En stor kran løfter stålelementerne på plads, og på én dag er broen sat på plads.
I store dele af Europa bygger man stålbroer i stor stil, fordi det giver minimalt vejarbejde, men ikke i Danmark. Herhjemme bliver næsten alle broer bygget i beton, og det tager let et par måneder med vejarbejde at lave stillads og støbe broen.
Betontankegang
»Det er tydeligt, at andre lande laver nogle andre regnestykker, når de skal finde frem til, hvad der skal bygges. I Frankrig dominerer stålbroerne, og også England og Sverige har flere stålbroer i forhold til Danmark. Der er åbenbart en meget kraftig dansk tradition for at lave broerne i beton,« fortæller Niels Jørgen Gimsing, der er professor ved Danmarks Tekniske Universitet.
Torsdag kunne Nyhedsavisen fortælle, at Vejdirektoratet ikke tager højde for generne for trafikken, når man skal vælge, om der skal bygges i stål eller beton. Man kigger udelukkende på byggeprisen, og her er cement billigere end stål.
»Resultatet er, at titusindvis af biler har omkring en halv times længere køretid end normalt, mens byggeriet står på. Det virker helt forældet,« siger direktør Kjeld Thomsen fra det rådgivende ingeniørfirma ISC, der er eksperter i stål.
Interesse for stål
I Vejdirektoratet er man klar til at se på, om der skal bygges flere stålbroer i Danmark.
»Vi skal løbende afprøve, hvad der er mest hensigtsmæssigt. Man kunne overveje at regne generne for bilister med i prisen, når man vælger, om der skal bygges i stål eller beton,« siger Per Clausen, vicedirektør i Vejdirektoratet.
Han understreger, at beton er det naturlige råstof, som man i Danmark har brugt i over 60 år. Der er mange virksomheder, som billigt kan bygge betonbroer, men kun få firmaer, der kan håndtere stål.