Af Anna Rossman Thejsen, anro@avisen.dk
Pegefingeren iler ned over siden, mens ordene flyver ud af Gizems mund, »Ib kunne ikke gå i sine støvler, der havde sporer og høje hæle. Bum, så lå han der. Det så sjovt ud, sagde Gunner .«
Så stopper Gizem og ser op fra læsebogen Gunner i Texas . Klassekammeraterne er så stille, at man næsten kan høre regnen sile ned ad vinduerne ind til 2. B s julepyntede klasselokale på Hedegårdsskolen.
Gizem retter lidt på sin lyserøde bluse, mens hun søger dansklærer Jette Andersens blik – og anerkendelse.
Jette: »Smadder flot Gizem. Kan du fortælle, hvordan man staver til hæle?«
Gizem: »he-le«
Jette: »Hvad sagde du?«
Gizem: »hæ-le«
Jette: »Nå, jeg synes nok, at jeg hørte forkert før. Flot, Gizem.«
Hvad er en kaktus
Tredje time er godt i gang for 2. B. på Hedegårdsskolen i Ballerup. Efter at de begyndte dagen med 15 minutters fri læsning, hvor eleverne altid selv vælger, hvilke bøger, de vil fordybe sig i, er de nu nået til højtlæsning.
De er midt i bogen om vennerne Gunner og Ib, der er taget på ferie i Det Vilde Vesten. Afsnittet om Ib, der snubler i sine ridestøvler, fører til en diskussion om, hvordan man rider en hest, hvad man kan bruge et par sporer til, og hvad sporer overhovedet er.
Da de har fået det på plads, fortsætter Omar nede fra bageste række højtlæsningen. Det viser sig snart, at Ib ikke bare snublede i sine støvler – han landede også i en kaktus. En rigtig stikkende en af slagsen. Og så får Barbara oppe på første række lov til at forklare for resten af klassen, hvad det er for en gevækst.
»Det er en stor plante, der ligner lidt et træ med en masse nåle på,« fortæller hun.
Mens børnene læser videre, lister en af skolens otte specialundervisere, Helle Mønsted, rundt og hjælper de børn, der har brug for en hjælpende pegefinger eller til at klappe sig frem til, om man sto-per eller stop-per en hest i det vilde vest.
Får alle med
Efter at være listet ud af klassen fortæller Helle Mønsted, hvorfor 2. B. læser om Gunner og hans venner.
Bogen er en del af læsebogsserien Den første læsning til elever i anden klasse, som Ballerup Kommunes læsekonsulenter anbefaler.
»Bøgerne er gode, fordi de ud over at have gode historier meget præcist beskriver, hvordan læreren kan bruge bogen, hvilke øvelser man kan lave sammen med eleverne og ikke mindst, hvordan man sikrer sig, at de svageste læsere kan følge med,« siger hun.