Suspekt, Cosmopol, søndag kl. 14
Man kan undre sig en hel masse over, at Suspekt skulle spille klokken 14 om søndagen på Roskilde, når nu rapkollektivet fra Albertslund vest for København er berygtet for at levere en alt andet end hyggelig fest.
Havde festivalfolket allerede alkoholdige tømmermænd inden koncerten på den intense Cosmopol-scene, måtte de efterfølgende også døje med de moralske af slagsen i stride strømme.
For det er svært ikke at deltage og opmuntre rapperne Orgi-E, Bai-D og Troo.L.S i deres overmåde outrerede verbale udskejelser om det modsatte køns køn, stoffer, svagpissere og afstumpet vold.
Ikke fordi det er sympatisk, selvfølgelig, men fordi det er så bevidst grotesk, urigtigt og grænseoverskridende. Som at lukke sine skrækkeligste frustrationer og aggressioner ud i et tilstoppet festivallokum, smække brættet ned og trække ud. Og når dj og medproducer Rune Rask samtidig disker op med det ene klassebeat efter det andet, så har vi balladen.
Det er efterhånden fire år siden, at Suspekt udgav album nummer to, ’Ingen Slukker the Starz’, og siden har lyddesignerne arbejdet for en række danske og amerikanske rappere.
På hjemmefronten har de mest markante udgivelser været plader for L.O.C. og sideprojektet Troo.L.S & Orgi-E. Med dem er der kommet mange nye fans til, og det var tydeligt, at publikum bedre kendte radiotræfferne end Suspekts skumle bagkatalog.
Men det lykkedes især med ’Kinky Fætter’ og ’Kælling’ at få det tætpakkede telt helt op i det røde felt. Andre gange dalede intensiteten, selvom Suspekt sådan set leverede varen - også visuelt, hvor scenen til at begynde med var prydet af maskebærende damebekendtskaber i gotiske kutter.
Højdepunktet blev dog lyrisk, nemlig hittene ’Få Din Flask’ På’ (med gæsteoptræden af L.O.C. og USO) og ’Rolig, Rolig’ (Jooks og Tue Track), som iscenesatte en række dygtige rimteknikere med lyst til at rocke crowden.
Fra Suspekts kommende album, ’Prima Nocte’, var der også lovende og dunkle godbidder, blandt andet en umiddelbart fængende og storladen Timbaland-ekkoende produktion, som i hvert fald demonstrerede, at drengerøvenes lyrisk mere modne takter de senere år ikke vil gøre Suspekts univers mindre suspekt.