Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Ja til positiv særbehandling
24. november 2007 09:56
 [1557 ]    [19 ]   Anbefal

Jeg har aldrig været tilhænger af positiv særbehandling, men det er mest, fordi jeg faktisk synes, at vi bruger alt for megen energi og alt for megen tid på noget så relativt ukompliceret som den basale overlevelse, altså arbejde. Når jeg ser en Kontant, som denne tirsdag, hvor det viser sig, at et velrenommeret fotokopi-leasingfirma snyder sig til sine resultater med sidegadeveksellerer -metoder, forarges jeg, ikke så meget på kundernes vegne, men over, at man byder sine medarbejdere at skulle præstere på en sådan måde, under sådanne forhold. At folk under den nuværende lovgivning oven i købet kan risikere at blive sendt ud til sådanne jobs, finder jeg ærlig talt, er en moralsk falliterklæring.

Men man må jo være pragmatisk, og det er klart, at vi jo i bund og grund er konservative i vores tilgang til livet, forstået således, at vi jo lever på vore erfaringer, som er med til at danne vore fremadrettede forestillinger.

Og når det derfor er svært for kvinder, indvandrere og måske visse minoriteter (akademikere, bøsser, folk fra Tingbjerg etc.) at få jobs, især magtfulde jobs, er det så nok først og fremmest, fordi vi ikke har erfaringer med det. Det ses af, at virksomhederne, når erfaringerne indhentes, stort set altid er vældig tilfredse. Så en offensiv indsats for at skabe flere positive (men også lærerige negative) erfaringer, der kan give os en større viden om skjulte kompetenceressourcer, vi har brug for, vil være ikke bare en god idé, men nødvendig. Derfor skal de, der har svært ved at møve sig frem eller forsøger, men bliver ignoreret, hjælpes.

For de førstnævnte gælder iøvrigt den glimrende erkendelse - erfaringsbaseret, men også logisk - at man skal give magten til den, der ikke vil have den, for så bliver den ikke misbrugt.

Send til
Debat  19
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
24.11-2007 | 10:23 af Lars Nunnegaard
Sidste afsnit er kanon godt. Ellers meget enig.
 
24.11-2007 | 10:29 af Lars Nielsen
Steffen40

Noget realist er der åbenbart i dig når du skriver:

kvinder, indvandrere og måske visse minoriteter (akademikere, bøsser, folk fra Tingbjerg etc.)

Det er korrekt at Tingbjerg sgu er helt speciel, men hvad bydelen har med "akademikere og bøsser" at gøre, er lidt svær at gætte.

Hvad mener du ?
 
24.11-2007 | 10:32 af steffeng40
Strangelove, det var eksempler på minoriteter, der har svært ved at komme frem i rækkerne på arbejdsmarkedet. Kan du ikke læse mere?
24.11-2007 | 11:12 af Eva Adamsen
Steffeng40 skriver:

"For de førstnævnte gælder iøvrigt den glimrende erkendelse - erfaringsbaseret, men også logisk - at man skal give magten til den, der ikke vil have den, for så bliver den ikke misbrugt."

Ikke korrekk, men det troede jeg også på engang, indtil flere år efter at den tjekkiske forfatter Vaclav Havel var blevet præsident, og jeg på en rejserne til tjekkiet blev bekendt med noget andet.

Han var heller ikke interesseret i  magten, men da han blev gift med en langt yngre skuespillerinde, der havde stor sans for materielle goder, ændrede han sig og både hans ejendomme og formuer gjorde, at hans popularitet hos hans landsmænd dalede kraftigt, og det vendte sig til foragt.

Magt korrumperer, under alle omstændigheder.
 
24.11-2007 | 11:30 af traveler
steffeng40 påstår, at "vi" i bund og grund er konservative i vores tilgang til livet og at "vi" lever på vore erfaringer, som er med til at danne vore fremadrettede forestillinger.

Men steffeng40 tilhører dog ikke selv segmentet "vi", idet steffeng40 er noget andet og mere ophøjet.

Ligesom når den voksne, der taler ned til barnet og siger: "Nu skal vi sove" - hvor "vi" på ingen måde inkluderer den voksne selv, der bare vi have barnet til at sove, så hun selv kan se fjernsyn.

På stefeng40s position er den ophøjede, voksne moralist, og "de andre" - dem der tales ned til - er de små uvorne amoralske børn, der skal skammes ud.

Ligeså forloren er steffeng40s abstrakte begreb "magten", der tilsyneladende skal gives til de udvalgte - kvinder, indvandrere akademikere, bøsser og folk fra Tingbjerg - alene fordi de ikke vil have "magten".

Det lyder i bedst fald som at ville gøre hyggelige aforismer - som snydt ud af Tao Te Ching eller lign. - til konkret praktisk politik.

I værste fald lyder steffeng40 som en grusom idealist, hvor trangen til grov undertrykkelse iscenesættes med plusord som "positiv særbehandling".
24.11-2007 | 11:51 af Danny Hedegaard
"Så en offensiv indsats for at skabe flere positive (men også lærerige negative) erfaringer, der kan give os en større viden om skjulte kompetenceressourcer, vi har brug for, vil være ikke bare en god idé, men nødvendig. Derfor skal de, der har svært ved at møve sig frem eller forsøger, men bliver ignoreret, hjælpes."

Offensiv indsats ja - hjælpes ja - positiv særbehandling NEJ!!

En offensiv indsats skal ikke kun iværksættes af hensyn til målgruppen - men også af hensyn til de arbejdsgivere hvor det ligger lidt tungt med viljen og lysten til at udrede skjulte kompetanceressourcer hos målgruppen og lade dem komme i betragtning til jobs som de traditionelt ikke kommer i betragtning til - men som de objektivt er kvalificeret til på lige fod med dem der normalt står først i rækken til sådanne jobs.

Specielt i en tid hvor det skorter på den optimale sammenhæng mellem udbuddet af ledige stillinger og kvalifikationerne hos den fortsat ledige arbejdskraft vil en sådan øget vilje til og udsyn hos arbejdsgiver ikke kun være et udtryk for hjælp til målgruppen - der vi i høj grad også for arbejdsgiver være tale om hjælp til selvhjælp.

Lad os få de højtuddannede taxichauffører - avis/postbude og pizzabagere ud af deres lavtløns jobs og ind hvor de kan gøre fyldest i den udstrækning det overhovedet kan lade sig gøre.

Lad os samtidig i den udstrækning det overhovedet kan lade sig gøre få flest mulige ledige fra matchgrupperne 4 og 5 ind i de jobs der bliver ledige når de højtuddannede bliver indplaceret på deres rette hylde - gerne også nogle der har været på førtidspension i en årrække men objektivt set igen kunne sluses tilbage på arbejdsmardet istedet for at fortsætte på livsvarig offentlig forsørgelse.

Koncentrer offentlige midler om at få retsgruppen af lavkompetent arbejdskraft ind på arbejdsmarkedet og lad det private erhversliv klare de højtuddannede - gerne med incitamentstilskud fra det offentlige til at prøve en akademiker i 30 dage.

Imidlertid skal viljen til tilpasning gå begge veje - med rette eller urette hersker der nok hos en del arbejdsgivere en opfattelse af at viljen til tilpasning er særligt fraværende hos en del af målgruppen - denne barriere bør nedbrydes - skal det lykkes indebærer det ikke mindst at målgruppen som arbejdstager tilpasser sig kravet om tilpasning på arbejdspladsen mere end det indebærer en vilje hos arbejdsgiver til at tilpasse sig forventninger om særbehandling hos arbejdstager.

Ikke sådan at du personligt skal spise det er der er i kantinen - du ikke kan tage din egen mad med - at du skal drikke alkohol i fredagsbaren - men personlige præferencer af personlige årsager omkring de præmisser og retningslinjer der generelt gælder for alle medarbejdere og på lige fod er og bliver arbejdsgiver uvedkommende - de hører sig alene privatlivet til.

Venlig hilsen

Danny Hedegaard
 
24.11-2007 | 12:27 af steffeng40
Jeg er på mange punkter helt og aldeles uenig, Danny, som du jo ved. Jeg kan ikke acceptere din overalt markedsførte præmis om tilpasning - hvorfor dog det? Hvem er det, du tiltror så meget større viden om, hvad der er godt for dig, at de skal sætte rammerne for din identitet?
24.11-2007 | 12:44 af steffeng40
traveler, der er du da helt på vildspor, jeg inkluderer da så sandelig mig selv, ellers kunne jeg da så sandelig ikke henholde mig til erfaring som basis for erkendelsen. Forskellen er måske bare den, at du samler på negative erfaringer, mens jeg samler på gode.
24.11-2007 | 12:55 af traveler
Citat: "Forskellen er måske bare den, at du samler på negative erfaringer, mens jeg samler på gode."

ha ha ha ha ha - Du er da et morsomt sludrechatol - steffeng40.
24.11-2007 | 13:28 af steffeng40
Jeg er ked af, jeg ikke kan sige det samme, traveler.
24.11-2007 | 13:37 af Danny Hedegaard
Jeg forlanger ejheller at du, Steffen skal acceptere min overalt markedsførte præmis om tilpasning - tiltror i alle tilfælde ejheller mange at de har så meget større viden om hvad der er godt for mig, at de skal sætte rammerne for min identitet - det kan de iøvrigt ikke - min identitet er ikke formet af andres end mine egne holdninger - men jeg anerkender og accepterer at det for os alle i mangfoldige sammenhænge - det uanset din position og eller stilling - der gør det sig gældende at vi selv må tilpasse os i specifikke sammenhænge - mere end andre de må tilpasse sig os.

Det være sig i uddannelsessystemet - på arbejdsmarkedet - indenfor politik - almindeligt gældende lov og ret.

Tilpasning er en forudsætning for et fungerende samfund - på mit arbejde er det arbejdsgiverens ret at lede og fordele arbejdet - jeg er repræsenteret ved min faglige organisation og tillidsmand - for arbejdsgiver gælder andre behov for tilpasning - det være sig gældende kultur og tradition på eksportmarkeder - vil han sælge og afsætte tilpasser han sig - det gælder i alle livets forhold.

Uanset - vi er altefter i hvilke sammenhænge vi taler - vi er ikke ligestillede - som jobsøgende er du afhængig af beslutningstageren - ham/hende der skal ansætte dig - vedkommende er ikke mere afhængig af dig end vedkommende vurderer det formålstjenstligt at imødekomme dig - du kan så godt både stille krav og fremføre ønsker - muligvis få dem opfyldt - hvis ikke tilpasser du dig eller du bliver ikke ansat.

I vort velfærdssamfund gælder den præsmis at har du ikke et arbejde bliver du forsørget af dem der har - som et mindstemål må forsørgerne kræve at den/de forsørgede tilpasser sig for at kunne blive selvforsørgende.

Eneste undtagelse er hvis du er selvforsørgende uden at skulle tilpasse dig for at kunne forblive selvforsørgende - blot er det ikke mit indtryk at det er en præmis du anerkender?

Venlig hilsen

Danny Hedegaard
 
24.11-2007 | 13:53 af steffeng40
Selvfølgelig må alle tilpasse sig hinanden i et samfund; men det forekommer mig, at det i den grad har taget overhånd, og at folk accepterer de mest utrolige bindinger. Et af de værste eksempler var disse aftaler, som virksomheder indgik med hinanden, hvor de lovede ikke at ansætte hinandens medarbejdere. Jamen, hvordan kan man tillade, at noget sådant overhovedet kan forekomme på noget, man påstår, er et frit marked?! Hvis det havde drejet sig om varer, havde konkurrencestyrelsen været over dem øjeblikkeligt.

Vi er uenige om en grundlæggende ting: hvad demokratiet betyder, tror jeg. Det har nemlig IKKE så meget med markedsøkonomi at gøre, tværtimod er demokratiet borgernes binding til de politiske beslutningsprocesser, hvorimod erhvervslivet er noget HELT privat, faktisk så privat at det er et privilegium givet af det demokratiske samfund til virksomheden, og derfor på sin plads, at virksomheden opfylder nogle helt klare garantier. En er disse er at betale skat, og jo: hvis en virksomhed i en årrække ikke har overskud, bør den da kunne opløses! Ingen har vel interesse i negative tal på bundlinjen, går jeg ud fra.

Så samfundets opgave er at finde det beskatningspunkt, hvor virksomheden stadig giver så meget i afkast, at ejeren finder det værd at opretholde den. Det er derfor vigtigt, at vi på europæisk plan, og måske med tiden ligefrem indenfor WTO, får lagt nogle rammer, så landene ikke konkurrerer på at lade virksomhederne unddrage sig deres samfundsmæssige nytte.

Og det er jo en god gerning, for så slipper bestyrelserne for den kedelige opgave at skulle redegøre overfor aktionærerne, hvordan der er andre produktionsmål end ren profit.
24.11-2007 | 13:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.11-2007 | 14:03 af steffeng40
Jomfru5 er en ypperlig dekonstruktivist, men det overrasker mig nu ikke. Det tager vi en anden dag.

Den var smart fanget, den med magten - men det handler nu mere om, at jeg har svært ved at betragte magtfulde funktioner som arbejde.
24.11-2007 | 15:22 af Palle Stig Nenzer
Som jeg skriver i min profil, tror jeg ikke på lovgivning om positiv særbehandling!

Alene det at nogen foreslår det gør mig sur!

Det betyder jo, at enhver fra en eller anden tilfældigt valgt minoritets gruppe, en homosexuel, en der har en anden tro, en der kommer fra et andet land, eller en der på andre måder adskiller sig fra vedtagne danske normer, er mere værd end mig, fordi jeg "blot" er en almindelig dansker.

Vi behøver ikke flere love, påbud, eller forbud, lad os i stedet håndhæve dem vi allerede har.
24.11-2007 | 15:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.11-2007 | 18:44 af steffeng40
At blive forbigået, fordi erhvervslivet er for stupidt til at acceptere for arbejdet irrelevante afvigelser fra et arbitrært normalitetsbegreb, fører i ligeså høj grad til misundelse og had.
02.12-2007 | 11:43 af Bageren
Du er da en klam racist.

Fy for pokker.
02.12-2007 | 11:54 af steffeng40
Bageren: nej!
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl