Eastern Promises Instr.: David Cronenberg
Af Noe Habermann
Det gamle syrehoved David Cronenberg blev nærmest mainstream med ’A History of Violence’ og fortsætter i gangster-dramaet ’Eastern Promises’ både den afdæmpede, men ildevarslende thriller-stil og samarbejdet med Viggo Mortensen.
En Viggo, der skriver sig direkte ind blandt filmhistoriens harskeste helte med en intens superstjernestund. Iklædt slikhår, drævende russisk accent og fængselstatoveringer er han aldrig set stærkere.
Som hårdkogt håndlanger i den russiske mafia i London får han vækket sin samvittighed af en temmelig naiv jordemoder (Naomi Watts), der kommer på tværs af organisationens interesser i trafficking og tvangsprositution. Hun eftersøger slægtninge til en nyfødt pige, hvis purunge junkie-mor døde under fødslen, men får hurtigt bragt sig selv og sine i fare.
I tilgift til Viggos tvetydige børste gør også Armin Mueller-Stahl og Vincent Cassel et foruroligende indtryk i front for det afstumpede Vory V Zakone-broderskab. Og det er det heftige skuespil og den anspændte miljøbeskrivelse, der gør ’Eastern Promises’ anbefalelsesværdig.
Historien i sig selv er mere ligetil (med en overraskelse, der kommer anstigende med både det lange lys på og hornet i bund) og ikke så tankeprovokerende, som Cronenberg har for vane. Intakt er til gengæld det adstadige tempo, omend naturligvis med enkelte eksplosive udbrud af den gamle horrormesters uafrystelige signaturvold – ikke mindst en krasbørstig sauna-knivkamp, hvis rygte ikke kun er løbet filmen i forvejen, fordi Viggo trækker bar dolk.