"Er du far til mit barn." Det spørger den blonde Karen om i et klip på YouTube. Det har senere vist sig, at klippet var et reklame-stunt fra VisitDenmark, der ville få turister til at interessere sig for Danmark og vort 'liberale frihedssyn'.
Klippet er blevet pillet af YouTube igen, efter det er haglet ned med kritik. Men det ikke ensbetydende med, at VisitDenmark undgår et visit i retten.
VisitDenmark er underlagt markedsføringsloven, og i den ligger et krav om, at man skal kunne identificere reklame. Og det er ikke umiddelbart muligt i denne sag. Så man kan ikke udelukke, at det ender med en sag," siger Jan Trzaskowski, der er lektor ved juridisk institut på CBS (Copenhagen Business School), til Nyhedbureauet Newspaq
Og selvom VisitDenmark nu har fjernet reklamen fra YouTube, er det sandsynligt, at der kan komme et efterspil.
"Man kan ikke bare gøre noget ulovligt og så tro, at alt er glemt, hvis man fjerner det igen. Når man vælger at sende en reklame ud på nettet, så ved man at det er svært at stoppe reklamen. Derfor bør man være ekstra grundig når man lægger en reklame ud på f.eks. YouTube," siger Jan Trzaskowski.
Reklamen har ikke haft nogen afsender, indtil det blev afsløret, at "Karen" i virkeligheden er Ditte, der langt fra er blevet forført på Nyhavn, men i stedet er i gang med at uddanne sig til skuespiller. Og netop forvirringen omkring afsenderen på reklamen er langt fra gavnlig for forbrugeren. Det mener jurist i Forbrugerrådet, Mette Boye til Newspaq.
"I et samfund, hvor vi bliver bombarderet med informationer, er det helt centralt, at vi ved, hvor reklamen kommer fra. Kildeangivelse er altså det eneste der holder, ellers er vi som forbruger ikke i stand til tage ansvar for hvilke informationer vi kan bruge," siger Mette Boye.
Hun anbefaler, at man som forbruger klager til Forbrugerombudsmanden, hvis man føler, at reklamen er krænkende, eller hvis man er usikker på afsenderen.
Forbryder man sig mod markedsføringsloven, kan man se frem til at blive idømt en bøde.
I Markedsføringslovens §4 står:
En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.