Mols-Linien vil lukke kombifærgeruten Kalundborg-Aarhus.
"Det er noget af en mavepuster for Kalundborg," siger byens borgmester Martin Damm (V).
Indstillingen om at lukke færgeruten blev fremlagt af Mols Liniens bestyrelse på en ekstraordinær generalforsamling tirsdag.
Her vil man tage konsekvensen af, at Mols-Linien de seneste fem år har haft et kraftigt dalende passagertal og stort underskud på ruten, der hvert år overfører omkring 250.000 lastbiler mellem landsdelene.
"Kalundborg-Århus er en national rute for godstransport. Så hvis ikke Mols-Linien vil sejle på den rute, må vi finde et andet selskab," siger Martin Damm.
Han vil nu tage fat i transportminister Hans Christian Schmidt (V) for at få ham til at finde en løsning.
"Det er et nationalt problem. Man kan ikke presse alle de lastbiler ned gennem Storebælt og Trekantsområdet. Det vil skabe et stort miljøproblem og udforinger for motorvejsnettet," siger Kalundborgs borgmester.
Han påpeger også, at det i Storebælts-forliget hedder, at der skal være opretholdt en færgeforbindelse nord for Storebælt.
"Spørgsmålet er: Hvad er en forbindelse? Er det en robåd, der kan tage tre cykler med over?," spørger borgmesteren.
I Venstre er man meget bekymret over Mols Liniens planer om at lukke ruten mellem Kalundborg og Aarhus.
"Vi er meget optagede af, at der er sikre forbindelser mellem Øst og Vestdanmark, og at der er et godt alternativ til Storebælt. Hvis færgeruten lukker, skal tusindvis af lastbiler køre en stor omvej, og der bliver meget mere trængsel på vores motorvejsnet," siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.
Han vil nu drøfte med transportministeren, hvordan man sikrer, at der fortsat kan sejles gods mellem landsdelene.
I Kalundborg har borgmester Martin Damm intet overblik over, hvad en færgelukning vil betyde for byen rent jobmæssigt.
"Men det er klart, at der er folk, der arbejder nede på havnen i Kalundborg, der vil blive berørt," siger han.
Der er endnu ikke sat dato på, hvornår færgeruten skal lukkes.