Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Villy Søvndal (SF) var til audiens hos syv murere, der på en byggeplads på Nørrebro i København renoverede faceden. "De griner af os i Polen," lød det om de polske fupfirmaer, der løber fra regningen.
Villy Søvndal (SF) var til audiens hos syv murere, der på en byggeplads på Nørrebro i København renoverede faceden. "De griner af os i Polen," lød det om de polske fupfirmaer, der løber fra regningen. (Foto: Klaus Buster Jensen)

Villy i skuret: Ny plan mod løndumping

Fælles plan fra S og SF skal stoppe underbetaling af østarbejdere

En ny fælles plan fra S og SF skal stoppe underbetaling af østarbejdere i Danmark.

Dele af planen blev fredag eftermiddag præsenteret af SF-formand Villy Søvndal, der var på besøg på en byggeplads på Nørrebro i København.

"Vi har et stort slagsmål foran os. Hvis vi ikke gør det, udkonkurrerer vi den danske model," sagde Villy Søvndal.

Han var inviteret inden for i et skur ved en byggeplads, hvor et murersjak er ved at renovere en større facade. Her luftede de syv murere deres store bekymring:

Firmaer, der underbetaler østarbejdere og sender danske byggearbejdere hjem til ledighed.

SF-formanden løftede sløret for en række tiltag mod løndumping, som Socialdemokraterne og SF er blevet enige om. Planen indeholder blandt andet skiltepligt, så alle firmaer skal give sig til kende, når de arbejder på en byggeplads.

"Vi andre skal jo også køre rundt med nummerplade. Derfor er det rimeligt, at firmaerne også skal vise, hvem de er," sagde Villy Søvndal.

"Regeringen har snork sovet"

Derudover skal et udrykningshold med fagforeningerne, Arbejdstilsynet og Skat forhindre snyd med løn, skat og sikkerhed.

Hvis de to partier får magten efter næste valg, vil de samtidig indføre det såkaldte kædeansvar. Det betyder, at bygherren og vognmanden hæfter, hvis firmaer, der arbejder under dem, løber fra regningen eller snyder med lønnen.

"Vi har haft en regering, der har snorksovet," sagde Villy Søvndal.

"Man bliver helt arrig"

Det var murernes fagforening, 3F, der havde inviteret Villy Søvndal på et besøg i virkeligheden. Murerne i skuret kunne fortælle, at 20 procent af deres kollegaer i København er arbejdsløse, mens masser af polakker og østtyskere arbejder langt under dansk løn.

Derfor var de syv murere ganske frustrerede:

"Man bliver helt arrig," lød det.

Til grin

For siden østarbejdere fik adgang til at arbejde i Danmark i 2004, har politikerne ikke kunnet stoppe den omfattende underbetaling.

"De står bare og griner af os i Polen," mente en ung murer, der så frem til en ny regering, der gør noget ved underbetalingen.

"Vi skal have styr på den del af arbejdsmarkedet, der ikke er organiseret. For vi har brug for de skattekroner, vi går glip af," forsikrede  Villy Søvndal.

10.09-2010 | 15:50 af Bitten B.
Jeg er da ikke i tvivl om, at den udvikling passer regeringen fint. De bruger den jo nu som argumentent for, at danske lønninge skal sænkes. Så kan vi få polske tilstande i Danmark fremover. Så mon ikke det er meget bevidst, at VKO ikke overhovedet har taget sig af problemet?
10.09-2010 | 16:11 af gitte rasmussen
Enig.
 
10.09-2010 | 16:30 af kirsten hansen
Jeg har set på det længe, selv kommunen bruger østarbejdere til at lægge kabler ned, og det gør også mig vred!
Men dejligt at se, at Villy nu vil gøre noget ved sagen, han har været lidt fraværende til tider!
 
10.09-2010 | 16:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.09-2010 | 16:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.09-2010 | 18:27 af Dennis Persson
det er i hvert fald , på tide at der bliver ændret i det ideologiske felttog mod vores gode arbejdsmarkeds model som fagforeningerne i fælleskab med anvarlige arbejds giverere siden september forliget 1887,har opbygget igennem mange år ,som blå stue har fået lov til at køre løs på i alle disse år, under dække af at vi skal være konkurence dygtige , den lille fede , (se Hjort,) har altid ført en agressiv politik over for fagforeningerne, og hvorfor ikke ,der er vel ikke nogen som har i sinde , med sin fulde forstand i behold ,at kunne finde på at stemme på hans parti, og derfor er det omkostningsfrit for ham.
vi lever af at barbere hinanden i danmark, men det er som om at ,håndværkere generelt betragtes som nogen dovne hunde ,der får for meget i løn , ikke laver en skid ,og egentlig bare skal erstattes med noget billig importeret arbejdskraft, samtidig er vi også i det dilemma at VI ,kan jo godt forstå at hvis der er en polsk arbejder, der kun ønsker at kunne forsørge sin familie i polen, og det er netop den forståelse der skiller de røde fra de blå ,vi ved nemlig hvordan det er at ikke have nok penge til at leve for ,vi har snart øvet os for meget under denne regering,men det nytter jo ikke at stå på sidelinien og sige ja han har jo familie, når man selv har familie der på grund af denne politik må lide afsagn i form af manglende lønindkomst ,når ens arbejde bliver taget ,på grund af den udenlandske arbejder, lader sig udnytte af grådige arbejdsgivere,
og regeringen med den lille fede i spidsen ,har spillet dette kort godt , i hans feltog mod fagforeningerne, spil de polske og de danske arbejdere ud mod hinanden, fagforeningen får en kæmpe byrde med at sørge for at der ikke forekommer social løndumping, del og hersk er hans skjulte dagsorden, vi skal have organiseret disse udenlandske arbejdere og stå samlet i fagforeningerne mod denne samfundskadelige politik, lad os bare forestille os at alle de danske håndværker nu er arbejdsløse ,og i stedet for er alt arbejdet overtaget af udenlandske arbejdere som ikke betaler skat i Danmark, ergo kommer der ingen skat fra de danske håndværkere, de er på dagpenge , men hov, de kan nu jo kun gå i to år på dagpenge ,så bliver de automatisk kontanthjælpsmodtagere, og så skal de have penge fra staten , den politik duer jo ikke , hvis du fjerner arbejderne i myretuen er det kun et spørgsmål om tid før at resten af myretuens top bryder sammen, i dette tilfælde vores samfund,det er skammeligt at vi har en regering der ser gennem fingre med , at der er mennesker der bliver udnyttet groft og herefter henholder sig til at de ikke vil blande sig , da der ikke er traditon får at man blander sig i det private arbejdmarked problemer , når man selv , intet som helst har foretaget sig politisk i alle disse år, for at dæmme op for social løndumping ,nej der er talt alt for længe om dette stigende problem,nu må der polititisk vilje til at reelt foretage sig noget , og ikke bare stå og lade som om at hvis vi kunne gøre noget havde vi gjort det ,samtidig med at man står og griner smørret (se Hjorten)over at del og hersk politiken virker efter den slet skjulte hensigt, og den eneste måde vi får det på er en ny regering hvor den nuværende regering er sat helt uden for politisk indflydelse, Valg nu , der er ikke andet valg og til gutterne ude i skurene ,vores fjenders fjende er vores ven, så lad os få dem i tale og få dem til at indse at de er ikke tjent med den lave løn ,hvis de vil spille fodbold med os ,bliver de nødt til at spille efter de samme regler som os , kollegial hilsen fra vvs montøren og blikkenslageren
10.09-2010 | 20:49 af Kenneth Jakobsen
Der er ikke noget der hedder "underbetaling". Men det er jo selvsagt unfair konkurrence, når de tilmed også har et dagligt fradrag op til 600kr om dagen.
10.09-2010 | 20:52 af Bitten B.
Kenneth ikke i din optik. Men den holdning er det de færreste der deler.
11.09-2010 | 10:12 af Kenneth Jakobsen
I kommer ikke uden om, at østarbejderne gladeligt arbejder til disse lønninger. Og når begge parter er tilfredse, kan der jo af gode grunde ikke være tale om underbetaling.
10.09-2010 | 21:03 af Per Salting
Kenneth. Selv den regel er blevet forringet, men du mener vel ikke det er rimeligt at man får diæt og logi ved rejsearbejde. Tidligere var det sådan at man skulle have dækket det at virksomheden, nu kan du komme til at betale via din skat, fordi virksomheder kun bør betale for disse udgifter. I øvrigt gælder reglen kun i overenskomster under LO.

I øvrigt, hvis de ikke betaler skat, kan de ikke få noget fradrag.
11.09-2010 | 10:19 af Kenneth Jakobsen
Jeg mener ikke der bør eksistere andre fradrag, end et højere bundfradrag på mindst 7000kr om måneden. I fald arbejdsgiver betaler kost og logi, skal dette naturligvis ikke beskattes.
10.09-2010 | 21:23 af Verner Andersen
Helt enig med Dennis, bortset fra septemberforliget er fra 1899. Det danske timelønsnivaue ligger således man, næsten, kan leve anstændigt og priser er udmålt derefter. Har man mindre end aftalt i
hovedoverenskomsten er man underbetalt. Nej Villy, VK har absolut ikke snorksovet, løndumpning er en af ideerne med EU, nemlig den laveste fællesnævner. Jeg er lidt loren mht. S-SFs løfter om ordnede forhold på arbejdsmarkedet, man har jo selv været med i de såkaldte østaftaler der sætter dumpning i system. Hertil kommer SF og ikke mindst S er EUglade partier og sidstnævnte ser gerne Danmark tættere på EU, bland andet indførelse af EUROen.
11.09-2010 | 07:15 af Dennis Persson
ups
11.09-2010 | 00:59 af Søren Højbjerg
Hvad er det for noget klynkeri? Hvis Villy Søvndal vil 'gøre noget' kan han lade være med at få lavet noget arbejde baseret på importeret arbejdskraft til 30-40 kroner i timen. Det er formodentlig også et ret begrænset antal opgaver man kan sætte mennesker til i Danmark, når de ikke kan tale dansk. Jeg ved ikke hvad det er for noget fis at hælde vand ud af ørerne om.
11.09-2010 | 01:53 af Bitten B.
Det får han med garantiti heller ikke. Men nu er det hans opgave som folketingspolitiker at interessere sig for forholdene her i landet. Og det er meget dårlig økonomi for landet at der gives dårlig løn til udenlandske borgere, så egne borgere bliver arbejdsløse.
11.09-2010 | 07:25 af Dennis Persson
hej søren , det er ikke klynkeri , det er et samfundsmæsigt kæmpe problem som er en bombe under vores fælles samfund ,og man behøver ikke tale dansk for at arbejde i danmark ,fordi dem som vil have udført arbejde i danmark ,de hyrer bare en sjakbajds der både kan dansk og polsk , og han styrer med hård hånd disse underbetalte sjak, og jeg garanterer dig for ,han får ikke en lav løn, og vi taler ikke om 30 -til 40 kr får de arbejdere ,nej vi taler 15 til 25 kr ,, og i øjeblikket er der omkring 40000 østarbejdere i danmark ,så jeg ved ikke hvad du selv mener med en fis i en hornlygte, det bliver et kæmpeproblem i nær fremtid vh dennis
11.09-2010 | 10:43 af Søren Højbjerg
Nå, tænk virkelig? Hvis det, som du postulerer, er rigtigt at der findes væmmelige sjakbajdser der pisker de ansatte med jernkæder i bytte for 15 kroner i timen, så vil de ansatte nok af sig selv finde noget bedre betalt arbejde, udført under bedre vilkår. Det ville du nok selv gøre, ikke? Spar mig for disse grædekone historier.
11.09-2010 | 13:12 af Verner Andersen
Den såkaldte Vaxholmdom der cementerer EUs udstationeringsdirektiv, efter hvilket det er legalt at
et stykke arbejde eks. i DK kan udføres af en polsk entreprenør af polske arbejdere på polsk overenskomst og løn, kan Villy fra Søvndalen ikke omgå, gør han det, får DK bod af EU. Især hvis der lovgives imod udstationeringsdirektivet. Det betænkelige er at for eks. den store arbejderby med arbejderflertal på rådhus, som København, glad og gerne kontraherer firmaer med underbetalt, udenlandsk arbejdskraft til at renovere offentlig byggeri. Det virklige problem er DK har solgt sin selvbestemmelse til teknokraterne i EU og ikke mere er herre i eget hus.
11.09-2010 | 16:49 af Helle Nielsen
Helt enig, vi har i den grad indenfor de sidste årtier med forskellige regeringers hjælp, med alle mulige internationale aftaler, kun meget lidt selvbestemmelsesret tilbage.
11.09-2010 | 11:54 af Martin Kjeldsen
Det kan være svært at skille snot fra skidt, hvis man danner sin holdning ud fra de oplysninger som er tilgængelige i aviser, TV og internet. Men lytter man til de mennesker, der til dagligt arbejder på de mange byggepladser rundt omkring i Danmark, altså netop ude i skurene, så vil man vide, at problemet er højaktuelt. Det er ikke en risiko, som vi må være forberedt på, for det sker allerede, her og nu.

Jeg bor i alment boligbyggeri, i en forstad til Odense. Her skulle vi, på grund af ny lovgivning, have skiftet indgangspartier i små 50 opgange.

Entreprisen gik til en lokal håndværker, og fra Dag 1 blev et sjak på 4 - 5 østarbejdere sat på nedbrydningen af de gamle indgangspartier. Foreningens bestyrelse opdagede hurtigt, som arbejdet skred frem, at noget var helt galt. Der blev brugt manuelle nedbrydningsværkstøjer og problemaffald (PCB) og metalaffald (kobber-, chrom- og kviksølvholdigt) lå og flød i området - jeg har dagligt set små børn lege i affaldet. Bestyrelsen kontaktede håndværksmesteren, der selvfølgelig nægtede al kendskab til det og frabad sig ansvar, og resultatet blev, at arbejdet standsede, og der måtte hyres en vognmand til at afhente affaldet.

Vi beboere havde en god kontakt med de polske arbejdere, og et par af os fik lov at se deres papirer, og det er ganske rigtigt, at østarbejderne bliver holdt i kort snor af deres mester. Det står højt og tydeligt i deres kontrakter, at de ikke har krav på hverken sikkerhedsudstyr eller pauser.
Virkeligheden, som den udspiller sig ude i det regnfyldte Danmark, er fuldstændig uafhængig af de mange fine teorier og de mange antagelser, der florerer i debatten blandt folk som tydeligvis aldrig har sat deres ben på en arbejdsplads.

Det er ikke kun løndumpningen, der er et problem. Vi risikerer også at arbejdsforholdene, især arbejdssikkerheden bliver markant forringet, hvis ikke der gøres noget.
 
11.09-2010 | 12:06 af Bitten B.
11.09-2010 | 12:07 af Bitten B.
11.09-2010 | 16:42 af Verner Andersen
Jo Bitten, dette er hverdag på de pladser hvor polakker huserer. Forestil dig en fremtid med Thacherisme i DK, hvor fagforeninger, på gr. af frataget økonomisk råderum, bliver forvandlet til kaffestuer med automat på væggen? Dette er nemlig tanken med indgreb i fradragsretten i betalt fagforeningskontigent. Jeg er fyldt med respekt og sympati med Bo, der er utrættelig i sit arbejde med at sikre løn og arbejdsvilkår. Så kan man jo klappe sig på lårene af grin af der udstedes bøder på sølle 25000Kr. det kan man knapt rejse et stillads for; på den baggrund er der penge at spare alligevel.
11.09-2010 | 16:58 af Dennis Persson
hej Søren ,det er ikke et postulat ,det er fakta , jeg har været ude og demonstrere ved charlottenlund, hvor de efter at have talt med de polske arbejdere, kom frem til at de havde haft omkring 6 kr i timen ,og hvis de brokkede sig til dem som havde skaffet dem her op , blev de truet fysisk og sendt hjem ,og da de kørte en sag som malernes fagforening havde hjulpet dem med at føre ,og vandt ,mødte der 2 suspekte gutter op for at hente pengene , så jeg ved ikke hvad du mener med grædekone historier, sådan er det i dagens danmark ,men du er måske ligeglad , eller hvad
11.09-2010 | 19:23 af Søren Højbjerg
Nå, har du været ude at 'demonstrere'? Om lidt påstår du måske at du 'kender nogen' der arbejder for 50 øre i timen. Jeg har opdaget at skattefar stjæler 1000 milliarder om året fra dem der laver noget her i landet, og bruger pengene til at lege julemand for. Har du også været ude at demonstere i den anledning?
11.09-2010 | 20:30 af Verner Andersen
Jo jo Søren, er polakkerne utilfredse med 18Kr. i timen, kan de jo bare tage hjem til Polen og arbejde for 8Kr. timen hos de dansk svinebaroner, der med EUstøtte har slået sig ned der og hvor miljø, dyrevelfærd og overenskomster er en by i Rusland og apropos, så må de måske se sig overhalet af ukrainere til 4Kr i timen.
11.09-2010 | 21:34 af Martin Kjeldsen
Ja, de behøver sådan set ikke at tage længere væk end Tyskland.

En fastansat slagteriarbejder i Tyskland tjener 22.065 kr. mdl. for en 38 timers arbejdsuge.

En polsk kolonnearbejder i Tyskland tjener 7.260 kr. mdl. for en 45 timers arbejdsuge, men der er eksempler på vikarer i det østlige Tyskland, der har fået 51 kroner i timen, ligesom der også findes illegale arbejdere, som har gået for cirka 3 Euro - ca 22 kr. - i timen.

Vi går langsomt og sikkert tilbage til tider hvor det var selvfølgeligt at underbetale og misbruge arbejdere, der ødelagde deres helbred under dårlige arbejdsbetingelser.

For økonomi er som bekendt meget vigtigere end mennesker.
 
12.09-2010 | 16:56 af Dennis Persson
hej Søren , du svarede ikke på mit spørgsmål, så jeg tager det som et ja, vh Dennis
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.