Der er store penge i efteruddannelse af chauffører i Danmark og Skandinavien. Dem vil det tyske milliardforetagende Dekra gerne have del i.
Til at hjælpe sig har Dekra valgt den danske transportuddannelseskoncern TUC.
Et berygtet køreskoleimperie, der gennem opkøb af køreskoler og kreativ omgang med tilskudsreglerne for AMU-kurser på få år er vokset til den største danske udbyder af transportuddannelser.
Undervisningsministeriet har på nuværende tidspunkt forlangt 7,8 millioner kroner tilbage, og efterforsker forsat flere sager om tilskudssvindel mod virksomheder i TUC-koncernen.
Derfor vækker det opsigt både hos myndigheder og i transportuddannelsessektoren, at tyske Dekra har overtaget aktiemajoriteten i 'TUC Gruppen'.
"Med en omsætning på 2.800 kroner per kursusdag per kursist har udenlandske interesser nu - selvfølgelig, kan man sige, fået øje på den enormt lukrative tømning af de offentlige kasser. Midler som de danske arbejdstagere igennem årtier har betalt for at kunne opdatere sine kvalifikationer," mener Vivi Christiansen, direktør i konsulentvirksomheden Transporthuset, der rådgiver om transportuddannelser.
Ministeriet er på vagt
Ifølge fagforbundet 3F er det første gang, at en udenlandsk virksomhed køber sig ind på en privat aktør i det milliardtunge danske AMU-system.
3F har tidligere kritiseret TUC i stærke vendinger, og opfordrer nu myndighederne til at være på vagt.
"Ministeriet bør holde et meget skarpt øje med den konstruktion, der nu er under opsejling," lyder advarslen fra forhandlingssekretær Jørgen Aarestrup Jensen fra Transportgruppen under 3F.
Alarmklokkerne bimler dog allerede hos Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen under Undervisningsministeriet, der lige nu kigger nærmere på sagen.
Der hersker tilsyneladende forvirring om, hvor vidt der er tale om et opkøb eller et samarbejde.
Ifølge pressemedelelser fra Dekra samt det danske konsulenthus Advizer har den tyske koncern købt 60 procent af aktierne i 'TUC Gruppen', den ledende transportuddannelsesvirksomhed i Skandinavien, som beskæftiger 160 medarbejdere og servicerer 30.000 kursusdeltagere årligt.
Denne beskrivelse passer på TUC og de underliggende selskaber. Ifølge stifter og medejer af TUC Morten Mathisen er der dog kun tale om et samarbejde i form af et nyt holdingselskab.
Det dansk-tyske samarbejde har udelukkende en skandinavisk udvidelse på tegnebrættet, hvis mål er at starte nye køreskoler i Norge og Sverige, understreger Morten Mathiesen.
"Men der er ikke tale om en overtagelse. Vores danske skoler har ikke skiftet ejere," siger Morten Mathiesen, som garanterer, at danske AMU-midler ikke ender i hænderne på tysk storkapital.
I pressemeddelelsen på Dekras hjemmeside udtaler Morten Mathisen ellers, at samarbejdet åbner muligheder for vækst på hjemmemarkedet - altså Danmark, "samt videre frem".
Den nye tyske partner i TUC - og spiller på det skandinaviske marked for transportuddannelser, er en gigantisk virksomhed med 25.000 ansatte i 50 lande.
AMU-kurser har til formål at opkvalificere kortuddannede og ufaglærte. Staten yder hvert år over to milliarder kroner i støtte til systemet.
Siden sidste forår har Avisen.dk afsløret en stribe eksempler på groft svindel med AMU-tilskud og VEU-godtgørelser.
Sideløbende har Børne- og Undervisningsministeriet gennemført en kulegravning af AMU-systemet.
90 tilsynssager er indtil videre afsluttet. 23 har ført til tilbagebetalingskrav, der tilsammen beløber sig til over 40 mio. kr.
Rigsrevisionen undersøger nu Undervisningsministeriets forvaltning af AMU-midlerne.