Der er endnu engang kommet fuld fart på at få bygget den nye metrocityring i København. De seneste uger har en klagesag sat processen i stå.
Ørestadsselskabet blev beskyldt for at favorisere COWI, blandt andet fordi projektdirektør Arne Steen Jacobsen har aktier for omkring 400.000 kroner i rådgivningsfirmaet. Det kunne gøre ham inhabil, når han skulle være med til at vælge, hvem der skal rådgive om metroen.
Men Klagenævnet for Udbud slår fast, at det ville være forkert og unfair at udelukke COWI. Firmaet skal ikke bøde for, at Arne Steen Jacobsen har aktier i virksomheden.
Også på et andet punkt vandt Ørestadsselskabet klagesagen. COWI, Carl Bro og Rambøll var blevet beskyldt for at have en have en ulovlig konkurrencefordel, fordi de tre virksomheder har lavet forundersøgelser på den ny metrocityring, og bagefter fik lov til at byde på det endelige projekt.
Men Klagenævnet for Udbud nåede frem til, at nok havde de tre selskaber en fordel, men den var så minimal, at det ville være forkert at kalde det unfair konkurrence. Ret usædvanligt var de tre dommere uenige om udbudsloven var overtrådt, og den ene dommer mente Ørestadsselskabet havde brudt reglerne.
Afgørelsen er en vigtig sejr for Ørestadsselskabet, som nu frit kan vælge, hvem der skal rådgive om den nye metrocityring. Det er en order til omkring 500 millioner kroner. Havde Ørestadsselskabet tabt sagen, kunne det have betydet, at udbydet skulle gå om, og københavnernes nye metrocityring ville blive forsinket.