Først kom meddelelsen om store besparelser og en fyringsrunde i Det Berlingske Officin.
Klokken 12.00 fik medarbejderne på gratisavisen Dato så på et møde besked fra ledelsen om, at deres avis nu bliver ofret som en del af spareplanen. Avisen fusionerer med trafikavisen Urban fra i dag, torsdag 19. april.
Fusionen sker, fordi avisen ikke har kunnet leve op til forventningerne.
- Kort sagt: Vi troede, at der var et marked for gratis, husstandsomdelte aviser. Det er der ikke, siger koncernchef Lasse Bolander, Det Berlingske Officin.
Han forventer, at fusionen vil styrke Urban:
- Vi lader de bedste elementer fra Dato indgå i Urban. Urban skal være nummer ét og Danmarks mest læste avis, siger Lasse Bolander.
Dato udkom første gang 16. august sidste år, efter et kun meget lille forarbejde, og avisen har hele tiden haltet alvorligt efter konkurrenterne 24timer og Nyhedsavisen i kampen om læserne.
Dato har ifølge de seneste læsertal 200.000 daglige læsere. Til sammenligning har 24timer 507.000 og Nyhedsavisen 350.000 daglige læsere.
Chefredaktør på Dato, Steen Breiner, mener nu at avisen formåede at levere varen.
- Vi ved, både fra henvendelser og fra undersøgelser, at læserne har været glade for Dato. Vi har givet overblik og vi har samtidig leveret mange vigtige nyheder. Vi har leveret langt flere artikler, der også er slået igennen i andre medier, end redaktionens størrelse egentlig har berettiget, siger han.
Ifølge Lars Bo Haber-Petersen, adm. direktør i Berlingske Gratismedier, er det først og fremmest distributionen, der har haltet.
- Morgendistributionen har ikke fungeret og vil ikke kunne komme til at fungere. Det har været utilfredsstillende for læserne og for annoncørerne. Annoncørerne har ikke taget produktet til sig.
Gratisavisen har været et dyrt bekendtskab for Det Berlingske Officin. Sidste år kostede opstart og drift næsten 100 millioner kroner.
Læs sidste udgave af Dato her.