I 2008 så Ford Kuga dagens lys. Den blev og bliver stadig produceret i USA, men den er fortrinsvis solgt på det europæiske marked, hvor de såkaldte Cross-over SUV's, som Kuga tilhører, er yderst populære. I Guds eget land er de lidt for bette...
Der er lidt amerikaner-feel over linjeføringen og design omend i en noget mindre målestok, end man er vant til over there. Foto: Per Kuskner
Herhjemme var de yderst sjældne i de første år, men det er der i den grad taget revanche for. Ford Danmark oplyser, at i 1. halvår i år er det den mest solgte personbil. Og de fleste af de indtil videre 3.500 solgte af slagsen er alle opladningshybridmodeller.
Det går ikke specielt tjept med at oplade, men igen - så er det fortrinsvist en benzinbil med en 14 kWh elmotor som supplement. Foto: Per Kuskner
Og det giver god mening, da staten har givet generøse afgiftsnedsættelser for netop den type biler, så Avisen.dk's testmodel, en 2.5 liters Plugin-Hybrid med imponerende 225 hk. fås for magre 300.000 kroner i udstyrsvarianten X-line (med større sikkerhedpakke såsom adaptiv fartpilot og en mere avanceret nødbremse, "20 fælge etc.). Den mere skrabede version fås fra 270.000 kroner, og det er billigt for så rummelig en bil.
Og Ford Kuga forkæler både sin chauffør og sine passagerer. På trods af et panoramasoltag (den slags napper altid lidt af siddehøjden bagtil) kunne jeg med mine 186 cm. mageligt sidde på bagsædet. Og en ekstra smart detalje er, at du også kan justere bagsædets hynde samt sæderyggen kan indstilles i flere vinkler. Normalt noget, som man kun ser på de noget dyrere luksus-SUV'er.
På vejen er Kugaen utrolig letkørt med fin speederespons, CVT-automatgearet lydefrit og kvikt og så er den lydløs. Svært at høre, hvornår benzinmotoren tager over fra el-dittoen.
Cockpittet er overskueligt og infotainmentet nemt at vænne sig til. Gearet er en enkel drejeknap. Foto: Per Kuskner
Hvis jeg skal finde et hår i suppen, så er det netop elmotoren, som siges at kunne få den fuldt opladede Kuga til at trille næsten 60 km. på ren el, men det er altså ønsketænkning.
Men det er svært at måle, hvordan det foregår, da Kugaen blander de to driftsformer (el og benzin), når der køres. Det er ikke sådan, at der først køres på el, og derefter starter benzinmotoren. Så benzinmotoren starter ofte op med det samme og efter nogen tid stopper igen, så man kan fortsætte på el. Og undervejs skiftes de to altså "om arbejdet".
Masser af plads – 475 liter i bagerummet, men tre gange endu mere, når du folder sæderækken ned. Herligt når man skal en tur på genbrugspladsen. Foto: Per Kuskner
En plugin er som udgangspunkt heller ikke en elbil, men mere et grønt fodspor og en måde, hvis man har kort til arbejdet, at spare en masse penge på hvis man kun kører el for det meste og husker at lade op ofte.
Ford laver glade "køler-munde" på næsten alle deres personbiler – charmerende!
Den er den 6. mest solgte bil herhjemme i første halvår (men mest solgte SUV). Første og andenpladsen domineres af Toyota: Mikrobilen Aygo og minibilen Yaris.
De efterfølges af Hyundai i10 og BMW 3-serie og herefter Citroën C3. Foto: Per Kuskner
Hvorfor?
Fordi du får en af de mest veludstyrede og rummelige SUV'er til en yderst skarp pris, og du kan endda køre næsten gratis, har du kort til arbejdet.
Hvorfor ikke
Svært at finde argumenter imod, men hvis du har et behov for at kunne trække mere end de 1.200 kilo, som er max. på trækkrogen, så skal du købe en model uden hybrid, som har en kapacitet på 2.5 tons.
Fakta:
Ford Kuga 2.5 Plugin-Hybrid ST-Line X
225 hk.
4 cylindre
200 km/t
0-100 km/t: 9.2 sekunder
Pris: 300.090 kr.