Grillkyllingen med pomfritter er blevet et sjældent syn i danske hjem.
På fem år er antallet af gange, hvor danskere køber i snit fastfood og takeaway-mad faldet fra godt 20 gange om året til 17 besøg per dansker. Det viser en stor undersøgelse af danskernes madvaner foretaget blandt 8.964 personer af Gallup for Hotel- og Restaurationsbranchen.
»Og det viser nøjagtigt det modsatte af, hvad alle eksperter har gået og sagt. Danskere spiser nemlig mindre på fastfoodrestauranter end tidligere. Når vi så endeligt er på fastfood-restauranter vil vi gerne have noget ordentligt – som eksempel lækker thaimad. Og vi er også villig til at bruge flere penge. Tilgengæld er vi ikke så meget til pizzaslizes og tradionelle burgere,« siger direktør Lone Njor Hult fra Horesta, der har fået lavet undersøgelsen.
Det totale antal besøg for danskere på fastfood-restauranter er således faldet fra 110 millioner i 2001 til 93 millioner i 2006. Hvilket som sagt svarer til at antallet af årlige besøg på burgerbarer og pølsevogne er faldet fra 20,5 per dansker til 17.
Til gengæld er omsætningen i branchen steget en anelse og antallet af fastfoodrestauranter i samme periode faldet fra 5.242 til 5.127.
Sandwich-boom
Hvor pølsevognene bliver kørt i garage, så åbner der i stedet etniske fastfoodrestauranter i stor stil.
»Tilgengæld ser vi jo for tiden et boom uden lige af sandwichbarer over hele Danmark. Og selv om det er gået voldsomt ned af bakke for pølsevognene, sælger vi faktisk flere pølser end før – de bliver bare solgt på tankstationer og i 7-Eleven. Men det er da rigtigt, at markedet for fastfood er under voldsom udvikling – og du vil nok se endnu flere kæder vinde frem,« siger Christian Pedersen, direktør i TFC Fastfood under Tulip.
Den store svenske burgerkæde Max s har således varslet sit indtog i Danmark. Og kæder som Stick n Sushi, Letz Sushi og Thai Away breder sig ud over især København.
»Det vi vil se nu er, at de mere eksotiske takeaway-kæder vil brede sig fra storbyerne til resten af Danmark,« siger Lone Njor Hult.