Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Det skal være slut med 60-årige, der nyder livet på det offentliges regning, mener flertal i meningsmåling.
Det skal være slut med 60-årige, der nyder livet på det offentliges regning, mener flertal i meningsmåling. (Foto: Colourbox)

Vi vil have efterlønsreform

Et flertal af vælgerne er overbevist om, at den danske økonomi har brug for en reform af efterlønnen.

Flertallet af os vil have en reform af efterlønnen.

Hele 59 procent, siger, ifølge en Gallup-måling, som Berlingske Tidende har fået lavet, at politikerne bør lave en reform af efterlønnen.

Det skal de gøre for at sikre Danmarks økonomi, mener flertallet af os altså. Kun 32 procent vil holde fast i den nuværende model.

Især Venstres vælgere - hele 73 procent - taler for varmt for at give efterlønnen silkesnoren.

Men allerede nu står det klart, at hverken Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti eller SF vil genforhandle efterlønsordningen.

Hos de konservative regeringspartnere ærgrer udmeldingen arbejdsmarkedsordfører, Helle Sjelle (K).

"Det er ærgerligt, at Venstre nu vælger at lukke døren, for der er behov for en efterlønsreform, hvis vi også fremover skal have råd til den velfærd, vi har i dag," siger hun til avisen.

Konservative, de Radikale og Liberal Alliance har længe talt varmt for en reform af efterlønnen.

10.09-2010 | 08:02 af leif rasmussen
Det eneste vælgerne ønsker er et valg! Alt andet er borgerligt spin.
10.09-2010 | 08:16 af Kristian Mortensen
Den ønskelige model for efterlønnen er at ældre der er over 60 år og under 65 år kan trække sig tilbage uanset om de er 60 år, 61 år..... eller 64 år og leve af efterlønnen indtil de er 65 år
Evt kunne der udbetales en lille kompensation for de år man så ikke havde fået efterløn og altså sparet staten for udgiften
Mon ikke de fleste helst vil gøre som jeg tænker på at man prøver at blive så længe som muligt på arbejdsmarkedet, såmænd gerne til man er 65 år, så længe man er sund og rask og der er arbejdsgivere der vil have en ansat. For problemet er sjældent at folk ikke "gider" at arbejde når de er over ca 50 år, nej problemet er jo at ingen arbejdsgivere ansætter folk over den alder.
Har selv prøvet at søge og søge og søge........., men der er ingen arbejdsgivere der ansætter elektronikteknikere over 50, har også prøvet at søge som truckfører og lastvognschauffør, har desværre kun kategori C, men igen der er ingen der ansætter folk i den alder, ingen
 
10.09-2010 | 08:31 af Jens-Jørgen christensen
Du skriver !
Evt kunne der udbetales en lille kompensation for de år man så ikke havde fået efterløn og altså sparet staten for udgiften
Den ordning findes jo allerrede i Efterlønnen
"Det korte af det lange er at En aftale er en aftale"
10.09-2010 | 08:38 af Kristian Mortensen
Jeg vidste ikke helt hvordan ordningen fungerede
Og vi er helt enige:
"Det korte af det lange er at En aftale er en aftale"
 
10.09-2010 | 08:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.09-2010 | 08:23 af Jens-Jørgen christensen
Mediekoncernen Berlingske, kan efterhånden fabrikere
alle de historier, som Højrefløjen ønsker, først laver BT en
skattesag mod Steven Kinnock,nu har man fået en mennings
måling til at flugte Danske industri Direktører,"fantastisk
evner denne Spidsrøvs Avis har ud i manipulering"
10.09-2010 | 08:27 af gitte rasmussen
Enig.
 
10.09-2010 | 08:28 af Kristian Mortensen
Aha den kommer fra det Berlingske officin:
http://avisen.dk/regeringen-aabner-for-skattelettelser_132620.aspx
25.08-2010 | 19:25 af Kristian Mortensen
og mine flg 10 kommentarer
At den kommer fra Berlingske forklarer alt!!!!
 
10.09-2010 | 08:31 af gitte rasmussen
Ja, det er købt og betalt spin, det er jeg sikker på.
 
10.09-2010 | 18:48 af Thomas Egeskjold
Smukt formuleret :O))
 
10.09-2010 | 08:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.09-2010 | 10:11 af Egon Legaard
Rent borgerligt spin ! Men prøv bare ! Så kommer vi det nærmere et tiltrængt valg. Forståeligt Venstre afviser, og hopper DF med på vognen, er det politiske selvmord indenfor rækkevidde.
 
10.09-2010 | 10:54 af Bent Almar Petersen
Jeg kender en del efterlønnere. Ingen af disse har trukket sig tilbage som 60`årige. Nogle trak sig ved de 62 år, andre ved 63 eller 64. Men. men, men. Jeg kender heller ingen under 45, der betaler til ordningen, så hvor stort er og bliver efterlønsproblematikken om nogle få år??? Nuvel, et er hvad jeg kender til i min omgangskreds, noget andet er, hvordan verden ser ud på landsplan.
10.09-2010 | 10:57 af Bent Almar Petersen
Igen, igen.
Jeg tænker om ordningen måske lige så stille dør ud.
10.09-2010 | 11:10 af May Britt Larsen
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvem gallup har spurgt, for det kan da ikke være os ufaglærte på 45+
10.09-2010 | 12:06 af Bendt Søballe Kristensen
Helle Helle stop det der du har et forlig der gælder til 2019,under skrevet af samtlige partier,det ville være kontrakt brud og tilbage betaling af Efterløns garetien,til dem der har betalt for at kunne gå på efterløn når de blev 60 år,slut finale.
10.09-2010 | 18:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.09-2010 | 18:52 af Thomas Egeskjold
Ingen tvivl om at rent politisk. så har Danmark rigtigt mange langsomme knallerter, fisende rundt i havnene. :O))
 
10.09-2010 | 18:41 af Bitten B.
hmm Per vi bor i et land der har valgt VKO hele 3 gange. Så er du i tvivl?
10.09-2010 | 18:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.09-2010 | 18:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.09-2010 | 20:27 af Bitten B.
Ja Tom og ejendomsskatter er jo heller ikke så stort et problem mere, efter at huspriserne er raslet ned i pris.
Men jeg tror nu også de fleste på den ene eller anden måde har set til og mærket de besparelser, der har været. Øh. . . nåh nej, omprioriteringer kaldes det nu. :-)
10.09-2010 | 20:04 af Kenneth Jakobsen
Hold kæft hvor er i ynkeligt forudsigelige!

Hver gang en meningsmåling påviser noget i er uenige i, så må der enten være noget galt med målemetoden, borgerligt spin eller også er det købt og betalt.

Når målingerne så siger noget i er glade for, så er der sjovt nok aldrig noget i vejen med målingen!
10.09-2010 | 20:18 af Steen Hansen
hehe - men sålänge det er de samme 5 hver gang - så går det nok altsammen.
 
10.09-2010 | 20:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.09-2010 | 20:56 af Steen Hansen
@ Tom
Lige det med Pia - er jeg desvärre nödsaget til at ignorere.
Men ellers har du jo ganske ret. :o)
Jeg har også gået i mange "skoler". :o)
 
10.09-2010 | 21:05 af Steen Hansen
Hvorfor skal jeg så ignorere dit udfald ??
pkt. 1 - Jeg er mand og Pia er en kvinde
pkt. 2 - Jeg er ikke DF'er
plus alle de andre, men de kommer ikke dig ved.
:o)
 
10.09-2010 | 21:09 af Bitten B.
Næh i Sverige er man jo ikke DF`er men SD`er.
10.09-2010 | 21:18 af Steen Hansen
Ej heller hér; kunne du tyde skriften.
Jeg er ikke SD'er - faktisk er jeg mig selv og vil stemme på det parti, hvilket giver de bedste muligheder for både mig og samfundet.
Imidlertid er det ganske svärt at finde et parti, idet alle beskäftiger sig med "andres" og ikke egne, hvorved den enkelte stemme bliver afgivet i enten blinde eller via "kommando-vejen".
Jeg synes politik er blevet for ansvarsforflygtigende, hvorfor der skal tilknyttes mere personligt ansvar for politiske beslutninger.
 
10.09-2010 | 21:10 af Kenneth Jakobsen
Tom!

Meningsmålinger viser hvad de viser. Og stemningen kan ændre sig over tid.
Nogen er du tilfreds med, andre er jeg tilfreds med.

Men det er grinagtigt at I tuder hver gang, målingerne viser noget i ikke kan lide. Når målingerne går jeres vej, så udebliver kritikken typisk.
10.09-2010 | 21:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.09-2010 | 21:27 af Kenneth Jakobsen
Sagen er at der er klager, hver gang der omtales en meningsmåling, hvor regeringsblokken gør det godt. Og larmende tavshed, eller ren sejrsstemning, når meningsmålinger viser at det går godt for de røde.

Det er det jeg syntes er til grin.

Du har ret i at man KAN fuske med målinger og statistikker. Det eneste jeg ved som foregår i målinger herhjemme, er at nogle spørgsmål er ret ledende. Hvor mange der bliver spurgt, handler vist kun om hvor meget man vil betale for at få den lavet.
10.09-2010 | 21:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.09-2010 | 21:46 af Steen Hansen
uha - udskillelse af meninger og opfattelser på den digitale medieflade ??
Det endda på en "debat-site".
Hvor skal vi hen - du? Den ene gruppe må gerne sige "sgu'" - den anden ikke.

Netop af samme årsag har oppositionen ingen chancer ved et evt. valg i utide, da en sådan melding vel taler sit tydelige sprog.
 
10.09-2010 | 21:50 af Thomas Egeskjold
Rød web og rød web....... Personligt vælger jeg at kalde den lilla. :O)
 
10.09-2010 | 21:58 af Bitten B.
Kenneth de første meningsmålinger blev nu taget noget forsigtigt. Men når meningsmåling efter meningsmåling med en enkelt undtagelse giver samme resultat over en længere tid, og målt af flere forskellige, så er der grundlag på at begynde at tro på det. Kan du se forskellen?
10.09-2010 | 20:28 af Thomas Egeskjold
intet er vist så forudsigeligt. som dit liberalistiske vås.

Men for mit vedkommende kan jeg berolige dig, For jeg tror da på at 59% af Danskerne vil af med den efterløn. Jeg må dog sige at jeg synes at de tager fejl. Selv betaler jeg ikke til efterlønnen. men det ændre ikke ved at jeg mener at den er en god ide.
 
10.09-2010 | 20:36 af Kenneth Jakobsen
Ja liberalismen kan du jo læse om, så finder du ud af, hvorfor jeg siger det jeg siger.

Men kan du ikke selv se, det er lidt sjovt, at der altid er noget i vejen med de målinger, der går folk imod?

Efterlønnen er en unødvendig ordning. Førtidspensionen kan sagtens bruges, til folk som virkelig er nedslidte.
10.09-2010 | 20:46 af Steen Hansen
@Kenneth
Du har tilsyneladende helt misforstået hensigten med efterlön. Der er jo netop udfra et liberalistisk demokratisk synspunkt.
Fordi "man" bliver over en vis alder - skal man ikke pr. automatik fratages sine personlige rettigheder. Såfremt man med små belöb - over en arbejdsperiode - har betalt til en forventningsfuld alderdom, mens man stadig kan nyde den, kan jeg ikke se formålet med at fjerne samme.
 
10.09-2010 | 20:51 af Thomas Egeskjold
Sagen er den, at hvis det ikke er noget folk har en fasttømret ret til. så vil det altid være op til fortolkning, når folk søger om den hjælp. vi ser det jo hele tiden. at når folk ikke har en uomtvistelig ret. så vil en given komune, embedsmand/sagsbehandler. altid vælge at fortolke en borgers sag efter egne overbevisninger, eller komunens politik for tiden..

I øvrigt vil jeg sige at der ikke er nogen målinger, på nogen side af fløjene. jeg ikke tager med et gran salt. Man kan få en måling til at fortælle hvad man vil. og det benytter man sig lystigt af på begge fløje.
 
10.09-2010 | 21:05 af Kenneth Jakobsen
Selvfølgelig skal de være op til en individuel vurdering. For det skal da ikke være folk, som ikke har berettiget krav på det som får.

Se der kan jeg godt følge dig. Men der er sjovnok støj herinde, hver gang er omtale af målinger som viser borgerligt flertal, ingen klager når de går den anden vej.
10.09-2010 | 21:24 af Thomas Egeskjold
problemet med individuelle fortolkninger af hvad folk har ret til. Er at det er mennesker der skal fortolke. Og dermed ville det at få hjælp når man er nedslidt. være som at kaste en terning. Feks, Ligesom at nogle mennesker mener at streds er noget pjat. og andre mener at det er en alvorlig lidelse.

Så i min optik er det bedst at bevare efterlønnen. og så lade det være op til mennesker selv at vurdere om de vil tage imod den. og i sidste ende er det jo noget folk selv betaler til. Og så som det sidste synes jeg at det er i orden, hvis folk vælger at nyde alderdommen imens man stedig er frisk. vi er jo ikke sat i verdenen for at arbejde. men for at leve et liv. Og når man først er nedslidt, er det jo for sent, at udleve drømmene.
 
10.09-2010 | 20:44 af Kristian Mortensen
Hvad hvis en måling viste at 55% gerne ville have mellemskatten tilbage?
Ca 60% af befolkningen betalte ikke mellemskat
Så en sådan måling må da være lige så betydende som denne måling om efterlønnen
Bare underligt at der ikke bliver lavet målinger om mellemskatten, mærkeligt ikke sandt?
Måske fordi at VKOs fianasielle bagmænd slet ikke vil diskutere den slags
Var der nogle der sagde noget om manipulation?
 
10.09-2010 | 20:57 af Kenneth Jakobsen
Ja sådan en måling er også mulig. Det ville bare aldrig gøre mellemskatten til en god idé, hverken udfra et moralskt eller skatteprovenu synspunkt.

Nej der er intet underligt i, at ingen laver målinger om mellemskatten. For den er jo ikke til diskussion, hverken i politiske kredse eller andre steder. Der har været lavet måling om millionærskatten, det er jo en anden misundelsesskat. Den var der flertal for. Netop fordi så svimlende få bliver ramt, er det jo en gratis omgang at være for.

Dit sidste paranoia kan jeg dårligt, finde på en kommentar til. Det er simpelthen for latterligt.
10.09-2010 | 20:33 af Bitten B.
Samme her Thomas. Jeg er heller ikke tilmeldt ordningen, men synes afgjort muligheden skal være der.
10.09-2010 | 21:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.09-2010 | 21:06 af Kenneth Jakobsen
Jeg ved der er forskel.

Førtidspensionen har en berettigelse, det har efterlønnen ikke.
10.09-2010 | 21:14 af Kristian Mortensen
Jeg medgiver at blev førtidspensioner givet dem der har behov for det, så ville efterlønnen ikke være nødvendig
Men sådan er virkeligheden ikke. Mange, virkelig mange der har et legitimt krav på den får den ikke eller må kæmpe i flere år inden den bliver dem bevilliget. Og så længe virkeligheden er sådan, så er efterlønnen den redningsplanke der kan redde mange fra at stå helt uden forsørgelse
 
10.09-2010 | 22:00 af Kenneth Jakobsen
Det giver sig selv, at man ikke bare, kan kaste førtidspensionsindstillinger i grams. Så selvfølgelig skal sagerne gennemgås ordentligt.
10.09-2010 | 21:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.09-2010 | 22:02 af Kenneth Jakobsen
Den vil jeg da læse, og forelægge andre økonomer på facebook.
Kender udemærket Henrik Herløv Lunds holdninger. ;)
10.09-2010 | 22:05 af Bitten B.
Så kan du jo læse denne mens du er igang Kenneth.

http://www.information.dk/221123
10.09-2010 | 22:28 af Kenneth Jakobsen
Læst. Og han har ret i, at det ikke er sort/hvidt. Og i at alle efterlønnere, ikke er friske seniorer. Jeg er stadig mere tilbøjelig til at tro på dem, der siger at det er en brøk del som er nedslidte.

Nu har jeg jo rent uvidenskabeligt set, hvem der ude ved os går på efterløn.
Jeg kender kun til en, med et dårligt helbred, som døde et par år senere.

Jeg er ikke i tvivl om, at der ER folk som er nedslidte. Og fair nok. Giv dem en førtidspension.
Det er ifølge velfærdskommissionen godt 15%. Resten kan med fordel, fortsætte på arbejdsmarkedet.
10.09-2010 | 22:30 af Bitten B.
Ja for hvad ved dog en eftelønsforsker som "kun" er professor? Men du har vel et hav af slagsen på "vennelisten" på facebook, som du kan spørge-
10.09-2010 | 23:02 af Kenneth Jakobsen
Hvad hjælper det at folk er professor, hvis det dybest set er deres egen politiske baggrund, som præger ens forskning?

Nej jeg er "ven" med to økonomer. Ikke nogen "efterlønsforskere".
10.09-2010 | 22:29 af Thomas Egeskjold
Henrik Herløv Lund gør jo nydeligt rede for, realiteterne omkring efterlønnen, og afskaffelsen deraf.
ANBEFALET :O))
 
10.09-2010 | 21:21 af Kristian Mortensen
Og jeg frygter at den reform af førtidspensionen som regeringen truer med her til efteråret indeholder ting som yderligere stamninger for adgangen til den ex:
1) Udgiften bliver 100% kommunens
2) Endnu mere meningsløs aktivering uden bare et fjernt håb om pension
3) Yderligere nedsættelse af ydelsens størrelse
Er desværre temmelig sikker på det her
Så dit argument om førtidspensionen kontra efterlønnen bliver endnu mere udvandet
 
10.09-2010 | 21:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.09-2010 | 21:34 af Steen Hansen
jagtet og jagtet.
Min personlige opfattelse er den, at unge mennesker ikke skal på pension.
Imidlertid er det "billigere" at sätte dem på pension end anvende og oprette hjälpeforanstaltinger. Dette grundet meget höje lönninger.
Faktisk er det en direkte hån mod et ungt menneske, idet man ved tildeling af en "pension" bliver kört ud på sidelinjen, uden mange muligheder for at komme tilbage på arbejdsmarkedet.
Derfor er en tidsbegränset "pensions-periode" andragen evt. 5 år en ganske god lösning for den enkelte, hvorunder vedkommende har mulighed for at finde se personlige styrker og energier.
 
10.09-2010 | 22:01 af Bitten B.
Steen og min opfattelse er at man ikke skal bo i Sverige med en dansk førtidspoension, Men sådan er vi jo så forskellige.
Der vil altid findes også unge mennesker der er for syge til at arbejde. Og regeringens ide med at unge udviklingshæmmede skal uddannes giver jeg ikke fem flade for.
10.09-2010 | 22:15 af Steen Hansen
Hvad med Tyrkiet?? Vil det väre OK - :o)
Alle Danske förtidspensionister betaler skat til den Danske Stat. Jeg kan derfor ikke se nogen reel baggrund for din opfattelse, medmindre du vil skelne indenfor/udenfor EU.
Spörgsmålet omkring uddannelse af udviklingshämmede er så alvorlig og vigtig faktor, at jeg synes du nedgör samme.
Man kunne udmärket "uddanne" udviklingshämmede i personlige göremål, hvor der pt. bliver ansat en "anden person" til at göre samme.
Måske du bliver forvirret af ordet "uddannelse" - men tag det bare roligt. :o)
 
10.09-2010 | 22:28 af Bitten B.
Selvfølgelig betaler man skat i Danmark, af penge man har fået af Danmark. Det siger da sig selv. Så er spørgsmålet hvor tilfredse svenskerne er med at skulle betale for en person, der ikke bidrager med penge til fælleskassen.
Og nej jeg bliver ikke forvirret af ordet uddannelse. De mener sgu alvorligt at de skal have en uddannelse og sendes ud på arbejdsmarkedet og kunne forsørge sig selv.
Man må jo så håbe for dig Steen at det ikke bliver en realitet, at førtidspensionen skal genprøves hvert 3. år med ny arbejdsprøvning.
10.09-2010 | 22:41 af Steen Hansen
Udlignings-aftalen mellem Danmark og Sverige er vist et kapitel for sig selv :o)
Nu bliver förtidspensionen givet i meget stort antal til unge med psykiske lidelser mm.
Jeg bliver 60 näste år - og med en "smadret nakke" med dertilhörende gener, kan jeg ikke lige forestille mig, at skulle arbejdspröves hver 3. år.
Men jeg opfatter din kommentar og forstår således også, at man ikke skal overraskes i et lille land, hvor misundelse og jantelov bliver mixet med mistro og sladder.
Så kan alt sgu' ske :o)
Nogle gange bare for at give den "indre svinehund" noget morskab, så komikken bliver fuldständig.
Du ved - komik er jo karikatur, hvor nogle bliver kede og andre glade.
 
10.09-2010 | 22:55 af Bitten B.
Ja Steen og jeg har før linket til dokumentation på, at den psykiske lidelse hovedsageligt består at gruppen udviklingshæmmde.

Arbejdsprøvning gælder alle uanset skader Steen.
Og nej, jeg er ikke misundelig. Bliver bare så harm på at du under andre så lidt, og samtidigt selv bruger systemet fuldt ud. Det kalder jeg hykleri af værste skuffe.
10.09-2010 | 23:05 af Steen Hansen
@Bitten
"....Bliver bare så harm på at du under andre så lidt, og samtidigt selv bruger systemet fuldt ud. Det kalder jeg hykleri af värste skuffe".
Din harme må du forholde dig til (den er din - helt alene og jeg håber du finder ud af, hvor den kommer fra) og vedr. din påstand om "hykleri" er vi da vist ude i noget värre noget.

Såfremt du har läst min blog og mine kommentarer er "hykler" vel et ord, der mere presser sig indad end på mig.
Jeg har stort set lagt mig ud med alle instanser, der ikke har den menneskelige vinkel med.
:o)
 
10.09-2010 | 22:04 af Kenneth Jakobsen
Formålet med en reform bør være, at sikre at der er de rigtige som får. Så nej tror ikke noget af dine punkter har noget på sig.
10.09-2010 | 21:45 af Martin Kjeldsen
Vi tager den lige én gang til:

Loven for førtidspension indeholder i forvejen en hel række redskaber, som giver mulighed for løbende opfølgninger og vurderinger. Der er endda afsat kommunale midler til dette. Mulighederne bliver bare aldrig anvendt, fordi det kræver for meget papirarbejde af de kommunale sagsbehandlere. der er masser af muligheder for at forsøge at komme ind på arbejdsmarkedet - jeg har selv prøvet en del af dem. For eksempel kan pensiones sættes på stand-by i en periode, mens man forsøger sig med flex-job eller noget lignende, hvorefter pensionen træder i kraft igen uden at man skal starte forfra. Alle disse redskaber ligger i forvejen i loven, men bliver bare kun benyttet, hvis pensionisten selv tager initiativ.

Denne kultur kunne ændres uden yderligere lovgivning.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.