Den arbejdsløse it-ansatte Karama Ahmad havde fået et job til sidst, hvis hun bare var blevet lidt længere i løntilskud.
Sådan siger Statens IT, en af de to arbejdsgivere, som hun havde, i det halvandet år hun arbejdede i løntilskud i Integrationsministeriet.
Selv mener hun, at hun er blevet brugt som billig arbejdskraft.
Integrationsministeriets personalechef Søren K. Jakobsen forklarer om løntilskudsordningen i ministeriet:
"Det er ikke uden udgifter for os at have løntilskudsansatte. Vi skal jo betale pensionsdelen af lønnen. Men det er væsentligt billigere end at ansætte en medarbejder på normale vilkår."
Han forsikrer, at Integrationsministeriet ikke har udnyttet løntilskudsordningen i den periode Karama Ahmad har været ansat:
"Jeg kan sagtens forstå, det kan virke frustrerende for den arbejdsløse. Men Integrationsministeriet har fulgt reglerne. Vi skal opfylde den kvote af løntilskudsstillinger, som alle ministerier har fået tildelt. Og hver gang vi laver en løntilskudsaftale forelægger vi aftalen for den lokale tillidsrepræsentant, som reglerne siger."
Loven siger, at en ansættelse med løntilskud højst må vare et år, hvis det er i stat eller kommune.
Men i november 2009 blev de opgaver Karama Ahmad sad med flyttet fra Integrationsministeriet til Statens IT.
Derfor kunne de bare starte på en frisk og lave en ny kontrakt i Statens IT, hvor Karama Ahmad endnu en gang blev forlænget og stadig var på dagpenge.
Integrationsministeriet fralægger sig af samme grund ansvaret:
"Jeg kender ikke til hendes vilkår, efter hun er blevet overført til Statens IT. Vores ministerium har ingen indflydelse på hendes forløb, ligesom de andre ansatte, som blev overført," siger personalechef Søren K. Jakobsen.
Karama Ahmad føler, hun er blevet lokket til igen og igen at forlænge løntilskudsaftaler.
For enden af tunnelen var håbet om et fast arbejde, men begge arbejdsgivere havde ansættelsesstop og afskedigede medarbejdere for at spare penge.
Direktør for Statens IT Lone Strøm kan godt forstå Karama Ahmads vrede:
"Hele hendes forløb lyder langvarigt og træls. Men vi tilbød hende faktisk et job efter den sidste løntilskudsperiode, fordi vi vidste, at vores ansættelsesstop på et tidspunkt ville ende. Det gjorde det også et stykke tid efter, og vi kunne ansætte to af dem vi stadig havde i løntilskud."
Har Statens IT ikke udnyttet hende, ved at blive ved med endeløst at forlænge hendes løntilskudsaftale?
"Hun skriver til os med en uopfordret ansøgning om at starte i løntilskud. Vi finder senere ud af, at hun kender flere fra teamet, fordi hun før var i løntilskud i Integrationsministeriet. Derfor fungerer hun også godt i gruppen, fordi de allerede kender hinanden."
Men har I ikke bare udnyttet ordningen til billig arbejdskraft?
"Vi ville gerne ansætte hende, fordi hun gjorde det godt og var godt integreret i service-desk-teamet. Men dengang var der stadig ansættelsesstop, så vi kunne kun tilbyde hende at forlænge løntilskudsperioden," slutter direktør i Statens IT Lone Strøm.
Læs Karama Ahmads historie her.