Nødudgangen var spærret af en kiosk, sprinkleranlægget virkede ikke, og redningsbådene var så langt tilbage på skibet, at passagerer ville blive suget ind i skruen og knust, hvis de havde brugt dem.
I går nedlagde de nordiske søfartsforbund totalforbud mod, at den estiske færge Fantaasia måtte sejle mellem Hirtshals og Langesund i Norge og Strömstad i Sverige. Forbuddet kom, efter at de svenske myndigheder havde fundet 18 sikkerhedsbrister på det estiske skib. 12 af sikkerhedsbristerne var så alvorlige, at de - hvis bare myndighederne havde fundet én ¿ øjeblikkeligt ville give forbud mod at sejle i de nordiske lande. Blandt andet var der ingen nødbelysning på færgen, og dørene til de vandtætte skotter fungerede ikke, så vand uhindret kunne flyde fra rum til rum.
»Jeg har aldrig set en færge i værre stand. Det er meget alvorligt,« siger fartøjsinspektør Håkan Ågård fra Sjöfartsinspektionen i Göteborg, der foretog inspektionen og gav meldingen videre til de nordiske kollegaer, der straks nedlagde sejlforbud.
Skal inspiceres igen
Foreløbig har rederiet Kystlink nedlagt al sejlads på ruten indtil den lejede færge er bygget om.
»Den får ikke lov til at sejle i Danmark, før der er sket alvorlige udbedringer af sikkerheden. Vi har fundet en række sikkerhedsbrister, og når de har udbedret dem, så kan det jo være, at vi finder flere,« siger Jens Carstens, der er regionschef for Søfartsstyrelsens Region Nord.
Færgen med plads til 1.550 passagerer skulle egentligt have sejlet allerede fra i torsdags, men nu forventer Kystlink, at den først kommer til havs 3. december. Færgen er lejet af det estiske rederi Tallink.
»Vi regnede selvfølgelig med, at man kunne stole på deres certifikater. Men respekterer selvfølgelig myndighedernes afgørelse og arbejder nu hårdt på at udbedre fejlene,« siger Jens Hartvit, daglig leder af Kystlink i Danmark.
Nægter ansvar
Indtil sent i går eftermiddag stod der ellers på rederiets hjemmeside, at de sejlede igen med færgen fra på mandag.
»Men det ændrer vi nu,« siger Jens Hartvit.
Tallink, som ejer færgen, burde ellers kende alt til manglende sikkerhed på færger, da de for syv år fusionerede med Estline. Estline var ejer af færgen Estonia, der forliste med 852 mennesker i Østersøen i 1994.
Men Tallink nægter ethvert ansvar for sikkerhedsbristerne.
Her er en række af de fejl, som den svenske Søfartsinspektion i færgen, der skulle sejle fra Hirtshals til Norge og Sverige.
- Dørene til de vandtætte skotter fungerede ikke, så vand uhindret kunne flyde fra rum til rum.
- Nødudgangene var blokkeret af en kiosk.
- Der var ingen nødbelysning på færgen.
- En redningsbåd var så dårligt monteret, at den ville styrte ned ved brug.
- Sprinkleranlægget på bildækket fungerede ikke
- Færgens redningsbåd var så langt agterud, at både båden og besætningen ville være suget ind i skruen ved en nødsituation.