Det bliver stadig sværere at gennemskue de økonomiske interesser i dansk politik.
Flere eksperter advarer i Berlingske Tidende søndag om, at det er umuligt at kontrollere, om politikernes mærkesager påvirkes af de mange sponsorer bag kandidaterne.
Modsat partiorganisationerne, der skal offentliggøre alle bidrag over 20.000 kroner, behøver kandidaterne ikke oplyse, hvem der støtter dem.
- Man har netop lavet reglerne om de 20.000 kroner for at hindre, at
politikerne kommer i lommen på virksomheder eller
interesseorganisationer, for det er jo en oplagt fare. Men med de
nuværende regler har vi en meget ringe sikring af, at det ikke sker.
Hvis politikerne mener åbenheden alvorligt, bør de lave nye regler, for
de gamle er ingenting værd, siger Roger Buch, valgekspert og lektor
ved Danmarks Journalisthøjskole til Berlingske Tidende.
Avisen har fundet en række eksempler på sponsorater af folketingskandidaternes valgkamp. Blandt andet fører den radikale leder Margrethe Vestager valgkamp i en sponseret hybridbil fra Toyota, mens SF s Ida Auken har fået landets cykelhandlere til at sponsere en konkurrence på hendes hjemmeside.
Langt de fleste sponsorater er dog hemmeligholdte, mener rofessor Ove K. Pedersen fra Copenhagen Business School, der, ligesom Roger Buch, opfordrer til fuldkommen åbenhed om sponsorater og bidrag
til de enkelte kandidater.