Skrevet i samarbejde med Pernille Mainz, pema@avisen.dk
Der er blevet flere flittige og ferme læseheste i den danske folkeskole.
I hvert fald viser en ny undersøgelse af elevers læsefærdigheder, at de er blevet markant bedre til at læse bøger, end danske børn var i begyndelsen af 1990erne.
Undersøgelsen er foretaget i 2006 blandt elever i 4. klasse fra 40 lande og er en opfølgning på en lignende undersøgelse fra 1991.
Dengang lå danske elever i bunden af skalaen, mens de i den nye undersøgelse er rykket op blandt de 10-15 bedste.
- Danske elever ligger over middel nu, næsten helt i toppen blandt de 40 lande. Og det er utroligt glædeligt, siger forsker ved Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) Louise Rønberg til Avisen.dk.
Hun har sammen med sin kollega Jan Mejding stået for den danske del af den internationale PIRLS-undersøgelse .
Forskerne er ikke meget for at lave en top 40 over landene, men ifølge Louise Rønberg er der dog ingen tvivl om, at Rusland ligger helt i top, mens Hong Kong kommer ind på en andenplads. Blandt de dårligst placerede lande er Marokko og Indonesien.
Opløftede resultat
Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, glæder sig over de danske resultater:
- Jeg hæfter mig først og fremmest ved, at de danske elever i den nye undersøgelse ligger markant bedre, end de tidligere har gjort. Det, synes jeg, er opløftende.
Også undervisningsminister Bertel Haarder (V) glæder sig over udviklingen.
- Læsning er alle fags moder. Hvis ikke alle børn lærer at læse sikkert tidligt, vil de få problemer i resten af deres skolegang, skriver Bertel Haarder i en pressemeddelelse.
De seneste år har en række danske og internationale undersøgelser, bedst kendt er nok PISA-undersøgelsen, givet dumpekarakter til danske elevers evner til blandt andet at læse og skrive. Og det har vakt stor bekymring og sat skub i en masse tiltag for at forbedre folkeskolens læseindsats.
Bedre undervisning
Lærernes formand mener, at danske elevers fremskridt skyldes, at kommunerne og skolerne er blevet bedre til at styrke undervisningen i læsning.
- Den indsats ser vi nu virkningerne af, siger han.
Anders Bondo Christensen understreger dog også, at der stadig er elever i den danske folkeskole, som ikke læser godt nok. Ifølge ham er løsningen at styrke specialundervisningen.
- Vi har stadig en restgruppe af danske elever, som har utilstrækkelige læsefærdigheder. Det understreger, at vi har problemer med specialundervisningen i den danske folkeskole. Hvis de svageste elever skal samles op, må specialundervisningen styrkes, så der hurtigt er et tilbud til de elever, der har særlige vanskeligheder.
4.001 danske 4. klasse-elever fra 145 skoler har deltaget. Udover Danmark har blandt andre elever fra Belgien, Canada, Marokko, Rusland, Israel, USA, Sverige Norge, Sydafrika og Spanien deltaget.
Undersøgelsen PIRLS 2006 (Progress in International Reading Literacy Study 2006) omfatter spørgeskemaer, som er sendt ud til både elever, forældre, lærere og skoleledere.
Desuden har alle elever, der har deltaget i undersøgelsen, skullet læse to typer tekster. En faglig tekst og en skønlitteratur tekst.
Bag den danske del af undersøgelsen står Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU).
4.001 danske 4. klasse-elever fra 145 skoler har deltaget.
Bag den internationale undersøgelse står IEA - Internatioal Association for the Evaluation of Educational Achievement.
Udover Danmark har blandt andre elever fra Belgien, Canada, Marokko, Rusland, Israel, USA, Sverige Norge, Sydafrika og Spanien deltaget.