En helt almindelig ansat modtager typisk 200 e-mails om dagen. Og den ansattes chef bruger i snit mellem fem og 20 timer om ugen på at læse og skrive mails, viser en opgørelse. 18 procent af de mails, man modtager, er oven i købet spam.
De tal har fået flere internationale virksomheder til at indse, at e-mails - og især de interne mailsystemer - er spild af tid. Derfor har de droppet de elektroniske tidsrøvere, og nu følger danske virksomheder trop.
Software-udvikleren Exformatics, der holder til på Østerbro, har i en prøveperiode på en måned droppet mailen, og resultatet var så positivt, at virksomheden nu har sat sig som mål helt at udrydde de interne mails.
"Problemet med e-mails er helt klart tidspildet og de utallige mails, man får som cc eller bcc - og som i 99 % af tilfældene er overflødige," siger Exformatics kommunikationskonsulent Bo Skovfoged til computerworld.dk.
En amerikansk undersøgelse viser, at man maksimalt kan kapere 50 mails om dagen, og både cheferne og medarbejderne i Exformatics oplevede, at de blev mere fokuserede, da de droppede mailen.
"I starten var der dog stor skepsis blandt medarbejderne", indrømmer virksomhedens direktør Morten Marquard. "Men da prøveperioden i januar var overstået, var alle meget begejstrede, og mange ønskede, at forsøget skulle gøres permanent," siger han til epn.dk.
Ifølge Morten Marquard gav måneden uden mails et "kvalitetsløft i hverdagen", og derfor vil Exformatics nu bandlyse de interne mails permanent.
Den interne kommunikation skal i stedet foregå via en samarbejdsplatform, som virksomheden selv har udviklet og sælger.
Andre firmaer forbyder helt deres medarbejdere at sende mails. Chefen for den franske it-gigant Atos påstår, at han ikke har sendt en mail i tre år, og han har også forbudt sine mere end 50.000 ansatte at sende interne mails. I stedet skriver franskmændende chat-beskeder til hinanden, udveksler filer og laver videokonferencer.
I Tyskland er de også hoppet med på vognen: Her eksperimenterer Volkswagen med at lukke for medarbejdernes mail efter klokken 17.
Også TV2's marketingafdeling har allerede droppet de interne mails, og Nordisk Kulturfond og LO har planer om delvist at erstatte mail-udvekslingen med andre kommunikationsveje.
Kilde: epn.dk