Ingen passagerer, heller ikke Københavns mange turister, kan være et øjeblik i tvivl, når de efter midnat tjekker køreplanerne på Metroens stationer.
Frem til klokken 01.00 er der tog hele tiden. Og mellem klokken 01.00 og 05.00 er der bare 15 minutter mellem hver afgang, står der på informationstavlerne, så det næste metrotog kommer nok lige om lidt.
Det gør det bare ikke.
Natten efter søndag, mandag, tirsdag og onsdag kører der ikke et eneste metrotog efter klokken 24.00. Det har der faktisk aldrig gjort, siden metroen åbnede i oktober - for fem år siden.
- I starten planlagde vi, at togene skulle køre hele døgnet, men passagergrundlaget er ikke stort nok endnu. Og det koster en farlig masse strøm at køre med næsten tomme tog, forklarer viceadministrerende direktør i Metro, Anne-Grethe Foss.
Metroen har ikke travlt
En mulighed kunne være at sætte nye køreplaner op på perronerne, der passer til virkeligheden, men den løsning haster det ikke med, forklarer direktøren.
- Det er meget almindeligt at gøre det på den her måde. DSB skifter jo heller ikke alle køreplanerne ud, når der er midlertidige ændringer, siger hun.
Hun henviser til, at Metroservice s folk i fem år - midlertidigt - har sat små gule klistermærker op på tavlerne, der fortæller, at togene kun kører om natten efter torsdag, fredag og lørdag.
Men på mange stationer er det ikke til at få øje på et klistermærke?
- Det er selvfølgelig noget skidt, hvis folk piller dem ned. Det vil jeg straks bede Metroservice om at tjekke op på en ekstra gang, siger hun.
Hvorfor ikke droppe lappeløsningerne med klistermærker og sætte nye køreplaner op, der er tilpasset virkeligheden?
- Det har vist sig at være forholdsvist vanskeligt og dyrt, at skifte tavlerne ud, siger Anne-Grethe Foss.
Er der så ikke tale om, at I har anskaffet jer et meget ufleksibelt system?
- Det kan man godt sige, men det er en balancegang, hvor vi også har lagt vægt på at tavlerne skulle være designet til at kunne modstå hærværk, forklarer hun.
Måske kommer planerne til at passe en dag
Af samme årsag forudser hun, at Metro-passagerne fortsat må indstille sig på misvisende køreplaner, hvis klistermærket mangler.
Med mindre selvfølgelig, at virkeligheden pludselig tilpasser sig køreplanerne. Og det kan til gengæld godt være, siger Anne-Grethe Foss.
- Vi gennemfører snart en spørgeskemaundersøgelse, der skal afklare, om der er større efterspørgsel på tog om natten efter den nye strækning til lufthavnen er åbnet. Hvis det er tilfældet, kan det være, at den lille ting med tavlerne løse sig selv. Ellers må vi overveje, hvad vi så gør, siger hun.
De små gule klistermærker fortæller i øvrigt ikke noget om, at togene ikke kører frem til klokken 01.00, men kun til midnat. Men det kommer de sikkert til en dag. Togene, altså.