Selv om høj inflation fik forbrugerne til at søge mod billigere varer, lykkedes det alligevel for Salling Group at øge omsætningen i 2023.
Dagligvaregiganten opnåede en omsætning på 70,3 milliarder kroner i årets løb, hvilket er rekord og svarer til en vækst på 5,7 procent.
Samtidig voksede overskuddet efter skat til 1,6 milliarder kroner efter skat mod 972 millioner kroner i 2022.
Salling Group ejer blandt andet kæderne Bilka, Føtex og Netto og har i årets løb investeret én milliard kroner i at opdatere langt størstedelen af butikkerne i sidstnævnte kæde til det nye 3.0-koncept.
Samtidig med offentliggørelsen af regnskabet varsler Salling Group en ny strategi, der offentliggøres senere på året.
- Vi har klare prioriteter for, hvordan vi fremadrettet skal udbygge vores markedslederposition og gøre os endnu mere relevante for flest mulige kunder.
- Det skal understøttes af en ny, ambitiøs strategisk femårsplan, som tager afsæt i vores fem kerneprioriteter: Kunder, kolleger, kønsdiversitet, kultur og klima, siger den administrerende direktør i Salling Group, Anders Hagh.
Salling Group driver 1726 butikker og restauranter. Godt 700 af dem ligger i Danmark, mens der findes 342 og 663 Netto-butikker i henholdsvis Tyskland og Polen.
Sammenlagt beskæftiger koncernen 58.903 medarbejdere i de tre lande.
Salling Group ejes af den erhvervsdrivende fond Salling Fondene, der udlodder en del af overskuddet til velgørende og almennyttige formål. Sidste år løb donationerne op i 244 millioner kroner.
/ritzau/