De hede drømme om en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland får i dag et gevaldigt slag.
Den rapport, der skal ruste Danmark til at klare trafikken de næste 30 år, vender nemlig tommelen nedad for en Kattegatbro. Den er simpelthen ikke vigtig nok i forhold til motorveje på Sjælland og Fyn.
Den udmelding ryster Århus borgmester, Nicolai Wammen (S).
»Det er visionsløst, at Infrastrukturkommissionen ikke ser positivt på de kæmpe fordele, der er ved en Kattegatforbindelse,« siger Wammen.
Han fremhæver, at forbindelsen vil binde landet sammen, aflaste vejnettet helt ned til Fyn og skære togtiden mellem Århus og København ned til en time.
Som begrundelse for at skodde Kattegatforbindelsen angiver rapporten, at der er større trafikale behov i Danmark end broen mellem Jylland og Sjælland. Men det giver Århus borgmester ikke meget for.
»En Kattegatforbindelse vil betyde endnu mere for Danmark, end Storebæltsbroen har gjort. Det forstår jeg ikke, de ikke kan se,« siger Nicolai Wammen.
Folketinget baner vej
Den omstridte rapport giver dog århusianerne lidt håb at klynge sig til. Den åbner for, at en undersøgelse kan se nærmere på mulighederne for en Kattegatforbindelse.
Tidligere har et flertal i Folketinget da også givet tilsavn om det samme. Og det forventer Nicolai Wammen, at partierne står ved.
I dag har han, sammen med blandt andre Regionernes formand Bent Hansen (S), foretræde for Folketingets trafikudvalg, hvor de »vil underholde om alle forbindelsens fortræffeligheder«.
Og borgmesteren tror på, at arbejdet for at broen kan stå færdig i 2022 vil lykkes, trods forhindringer.
»Kattegatforbindelsen er så god en idé, at den kan selv trafikkommissionen ikke spænde ben for,« lyder det fra Nicolai Wammen.