Beirut, Astoria, søndag kl.14.30
Han ligner en typisk indie-kid a la The Strokes, men Zach Condons soloer er på trompet og ukulele – ikke guitar.
’Gulag Orkester’ er en perle af et album, der på fineste vis smelter Zach Condons baggrund i vestlig electronica og indierock med inspirationen fra Østeuropas sigøjner tradition.
Beirut fungerer eminent på de melankolske klagesange, men til søndagens koncert i det propfyldte Astoria-telt var der mere sigøjnerfest end italiensk begravelse, hvilket tiltede balancen en smule for meget mod øst og koncerten lænede sig dermed faretruende op af regulær folkemusik frem for den unikke hybrid, Beirut er i musikafspilleren.
Zach Condon er begavet med en stor sangstemme, men ikke mindst en enorm musikalitet – hvilket hans karrieres ubesværede genrekryds- og skift bevidner, og som også kom til udtryk på scenen.
Med sig havde han et syv mand stort og veloplagt orkester, der med alskens blæsere -inklusiv tuba, violiner, ukulele og harmonika for en stund rykkede det eksotiske Østeuropa til Roskilde.