I går kom det frem, at danske elever er blevet bedre til at læse. Nu viser det sig, at det de også har taget et gevaldigt skridt fremad i naturfag. Det viser de første resultater fra en ny Pisa-undersøgelse af elever i 57 lande.
Undersøgelsen offentliggøres først officielt 4. december, men det spanske blad Magisterios har i dag bragt en tabel med resultaterne fra PISA 2006 indenfor naturfag. I forhold til den forrige PISA-undersøgelse fra 2003 viser den nye, at danske elever klarer sig klart bedre end tidligere.
- Enhver fremgang er naturligvis glædelig. Og derfor er det også dejligt, at Danmark vi er rykket fra en relativ bundplacering til en middelplacering, siger PISA-konsortiets formand professor Niels Egelund til Avisen.dk.
I 2003 opnåede Danmark kun 475 point i naturfag og lå under middel blandt de deltagende lande.
Helt præcist har de danske elever nu opnået 496 i gennemsnitsscore i naturfag. Og med et OECD-gennemsnit på 500 point placerer det Danmark i middelgruppen af alle de 57 lande, der har deltaget.
Det betyder, at Danmark kommer ind på en 24. plads ud af de 57 mulige.
Finland ligger ligesom i 2003 nummer et skarpt forfulgt af Hong Kong, Canada, Taiwan og Estland.
Formanden for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen glæder sig over, at danske elever generelt er blevet dygtigere. Både som de nu viser sig til naturfag og til at læse, som den internationale PILS-undersøgelse viste i går.
- I går så vi, at de danske elever læser bedre, end de tidligere har gjort. Samme tendens viser sig nu tilsyneladende indenfor naturfag. I bund og grund er det dog ikke interessant med internationale hitlister, siger han.
- Pisa står for Programme for International Student Assessment
- Pisa-undersøgelserne bliver foretaget blandt 15-16-årige i OECD-landene samt en række lande uden for OECD
- Der er indtil videre gennemført tre undersøgeler i 2000, 2003 og 2006
- Pisa 2000 havde læsning som hovedtema. Pisa 2003 havde matematik som hovedtema. Pisa 2006 har naturvidenskab som hovedtema.
De 57 landes placering i Pisa 2006
1. Finland 563
2. Kina/Hong Kong 542
3. Canada 534
4. Taiwan 532
5. Estland 531
6. Japan 531
7. New Zealand 530
8. Australien 527
9. Holland 525
10. Liechtenstein 522
11. Korea 522
12. Slovenien 519
13. Tyskland 516
14. Storbritannien 515
15. Tjekkiet 513
16. Schweiz 512
17. Macao 511
18. Østrig 511
19. Belgien 510
20. Irland 508
21. Ungarn 504
22. Sverige 503
23. Polen 498
24. Danmark 496
25. Frankrig 495
26. Kroatien 493
27. Island 491
28. Letland 490
29. USA 489
30. Slovakiet
31. Spanien 488
32. Litauen 488
33. Norge 487
34. Luxembourg 486
35. Rusland 479
36. Italien 475
37. Portugal 474
38. Grækenland 473
39. Israel 454
40. Chile 438
41. Serbien 436
42. Bulgarien 434
43. Uruguay 428
44. Tyrkiet 424
45. Jordan 422
46. Thailand 421
47. Rumænien 418
48. Montenegro 412
49. Mexico 410
50. Indonesien 393
51. Argentina 391
52. Brasilien 390
53. Colombia 388
54. Tunesien 386
55. Azerbajdsjan 382
56. Qatar 349
57. Kirgisistan 322
Gennemsnit for alle landene 461
Gennemsnit for OECD-landene 500
Kilde:
Det spanske blad Magisterios