Jens Karlskov er udmærket klar over, at han som direktør for vognmandsfirmaet Ib Karlskov Transport i Fredericia har et meget alvorligt problem.
Det var nemlig en af hans medarbejdere, en tysk eksportchauffør, der fredag den 23. april 2010 var skyld i en tragisk dødsulykke på E45 ved Haderslev.
Den uopmærksomme chauffør bragede op i en bilkø. En tysk mand og en 46-årig dansk mor til to drenge omkom, adskillige blev kvæstet, politiet var massivt tilstede - og kort tid efter stod det klart, at chaufføren havde snydt ved ikke at overholde køre-hviletidsreglerne.
Mit ansvar og problem
"Det er som arbejdsgiver selvfølgelig mit ansvar og mit problem. Han havde brudt køre-hviletidsreglerne i weekenden inden ulykken ved ikke at have fået det ugentlige hvil. Men han havde sovet natten forinden, og var veludhvilet, da ulykken skete," bedyrer Jens Karlskov.
"Det var højsæson, der var travlt, men jeg var uvidende om, at han ikke fik det hvil. Siden har vi strammet op og skærpet kontrollen," siger han.
Jens Karlskov har været i konfliktråd med enkemanden til den afdøde 46-årige, han har betalt en bøde for overtrædelsen, og senere i år vil chaufføren formentlig blive dømt for sin fatale forseelse.
Flere ulykker
Dermed slutter Jens Karlskov problemer slet, slet ikke. For et par måneder efter dødsulykken kørte en af hans lastbiler ind i et vejarbejde i Holland. Ingen kom til skade, og chaufførerne blev ikke sigtet. Og i 2009 kørt en chauffør i grøften - igen uden personskade eller sigtelse.
"Men hændelser tegner et dystert billede af virksomheden, som tilbagelægger otte millioner kilometer årligt. Derfor vil der - selv om det uacceptabelt - ske hændelser," siger Jens Karlskov.
"I øjeblikket fyger det med beskyldninger om, at jeg konsekvent har presset nogle medarbejdere til at bryde køre-hviletidsreglerne," siger Jens Karlskov der for tiden modtager mange henvendelser fra folk, der vil høre, om det passer.
Vognmanden mener selv, at mange af beskyldningerne strammer fra en medarbejder, der bærer nag over, at et familiemedlem, som også var ansat i firmaet, blev fyret. Derfor viderebringer denne medarbejder ifølge Jens Klarskov "usande oplysninger om virksomheden".
Kører helt til grænsen
"Som alle andre vognmandsvirksomheder er vi i skarp konkurrence, så vi kører helt til grænsen. Derfor kan det ikke undgås, at der sker små overtrædelser, men det er ikke sket systematisk," understreger han.
Jens Karlskov nægter at have presset chauffører til at overskride reglerne, og han afviser også beskyldniger om, at han skulle være vidende om, at der var en chauffør, der kører på to førerkort.
Kræver samarbejdsvilje
"Jeg kan på det klareste afvise at have været vidende om snyd. Det kræver overordentligt god samarbejdsvilje fra alle medarbejdere at overholde reglerne. Når der har været modvilje, er det ret let at bryde reglerne, og påvise, at de bliver brudt," siger Jens Karlskov.
Læs også: Vanvidstruckere praler med dødskørsel
Læs også: Søvnige svindel-truckere er livsfarlige
Læs også: Presset vognmand erkender lovbrud