Undertøjsfirmaet JBS må droppe reklamer med halvnøgne sygeplejersker, TDC opgiver frække billeder til mobiltelefoner, Side 9-pigen i Ekstra Bladet får tøj på og TV3 bliver beskudt fra alle sider, når kanalen viser unge piger, der spille døde i serien Top Model.
Den administrerende JBS-direktør er dybt overrasket og rystet over reaktionerne.
- Vi har aldrig spekuleret i den her opmærksomhed, som har været helt utrolig vanvittig. Vi er dansk virksomhed fra 1939, som i 70 erne kunne vise nøgne piger med bryster og det hele, uden at nogen reagerede negativt. Nu må vi trække reklamer tilbage, hvor pigerne er mere tildækkede. Der er godt nok sket noget med tiden, konstaterer Michael Alstrup.
På Københavns Universitet sidder køns- og seksualitetsforsker Marie Heinskou. Og hun er bekymret for det, der er ved at ske med tiden.
- Jeg betragter det som en farlig nymoraliserende tendens, hvor kvindernes seksualitet igen og igen bliver kriminaliseret af feminister, der går det forkerte ærinde, når de overser det sjove og klicheagtige. For det handler i hvert fald ikke om ligestilling, når der ikke komme nogen reaktion på halvnøgne mænd i det offentlige rum, siger Marie Heinskou og fortsætter:
- Jeg er bange for, at mange kvinder med den her bølge bliver bange for at have en aktiv seksualitet og så er vi altså tilbage til 1967, før kvindefrigørelsen og afkriminaliseringen af pornografien, påpeger Marie Heinskou.
Køns- og seksualitetsforskeren mener at den nymoraliserende bølge er blevet forstærket efter 11. september 2001, hvor mange danskere - især fra den lidt ældre generation - føler sig mere utrygge og vil værne om gamle værdier.
- Før levede vi frit og lystigt. Nu strammer vi op, fordi vi føler os sårbare over for en kaotisk verden, hvor den teknologiske udvikling går meget stærkt. De unge kan godt skelne mellem porno og virkelighed, men forældregenerationen forsøger at bremse op ved værne om værdier, der var kernefamilieværdier i 50 erne. Det gør de så ved at kriminalisere og moralisere, siger Marie Heinskou.