DTU Innovator er navnet på køretøjet, der skal hente førstepladsen i Shell Eco-marathon 2007 i Frankrig til DTU for tredje gang. Her gælder det ikke om at køre stærkt men om at køre langt på literen, og her er det er ikke kun teknikken, der er afgørende. Også designet helt nede ved jorden er afgørende, da det er med til at mindske vindmodstanden. Målet er at køre 3.000 kilometer på det, der svarer til en enkelt liter benzin.
Foto: DNY/Hanne Mette Poulsgaard
DTU Dynamo er det andet køretøj, som de studerende har med til Frankrig. Den ligner mere en rigtig bil, men er langt mere miljøvenlig.
Foto: DNY/Hanne Mette Poulsgaard
Man er helt nede ved jorden i DTU Innovator, men det kræver også sin chauffør, hvis målet om at køre længst på literen, skal nåes.
Foto: DNY/Hanne Mette Poulsgaard
Hemmeligheden bag DTU Innovators grønne
benzinøkonomi er brint. Fremdriften skabes af en brændselscelle i
motoren, som gennem en kemisk proces omdanner brint til elektricitet,
der driver motoren.
Foto: DNY/Hanne Mette Poulsgaard
27-årige Sarah Back skal køre DTU’s vidunder til løbet i Frankrig.
Foto: DNY/Hanne Mette Poulsgaard