Alle lokoførere i Arriva kan blive bedt om at blæse i alkometeret. Og slår promilegrænserne ud, så bliver de skiftet ud i førerhuset og mister retten til at køre tog.
»Det foregår ved, at vores sikkerhedschef tager med på togstrækningen og stiller sig ud til lokoføreren. Undervejs i samtalen kan han tage alkometeret op af tasken og bede ham blæse i det. Heldigvis har vi ikke taget nogen endnu. Men vi har stor fokus på sikkerhed,« siger kommunikationsdirektør Jan Wildau fra Arriva Scandinavia.
DSB tog i 2005 en beruset lokofører på fersk gerning, fordi kollegaer opdagede, at han var fuld. Men hos de Danske Statsbaner har de ikke en systematisk alkoholkontrol.
DSB beder blot kollegaer indberette, hvis en lokofører har alkoholproblemer. Hvert år betaler DSB for afvænning af knap ti lokoførere, der imens får lov til at køre videre. Det oplyser DSBs tidligere lægekonsulent Jørgen Worm-Petersen, der i en rapport peger på, at man på den måde langt fra finder alle alkoholikere. Han anbefaler en fast såkaldt Gamma-test af leveren, der kan vise, om man har misbrugsproblemer, hos alle lokoførere.
Og det er så nu på vej fra Trafikstyrelsen.
DSB tager de nye regler til efterretning men vil ikke supplere med alkometertest af lokoførere.
»Det er Trafikstyrelsen, der sikkerhedsgodkender personale, der arbejder ved jernbanen. Hvis Trafikstyrelsen ønsker, at vi skal ændre producedurer, gør vi selvfølgelig det. Vi har et stærkt kollegialt netværk, der skal opfange misbrug. Det mener vi fungerer bedre end stikprøver, da stikprøver kun giver et øjebliksbillede, mens kolleganetværket fungerer altid. Statistikken viser, at jernbanen er en af de mest sikre transportformer,« siger undersøgelsesleder Niels Hansen, DSB.
Og lokofører Birger Naver fra Fredericia synes, at det er overdrevent, at de nu skal have blodet testet for misbrugsproblemer:
»Vi skal efterhånden undersøges for hvad som helst. Vi lokomotivførere er gode til at tage fat i hinanden, hvis en har problemer med alkohol, som kan være kommet i forbindelse med en skilsmisse, og det fungerer glimrende. Vi tager sikkerheden 112 procent seriøst,« siger han.