Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Esmann: Om udsigten til, at Sverige går i opløsning…
13. juni 2007 23:51
 [4502 ]    [32 ]   Anbefal

           Søren Espersens slår nye rekorder i tankevækkende forudsigelser

 

DANSK Folkepartis ordfører i nordiske spørgsmål Søren Espersen mener, at den svenske velfærdsstat er ved at bryde sammen. Om det kan der siges flere ting. For eksempel: Det er nonsens, det er skadeligt og det er deprimerende.

 

ESPERSEN taler nonsens, fordi hverken det svenske folk eller de svenske politikere vil tillade, at den svenske velfærdsstat bryder sammen.  Hvis der ikke var blevet truffet foranstaltninger til at imødegå de problemer, strømmen af indvandrere og flygtninge forårsager, kunne Espersen have en pointe. Men det er jo præcis det svenskerne har rettet op på gennem de ændringer af lovgivningen på området, som fandt sted i efteråret. Skatten på arbejde er blevet sænket, dagpengesatsen er sat ned og arbejdsformidlingen har øget indsatsen. Og hvad enten vi bryder os om det eller ej vil Sverige sætte temaet om EU-solidaritet i dette livsvigtige spørgsmål på dagsordenen, når de får formandskabet i 2009.

 

ESPERSENS udtalelser er skadelige, fordi de unødvendigt skærper forholdet mellem EU-landet Danmark og EU-landet Sverige. Der er en meget lang tradition for samarbejde mellem de to lande og de forskelle, som Danmarks NATO-medlemskab og Sveriges formelle neutralitet tegnede under den kolde krig, er udviskede.

     I stedet for at udnytte denne udvikling positivt prøver Søren Espersen nu at bruge forskellene mellem dansk og svensk indvandrer- og flygtningepolitik til at skabe et nyt fjendebillede. På demagogisk vis tegner han billedet af horderne af svenske bistandsmodtagere, som efter det svenske ”sammenbrud” krydser Øresund for at udnytte det fantastiske danske system. De er jo EU-borgere.

 

MEN tro mig, det svenske velfærdssystem bryder ikke sammen. Og tro mig, den svenske migrationsminister Tobias Billström mener det alvorligt, når han fastslår, at Sverige har en lang og stolt tradition for at hjælpe mennesker, der er forfulgt i deres hjemland: ”Sådan har det været i lang tid, og sådan skal det blive ved med at være.”  Espersen motivfortolker disse udtalelser med bemærkninger om, at svenskerne ”ikke tør tage debatten.”  Vrøvl. Svenskerne er hamrende uenige med Espersen. Svenskerne går ind for det multikulturelle samfund, svenskerne går ind for at hjælpe flygtninge.   

 

JEG spiste for nylig sammen med gode jødiske venner. En af dem – og hans familie - blev reddet af svenskerne under anden verdenskrig. Middagen ville under normale omstændigheder være gledet ind i rækken af behagelige minder. Det gør den stadig, men så læste jeg Søren Espersens udtalelser, og det stak lidt i hjertet. Det Sverige, som tog imod min vært og dermed reddede han liv, bliver nu hængt ud som en nation, der på grund af sin tolerance og multikulturalisme er på sammenbruddets rand. Det er deprimerende. Gudskelov er det også noget vrøvl.        

 

Send til
Debat  32
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
14.06-2007 | 00:50 af Jørgen Larsen
Fremragende Indlæg Frank Esmann.

5 stjerner fra mig.
14.06-2007 | 00:57 af Ras56
TAK!

- For et mere end velkomment velformuleret og afbalanceret indlæg, der danner fremragende modspil til mange af de påstande og misforståelser Søren Espersens vanvittige udspil har afstedkommet, f.eks. på blog indlægget "NEJ til enhver hjælp til Sverige" her på NA.dk.

Jeg glæder mig især over din fremhævelse af den svenske tradition for at hjælpe mennesker, der er forfulgt, men også over at du pointerer svenskernes integrationsindsats. Hvad det første angår, var det jo også en dansk tradition indtil for få år siden, hvor først Fremskridtspartiet og senere DF fik held til at indgyde en fremmedfrygt i danskerne, som visse borgerlige partier desværre benyttede som springbræt til magten. Og det er jo i bund og grund den, Espersen krampagtigt forsøger at holde i live.

Det er også glædeligt, at du får manet spådommen om det svenske velfærdssystems snarlige undergang i jorden. Faktisk ser det for mig ud til at leve bedre end vores eget, hvad nettoudvandringen af både danskere og nydanskere til især Sydsverige kun bekræfter - udvandrere herfra som bestemt ikke fratages endog meget generøse ydelser i Sverige.

Så altså: tak for et savnet indspark.
14.06-2007 | 01:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.06-2007 | 01:48 af Ras56
Man burde nok bare ignorere det. Men det er forstemmende, at der ikke går et øjeblik, før vi igen skal høre på den gamle ulidelige traver om det røde DR og journalistelevers politiske overbevisning.

Kunne man dog ikke snart anerkende ALLE faggruppers professionelle integritet og respektere dem på fagligt grundlag i stedet for disse forstyrrende og underlødige insinuationer om journalister.

Så Jonas F.N.: Forhold dig til emnet eller undlad at trykke på SEND -knappen. For så kan vi andre få en lødig og måske endda fremadrette og opbyggelig debat baseret på Frank esmans glimrende indlæg.
14.06-2007 | 02:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.06-2007 | 02:34 af Ras56
@ Flemming Rasmussen

1) Hvor kommer de tal fra?

2) Hvorfra stammer dine påstande om svenske asylansøgeres beskæftigelsesmæssige baggrund?

3) Hvad består din kalkulation i, der kan sandsynliggøre, at Frank Esmann ikke er objektiv?

Hvis dette skal forestille at være en lødig debat, skal argumentationen også være i orden. Det indebærer, at der skal være overensstemmelse mellem  argumenter - med belæg - og konklusion. Og her falder du med ovenstående indlæg ynkeligt igennem. Så om igen med ordentlig dokumentation!
14.06-2007 | 05:58 af Sokrates
Tak Frank Esmann.

Søren Espersen er ubehagelig at høre på. Det er ganske urart, at han får spalteplads til sine gebrækkeligheder.
 
14.06-2007 | 07:25 af Karin Bennedsen
Efter fremkomsten af Ny Alliance, som har givet stemme til den stadig større skare af mennesker fra den borgerlige fløj, der er godt trætte af DF s indflydelse på VK s politik, føler DF sig åbenbart lidt trængt.

Selvom den seneste tørklædedebat, affødt af Asmaa Abdol-Hamids opstilling til Folketinget, var lige så ophedet som vanlig, så ebbede den ud i en træthed med emnet og en undersøgelse, der fortalte, at et flertal af danskerne accepterer tørklædet.

Det vil blive lidt svært fremover for DF at score mange nye stemmer på det emne.

Nu har Søren Espersen så trukket en gammel hest af stalden: Sveriges liberale forhold til flygtninge og indvandrere, og deres manglende debat om emnet, der hovedsagelig skyldes, at politisk korrekte undertrykker den islamkritiske opposition (repræsenteret af Sverigesdemokraterne).

Søren Espersens udmeldinger har sikkert de sædvanlige reaktioner hos DF s kernevælgere, men får næppe nogen herudover til at tage ham alvorligt.

Det er jo trist for DF, at de er kommet under pres, og har svært ved at finde nye skrækvisioner, de kan markedsføre sig og appellere til nye vælgere på.

Men for os, der gerne ser DF s indflydelse minimeret til det mindst muligt, er det selvfølgelig glædeligt at se dem vride sig lidt under den vigende tilslutning og opmærksomhed.
14.06-2007 | 08:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.06-2007 | 09:26 af Brian Lindstrøm
Det er klart, at hvis indvandrerne i Sverige ikke integreres så godt, at de kommer på arbejdsmarkedet og tjener deres egne penge i stedet for at nasse på samfundet, så vil det være en bombe under den svenske velfærdsstat, og man kan heldigvis forvente, at kontanthjælpsydelserne vil blive sat markant ned. Hvorvidt at det så skulle få dem til at søge mod Danmark er mere tvivlsomt. Her i Danmark har Fogh-regeringen heldigvis indført starthjælp for nytilkomne, og selv om starthjælpen stadig er alt for høj, så er den da heldigvis så lav, at det ikke længere er det samme trækplaster for folk, der ikke gider at underholde sig selv.
 
14.06-2007 | 10:28 af Johansen
@Jonas F.N.

" ... journalister i Danmark ikke længere er den 4. statsmagt, men derimod en massiv centrum-venstreblok, der udøver indflydelse indenfor deres profession. "

I så fald må de være meget dårlige til at øve indflydelse. Der har været tilsvarende målinger flere gange, men hvordan er det gået med Folketingets sammensætning?
14.06-2007 | 10:47 af Janne
Jeg er bange for at Svenskerne kommer til at betale dyrt for deres næstekærlighed, eller hvad man vælger at kalde det, men det er jo efterhånden blevet sådan, at når man udtrykker sin mening,omkring disse emner, så kan man hurtigt blive kølhalet.

Jeg tager det nu ikke så tungt, jeg skriver det jeg mener.

Det er dog en kendsgerning, at det ulmer lidt i det ellers så dejlige Sverige. Janne.
 
14.06-2007 | 10:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.06-2007 | 11:22 af steffeng40
Det er bemærkelsesværdigt, at Jonas F.N. kan påstå, at den rabiate højrefløj ikke står stærkt i Danmark, når den har indflydelse på regeringsniveau.
14.06-2007 | 12:45 af Mig
Mage til vrøvl og mangel på realitetssans skal man lede længe efter.

Inavandringen i sverige leverede før i tiden et netto bidrag på flere milliarder til samfundsøkonomien.

Men idag er det omvendt... Ca 50 milliarder koster indvandringen svenskerne om året... nogle mener endda det er over 100 milliarder.

Så nej der er ikke rettet op på det.

Og så kan det nu også fastslå, at der bruges færre penge på skoler, sygehuse osv pr indbygger end man gjorde før i tiden.

Tag en tur til rosengården så skal du se hvor jungleloven bestemmer.

Gi sverige 15-20 år så skal du se et smadret velfærdssystem.
14.06-2007 | 16:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.06-2007 | 16:46 af barfly
Tja...

Med sådanne venner, behøver Esmann ingen fjender.

Edmund Burke har engang sagt, at: »Det eneste, der skal til for, at det onde kan vinde, er, at det gode ingenting gør«.
14.06-2007 | 17:12 af
Og nu vil et flertal i Folketinget stoppe sports- og erhvervsfolks brug af skatterabat til forskere. Forskerne udgør en forsvindende lille del af skatterabat-modtagerne.

Kilde: metroXpress

25 pct. skat er ikke nok til at lokke forskere til Danmark - kun 3 forskere har fået skatterabatten sidste år, mens over 200 erhvervs- og sprotsfolk har benyttet sig af den
 
14.06-2007 | 22:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.06-2007 | 23:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.06-2007 | 23:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
15.06-2007 | 02:22 af Jørgen Larsen
Så min gode norske ven.

Hvad syntes du vi skal gøre med din racistiske holdning, kan I forsørge jer selv, nej vel, jeg har arbejdet i Norge, I er luddovne, vi var 20 danskearbejdere i Norge, i 3 måneder, og vi arbejdede mere end 5 måneders arbejde ind, så luk du bare, din slatne nordbakke.
15.06-2007 | 02:47 af Jørgen Larsen
Du har ret Peter.

Det irriterer mig bare med den flok hønsehjerner.
15.06-2007 | 08:41 af Lind-
Hold da op!! - det var da utroligt så HULT der er imellem de Esmannske ører - hvis du bliver ved i samme spor så ender det med at du bliver sammenlignet med medløberen  Peter Mandrup Jørgensen. Ikke gode udsigter for dig Frank.

MVH Lind-
15.06-2007 | 09:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
15.06-2007 | 09:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
15.06-2007 | 11:50 af Jakoba
Nu går jeg ind for en begrænsning af antal ord, for det sidste indlæg var da godt nok styg i forhold til længde.
15.06-2007 | 21:01 af jonas larsen
... og så blev den tråd også ødelagt af idioter
16.06-2007 | 07:27 af Frank Esmann
Mit indlæg har ført til stor debat. Fint. Men undlad venligst at lægge hele bøger ind. Det virker en smule lammende. Jeg gør pt. hvad jeg kan for at fjerne den, men systemet går i coma, når jeg prøver.  

vh Esmann
 
20.06-2007 | 00:25 af Jakoba
http://www.youtube.com/watch?v=7QLomLsArm4

Sverige på vej i opløsning? Dette indslag fra amerikansk tv er i hvert fald bekymrende.
29.06-2007 | 08:25 af Forhammer
@frank esman

Når man ser dine mange blog indlæg, du har leveret på avisen.dk undres man over din manglende evne eller lyst til at indgå i en dialog med de kommentarer du får.

Denne dialog er ellers bloggens rationale.

Du opfordres derfor til at ghå i dialog fremfor at sidde i dit journalistiske elfenbenstårn. Når du er blogger, er du nemlig først og fremmest netop dette på lige fod med alle andre bloggere.

Herunder er det dybt kritisabelt, at den eneste kommentar du har til Folke Svensons (alenlange) kommentar, angår dit problem med at få det slettet!

Nok så væsentligt burde du forholde dig til denne Folkes mange gode argumenter!! Hvad du altså ikke gør.

Ønsker du ikke at involvere dig i blogger debatten, så begrib er jeg ikke, hvad du laver her på bloggen - og det mest fornuftige var vel om, du fandt et passende sted til at fremføre dine elfenbenstårnssynspunkter.

Jeg vil opfordre alle bloggere ikke at kommentere på Esman så længe han ikke tør kravle ud af sit tårn og bevæge sig ned på jordbundsniveau, hvor verden er slet så "lige ud ad landevejen" som den kan synes i fugleperspektiv!

Forhammeren!
06.08-2007 | 12:26 af Lars Bundesen
Man må jo håbe, at Esmann har ret i, at den svenske velfærdsstat ikke er truet. Den borgerlige regerings stramninger på nogle områder skal givetvis ses i lyset af, at den hidtidige politik har været meget kostbar.

Vedr., at svenskerne alle skulle være enige om at  ville have et multikulturelt Sverige, kan man jo undre sig over, at de svenske medier og øvrige partier har været været enige om at forhindre Sverigedemokraterna - det eneste indvandringskritiske svenske parti - adgang til medierne. Det er svært at se dette forhold som andet end en frygt for at få en reel debat i Sverige.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl