Danske forlag modtager hvert år masser af manuskripter fra håbefulde børnebogsforfattere, men kun ganske få har talent nok til at nå gennem nåleøjet.
»Der udkommer alt for meget børnelitteratur, som er direkte crap. Det skyldes ofte, at forlagene ikke har tid eller råd til at vejlede forfatterne undervejs,« lyder det fra Kari Sønsthagen, leder af Forfatterskolen på Center for børnelitteratur.
Hun opfordrer danske forlag til at satse mere på talentudvikling. Både for at fange de gode talenter i tide og for at få bedre historier.
Nye drager
Jagten på nye børnebogsforfattere er da også allerede sat ind.
Løbende udskrives romankonkurrencer, hvor forlagene får mulighed for at opsnuse nye talenter. Derudover er Carlsen og Gyldendal allerede i gang med talentudvikling, ligesom børne- og ungdomsforlaget Phabel.
Phabel har netop sendt de første tre bøger på gaden, som er skrevet af forfattere, der har været en del af talentudviklingsprogrammet De nye drager . Her følger forlaget skriveprocessen fra første linje til sidste punktum, og giver gode råd til de udvalgte undervejs.
Talentpleje nødvendigt
Forfatter Agnete Friis er en af Phabels nye drager . I sidste uge udkom hendes anden roman: Dyresangeren , og ifølge hende har programmet været en stor hjælp.
»Det betyder meget, at man ikke er alene om det, og at der er nogen, man kan diskutere historien med undervejs,« fortæller hun.
Bag programmet står kreativ direktør og forfatter, Lene Kaaberbøl,
Hun er overbevist om, at talentpleje er den eneste løsning, hvis dansk børnelitteratur skal udvikle sig.
»Talent alene er ikke nok. Hvis vi vil sikre os, at der også kommer gode børnebøger i fremtiden, er vi nødt til at give talenterne bedre vilkår gennem vejledning og støtte,« siger hun.