Hvis politikerne vil bygge flere veje for at komme de mange trafikkøer til livs, kommer der blot endnu flere biler.
Sådan lyder advarslen fra civilingeniør og forsker i energiplanlægning, Brian Vad Mathiesen, fra Aalborg Universitet.
Ifølge Nyhedsavisens oplysninger vil Infrastrukturkommissionen i morgen anbefale, at de voksende trafikproblemer bliver løst ved blandt andet at udvide Køge Bugt- og Helsingørmotorvejen, ligesom også motorvejen ved Vejle bør få et løft. Ud over flere penge til jernbanerne er der ikke udsigt til gennemgribende forslag for at forbedre bus og tog.
»Kommissionen tager det for givet, at transporten skal foregå i biler, og godset skal fragtes i lastbiler. Det er problematisk. Efter investeringer i vejene, vil de opdage, at der kommer flaskehalse nye steder. Det er en spiral, der kun kan stoppes, når der ikke er plads eller råd til at bygge flere veje,« siger Brian Vad Mathiesen.
Større CO2-udslip
Flere veje vil derfor også være skadeligt for miljøet. Hvis ikke der gøres noget drastisk, vil CO2-udslippet fra biler, lastbiler m.m. stige med en fjerdedel frem til 2030.
»Hvorfor har de ikke kigget på CO2-udledningen og olieforbruget? Det er yderst kritisabelt,« siger Brian Vad Mathiesen, der ikke har læst Infrastrukturkommissionens endelige rapport, men reagerer på de løsninger, der er lagt op til.
Han efterlyser letbaner og massivt flere jernbaneskinner som en mulig løsning, når danskerne gerne vil nå hurtigt fra sted til sted.
»Vi skal trække på alle de tangenter, vi kan. Vi har bunkevis af rapporter, der viser, at der er flere muligheder, som er samfundsøkonomisk langt mere ansvarligt end en uendelig udbygning af motorvejene,« siger Brian Vad Mathiesen og tilføjer, at kommissionen har et særligt ansvar, da investeringerne skal hjælpe 50-100 år.