Den ser ikke ud ad meget. Nærmest en krydsning af en fjernstyret bil og en spækhugger.
Motoren ligner et tilfældig rod af ledninger, drikkedunke og gaffatape. Rattet er erstattet af to plastikbeklædte stænger i hver side af det ukomfortable cockpit. Og minibilen giver da heller ikke noget frygtindgydende benzinbrøl, da den langsomt triller ned ad stien i forårssolen bag Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i Lyngby.
Ikke desto mindre er dette flade, summende transportmiddel universitetets stolthed. Egoistkøretøjet med navnet ’DTU Innovator’ skal nemlig deltage ved det prestigefyldte Shell Eco-marathon 2007, som afholdes i Sydfrankrig 11-13. maj.
Her gælder det hverken om at køre hurtigt eller vovet. Tværtimod vinder det køretøj, der kan køre længst på literen. Og ifølge 27-årige Sarah Back, der skal køre DTU’s vidunder til løbet i Frankrig, har minibilen gode chancer for at vinde – ikke mindst på grund af det sære udseende.
- Bilen er ikke bygget for at være smart eller komfortabel. Den skal først og fremmest være så let og flad som muligt, så den ikke har for meget vindmodstand på banen. Og med en pude i nakken sidder man faktisk udmærket, siger hun.
Bilen vejer kun 30 kilo og skyder i bedste fald en topfart på 40 kilometer i timen. De studerende praler med, at den vil kunne køre hele 3.000 kilometer på det, der svarer til en enkelt liter benzin. Noget mere end vore dages benzinøkonomiske biler, der i bedste fald kan køre 20-30 kilometer på literen.
- Nu går vi efter de 3.000 kilometer. Men selvom de studerende bare når op på 1.500 kilometer vil deres universitet være stolt af dem, lød det fra rektor for DTU, Lars Pallesen, da bilen blev præsenteret for pressen.
Hemmeligheden bag DTU Innovators grønne benzinøkonomi er brint. Fremdriften skabes af en brændselscelle i motoren, som gennem en kemisk proces omdanner brint til elektricitet, der driver motoren. Desuden er designet gjort yderst aerodynamisk, så bilen får optimal fremdrift.
De studerende, der kalder sig DTU Roadrunners, har vundet Shell Eco-marathon de seneste to år ved at køre henholdsvis 671 og 810 kilometer på literen. I år sigter de altså endnu højere.
I Frankrig deltager DTU Roadrunners også med køretøjet DTU Dynamo i kategorien UrbanConcept, hvor det gælder om at udvikle køretøjer, der ligner rigtige biler, men som samtidig udforsker mulighederne for at gøre storbytrafikken mere miljøvenlig.