AppleMark
AppleMark ()

Villy Søvndal skrotter SF s socialistiske værdier

Send til
Debat  28
Anbefal
SF har arbejdet for at afskaffe kapitalismen i 50 år gennem en socialistisk revolution. Men partiformand Villy Søvndal er nu klar til at slette en række socialistiske mål fra partiprogrammet

Torsdag den 1. maj 2008, 00:27

Kapitalismen skal afskaffes. Arbejderne skal overtage virksomhederne. Og alle skal have det samme i løn.

Sådan står der i SF s principprogram fra 2003.

Men nu undsiger partiformand Villy Søvndal flere af de centrale socialistiske mål.

- Det ligger hverken i vores praksis eller teori, at vi skal afskaffe kapitalismen, siger han, da Nyhedsavisen beder ham om at forholde sig til principprogrammet.

I jeres principprogram står der ellers, at I vil afskaffe kapitalismen gennem en revolutionær proces, og at der skal være fælleseje og råderet over de vigtigste produktionsmidler. Mener du det?

- Altså, det er jo mange år siden, vi forsøgte at afskaffe markedsøkonomien. Jeg er selv mere og mere overbevist om, at styrken i vores samfund er samspillet mellem en meget fleksibel privat sektor og en ret duelig offentlig sektor i forhold til mange andre typer af samfund.

Hvad er det så, I skal revolutionere?

- Jeg ville måske også hellere have brugt et udtryk som, at vi skal gå videre af den vej, der skaber et stærkt offentligt system ved siden af et stærkt privat system.

Hvad er det gode ved den form for kapitalisme, vi har nu?

- Det er, at den er dynamisk. Og det er, at det er den nemmeste måde at fordele varer på. Det lærte jeg allerede tidligt, da jeg som helt ung mand sad på et universitet i Kiev (hovedstaden i Ukraine, red.) og kiggede på en russisk produktionssplan. Jeg synes, det var voldsomt detaljeret, hvad man politisk havde besluttet, at der skulle produceres af sandaler i Sovjet dengang. Jeg kan huske, at jeg tænkte: Hvad nu, hvis det regner mere, end det plejer, denne her sommer? Så kommer de til at ligge inde med at hav af sandaler. Og der må man sige, at vores marked er ekstremt dynamisk og ubureaukratisk.

Så når I skriver i jeres principprogram, at målet er, at et flertal i befolkningen gradvist skal afskaffe kapitalismen, er det i virkeligheden noget, som SF ikke står for længere?

- I al min levetid forudsætter jeg i hvert fald, at vi har en markedsøkonomi, og at vi bevarer den ejendomsret, vi kender. SF har ingen planer om at nationalisere, siger SFs formand, Villy Søvndal.

Hvad betyder det, når der i jeres partiprogram står, at der skal være fælleseje og råderet over de vigtigste produktionsmidler?

- Det betyder vel en overvejelse om også at sikre medarbejderne en større andel og indflydelse på den arbejdsplads, hvor de er med til at producere overskuddet.

Men betyder det i praksis, at I vil fratage ejerne af virksomhederne deres ejerskab og give det til medarbejderne?

- Nej, vi vil hverken nationalisere eller noget som helst. Det har vi de dårligste erfaringer med.

Hvordan vil I så gå ind i virksomhederne og sikre medarbejderne en større del af ejerskab?

- Jamen, det er jo i virkeligheden de ansatte og fagforeningerne, der må tage de slagsmål. Jeg forestiller mig ikke, at vi skal ind og lovgive om det her.

Nyt principprogram

Villy Søvndal erkender, at principprogrammet kan opfattes fjernt fra den politik, han som partiets formand udfører til daglig. Og han er klar på at skrive en ny udgave af partiprogrammet.

- Det kunne man bestemt. For verden udvikler sig og SF udvikler sig, siger han.

Er der uenighed internt i partiet om de her ting?

- Jeg tror det ikke, men jeg vil bestemt ikke udelukke det. Problemet er jo altid, at når man diskuterer langsigtet, bliver det lidt løsrevet fra den daglige praksis.

Du har siden valgkampen i efteråret været stor fortaler for at samle oppositionen. Hvor meget er du villig til at gå på kompromis med SF’s politik?

- Det er klart, at der er punkter, hvor vi har uenigheder med Socialdemokraterne og Radikale Venstre, ligesom Venstre har uenigheder med de Konservative. Sådan vil det altid være. Og der er det en meget konkret øvelse at diskutere, hvordan man kan komme til enighed på nogle punkter, når vi engang når dertil.

Er der politiske mærkesager I ikke ønsker at røre ved?

- Det med ultimative krav har de radikale forsøgt sig med uden det store held. Det ønsker vi ikke. Men det er klart, at vi vil forhandle benhårdt på de ting, vi gerne vil have gennemført.

Men vil man med dig som formand for partiet om nogle år kune se et SF, der er langt mere midtersøgende i sin politik, end det SF man så for 10 år siden?

- Jeg ved ikke, om det er specielt midtersøgende at få noget gennemført. Jeg synes, det er en falsk modsætning mellem at have visioner og få nogle ting gennemført.

 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
01.05-2008 | 09:47 af (Slettet bruger)
Kommunismen har ikke været istand til og give arbejderne mad på elle strejke rettigheder og kun når man er gået over til kapitalistisk markeds økonomi er det begyndt og udvikle sig...

Jeg er dog ikke enin g med Villy i at nationaliseringer af nøgle områder ikke er en fordel for menneskers livskvalitet. Jeg så eksempelvis gerne, at vi staten gen overtog bus driften og indførte gratis busser på en lang række strækninger, af hensyn til pensionister og børn. En lang række løsnings moddeler ville kunne udvikles, hvis man gav staten mulighed for og se på behov.

Det er selvfølgelig klart at enhver form for nationalisering som princip er helt ude i hampen og parti pampere har i vist, at magt vil blive misbrugt.

Jeg vil ikke rose markedsøkonomien for jeg føler, at arbejderne i de kapitalistiske lande altid har været undertrykt af, at de kommunistiske har været en så stor katastrofe, som de har. Hvis man modsagede det sovjetiske system kunne man ende på en sindsyge anstalt... og hvis det Danmark ville have stemt sig til kommunisme, så var det endt på samme måde... "Partiet" er ikke frigørelsen men lege plads for "hajer" der gerne vil have magt.

Jeg håber SF vil forsøge og indføre flere folkeafstemninger om forskellige politiske forhold lige som i Schwitz, så vi får et levede demokrati, der udvikler sig og som IKKE ER BANGE FOR OG HØRE FOLKETS MENING....
 
01.05-2008 | 09:47 af Victorias Verden
Det sædvanlige propaganda...

Socialismen fik sit endeligt efter Østtysklands fald, Honeckers luksus liv og menneskeforfølgelserne af brødre og søstre, Stasi,

Angiver samfundet brød sammen.

En Rådden Tid i menneskets historie er slut.
01.05-2008 | 09:15 af (Slettet bruger)
Jeg tvivler på at 28% af danskerne ser sig selv som socialister af typen "nationalisér alt, alle skal have samme løn". Det er formentlig en meget lille gruppe der reelt ønsker at afskaffe ejendomsret osv.
01.05-2008 | 09:41 af Lars Nunnegaard
Endelig, endelig faldt SF til patten! :)
 
01.05-2008 | 08:11 af Bjarne Thyregod
Socialistisk Folkeparti - næh navnet må vel være Socialpopulistisk Folkeparti.

Hvis nogen bildte sig ind at SF ønsker nogen egentlige forandringer så må de sidste illusioner være borte.

SF står for en stærkere EU-stat gennem støtten til Lisabon traktaten.

SF står for markedsøkonomi og privatisering (DONG,DSB-færger; Postgiro osv osv.

Så feltet af Socialistiske partier skrumper ind, trods 28 % af danskerne erklærer sig som socialister.
01.05-2008 | 08:38 af egon legaard
Så røg SF langt til højre, men forresten er det årtier siden, partiet klæbede sig så meget op af socialdemokratiet, at det var et spørgsmål, om der i realiteten ikke var tale om to socialdemokratier. Nu er det bevist. Bye bye Karl Marx !
 
01.05-2008 | 09:13 af (Slettet bruger)
Hvis "SF har arbejdet for at afskaffe kapitalismen i 50 år gennem en socialistisk revolution" så er partiet en fiasko og Villy prøve at søge sig et job på baggrund af fiaskoen. Men nå nej; der findes jo levebrødspolitikere. Og de har gode kår under kapitalismen. Klogt, Villy.
01.05-2008 | 09:47 af (Slettet bruger)
Naturligvis er Villy Søvndal nødt til at sælge ud af partiets arvesølv.

Hvis vælgerne kendte de hardcore socialistiske visioner i SFs nuværende partiprogram, ville de flygte i hobetal.

Derfor siger Villys spindoktorer naturligvis til Villy, at han skal se at få luget ud i de værste uhyrligheder i partiprogrammet inden næste valg.

At så Enhedslistens Bjarne Thyregod ikke kan lide dette, er jo fuldt forudsigeligt. Der er jo endnu nogle få hardcore socialister i Danmark som drømmer om et paradis ala Nordkorea.
01.05-2008 | 09:57 af (Slettet bruger)
Det siger sig selv at 28% af danskere ikke er socialister, hvis de er klar over hvad konskvensen af socialisme er. Deres ejendom skulle nationaliseres, produktionsmidlerne omfordeles, rationeringsmærker og manglen på basale ting ville blive dagliddag, demokratiet ville blive undertrykt, andeledes tænkende forfulgt osv.

Det vist kun den hårde kerne i Enhedslistens stormtropper som i dag er hardcore socialister i Danmark. Og heldigvis for det. Vi lever jo i et demokrati, hvor både nazistiske og socialistiske aktivister har ret til at være.
01.05-2008 | 10:04 af SLETTET SLETTET
Varm luft fra Søvndal, ligesom hans demo mod islamisterne og at de kunne skride af helvede til.

Vil Søvndal arbejde for et lavere skattetryk her i Danmark eller skal borgerne fortsat trælle for den omfattende hær af interesseorganisationer som er den danske mafia?
01.05-2008 | 10:26 af (Slettet bruger)
SF er ikke længere SF med denne dumme nye Villy. Hvorfor skifter han ikke bare parti over til noget, der passer ham noget mere, i stedet for at lave om på partiprogrammet. Han kan skifte over til VKO og få en ministerpost, så kan vi holde kæften på ham og hans evige populistiske udtalelser.
01.05-2008 | 10:32 af (Slettet bruger)
Spørgsmålet er bare om der er plads til 3 gange socialdemokratiet i Danmark. Nu har vi de oprindelige Socialdemokrater, Dansk Folkeparti og SF som alle slags om hvem der er det rigtige Socialdemokrati.
01.05-2008 | 10:45 af SLETTET SLETTET
Spencer, du glemmer V og de Radikale. Dertil har man de paramilitære kommunister i EL. Så er der de konservative tilbage, som hverken er fugl eller fisk.
01.05-2008 | 10:48 af K. Svejgaard
Søvndal vil da bare være statsminister.

Så må alle principper vige.
01.05-2008 | 10:59 af Bjarne Thyregod
Poul Solart Sørensen - mig bekendt har der ikke været kommunisme noget sted i verden ud over i nogle ur-samfund.

Kommunisme er en utopisk idé om at man skal arbejde efter evne og nyde efter behov, at statsmagten forsvinder og at ejerskab til produktionsmidler ophører.

Østblokken var stats-socialisme, med tvangsarbejde, statsstyring, centralisme, og en parti-overklasse. Helt i modstrid med den kommunistiske tanke.

Omkring nationaliseringer så er det jo ikke lige den tendens vi har oplevet i vesten, tværtimod.

Færgedrift, busser, betalingsformidling, telekommunikation er blevet privatiseret. Togdriften og energiforsyningen står for tur til privatisering. Og SF har været med til dette langt hen ad vejen.

På hospitalsområdet og plejeområdet er der med kraftig statsstyring gennemført privatisering og mange andre områder står for tur.

Men ville det ikke være klogt at infrastruktur toge, busser, telekommunikation, energi og vandforsyning, sundhedssystemet, betalingsformidling var kollektivt ejede.

Var det ikke en fremsynet idé at nationalisere banker og realkredit så pengemarkedet ikke styrede forbrug og konturer og skovlede ekstreme gevinster hjem derpå.
01.05-2008 | 10:59 af Bjarne Thyregod
Christian Lindhardt Larsen demonstrerer endnu engang et bundniveau for begavelse med tåbelige kommentarer om Enhedslisten. Inden tastaturet gribes og tvangstankerne flyder frit fra ChristianLL burde han tage noget beroligende, så fantasierne ikke tog overhånd.
01.05-2008 | 11:04 af Bjarne Thyregod
@Kalundborgjyde når du nu beskylder mig for at holde af Nordkorea er det så ok at jeg skriver at du er foretaler for Holocaust og Nazisterne. Eller skulle vi prøve om du kan holde et bare nogenlunde rimeligt debatniveau.
01.05-2008 | 11:27 af (Slettet bruger)
@ Bjarne Thyregod

Du ønsker et socialistisk paradisk på jord. Nævn bare et eneste land på jordkloden, hvor socialisme fungerer bedre i praksis end kapitalisme og demokrati?
01.05-2008 | 11:46 af Thomas Proctor
God 1. Maj!

Røde hilsner,

ESP
 
01.05-2008 | 12:36 af Carsten Svendsen
@ESP

Ka`Do`Kom`Tè?...:o)

Go` 1. Maj!
01.05-2008 | 12:45 af (Slettet bruger)
@ ExtraSensoryPerception:

Hvor er du god til spamme en ellers god blogdialog!
01.05-2008 | 12:53 af Thomas Proctor
@CSvendsen, Kalundborgjyden,

Når en jornalist åbenlyst fordrejer SFs principprogram så kan folk jo selv læse..

SF har altid været et reformistisk parti hvilket fremgår helt tydeligt i programmet.

MVH

ESP
 
01.05-2008 | 12:54 af Laila laix
ESP:

Yes Sådan kan det siges:

Og nærlæs I lige hvad der står omkring EU! Hørt!

Flot gået ESP:O)

  mvh Laila SF`er
 
01.05-2008 | 14:53 af K. Svejgaard
@ESP

Vi kan godt selv finde SF s hjemmeside, hvis vi er interesserede i at læse den.

Undlad venligst at fylde denne debat med "citater" af lignende længde.

SF erne aner jo i virkeligheden ikke, hvad socialisme hhv. kommunisme er.

Man har ikke set et kommunistisk samfund i verden i historisk tid, og SF har ingen analyse, der kan klargøre, hvad der skal til for at skabe et socialistisk samfund, og langt mindre et kommunistisk.

Er der en eneste SF er, der har fattet, hvad Kapitalen handler om?
01.05-2008 | 17:23 af Jakoba
komisk med Bjarne T. Den gamle traver med at vi selvfølgelig ikke har set den RIGTIGE kommunisme endnu, for den virker bare 100 % som en latterlig bortforklaring på at alle forsøg på at fjerne kapitalisme er blevet en gigantisk fiasko for stort set samtlige borgere i landene.

Men bliv da bare ved med at tro på kommunisme. Det er ikke alle mennesker der bliver klogere af erfaring, det er dem der i andre sammenhænge kaldes fundamentalister.
01.05-2008 | 18:36 af K. Svejgaard
@ Jakoba

Aner du overhovedet, hvad den kommunistiske ide går ud på?

Aner du for den sags skyld, hvad den kapitalistiske ide går ud på?

Hvad vil du sætte i stedet den dag, kapitalismen har udnyttet alle jordens ressourcer, den dag, kapitalen ikke længere har mulighed for at vokse, og hele systemet bryder sammen?

Hvis vi ikke er døde af forgiftning og/eller radioaktiv stråling forinden, kan vi jo begynde forfra som stenaldermennesker?

Men bliv da bare ved med at tro på grænseløs vækst. Det er ikke alle mennesker der bliver klogere af forurenings- og forgiftningsproblemer, det er dem der i andre sammenhænge kaldes fundamentalister.
02.05-2008 | 00:23 af (Slettet bruger)
@ Alle

Tak for inputtet. Jeg har slettet indlægget med hele SF s principprogram, for at kommentarrækken ikke bliver uoverskuelig.

Principprogrammet kan læses her: http://sf.dk/default.aspx?func=article.view&menuID=10958&topmenuID=208&id=10954

ExtraSensoryPerception skriver:

"01. maj 2008 11:37 af  ExtraSensoryPerception

Villy skrotter ikke socialistiske værdier. Det er journalisten som vrøvler"

Tak for inputtet. Jeg kan ikke se, hvorfor du mener, at jeg vrøvler eller fordrejer, hvad der står i principprogrammet.

I punkt 2.2. står blandt andet:

"Det forudsætter en revolutionær proces, hvor et flertal i befolkningen gradvist afskaffer kapitalismen."

Dette og en række andre punkter gør Villy Søvndal op med i interviewet.

Med venlig hilsen

Per Thiemann, journalist, Nyhedsavisen

Blog: http://avisen.dk/peth
 
09.10-2008 | 08:14 af Thomas Proctor
@ Per Thiemann (peth),

Villy bestemmer ikke alt i partiet som formændene bestemmer i andre partier. SF er fuldstændigt demokratisk og det er medlemmerne som bestemmer partiets politik og principprogrammet. Programmet står ved magt.

MVH
ESP
 
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
Gratis nyhedsbrev
Vejret i dag | Danmark 18°
Powered by AccuWeather
Annonce
MEST POPULÆRE PÅ AVISEN.DK forrigenæste