I Legoland, Fårup Sommerland og Djurs Sommerland har journalister i årevis kunnet komme gratis ind ved at vise deres pressekort. Men det er slut nu, skriver fagbladet Journalisten.
Det viser sig nemlig, at mange journalister ikke bare har brugt pressekortet i professionelle sammenhænge, men også i private sammenhænge.
"Pressekortet er ikke en rabatkupon, det er et arbejdsredskab," siger PR & Press Managar i Legoland Jonas Søndergård til Journalisten.
Skal godkendes på forhånd
Når journalisterne ankommer til Legoland, er de blevet bedt om at udfylde en seddel med information om, hvorfor de er der. De sedler har vist, at meget få journalister rent faktisk er der for at arbejde. Og derfor er der nu lukket for muligheden for at bruge pressekortet privat.
Der er dog stadig mulighed for at komme ind i Legoland og de to sommerlande, hvis man skal noget i arbejdssammenhænge. Det kræver blot en akkreditering på forhånd.
"Har man en historie, man skal lave i parken, er det ikke noget problem. Formålet er ikke at genere nogen, men at informere på forhånd, så man ved på forhånd, hvordan retningslinjerne er," siger pressechefen.
Kilde: Journalisten