AppleMark
AppleMark ()

Værtshuse tjener godt trods rygeforbud

Send til
Debat  23
Anbefal
Landets værtshuse har oplevet fremgang trods rygeforbuddet.

Fredag den 28. marts 2008, 08:01

Rygeforbuddet har ikke kostet de danske værtshuse penge. Faktisk tværtimod. 

Omsætningen på landets værtshuse steg således med godt otte procent i de fire måneder af 2007, hvor rygeforbuddet var trådt i kraft på værtshuse over 40 kvadratmeter, sammenlignet med de sam­me måneder året før.

Det viser tal fra Danmarks Statistik ifølge TV2.

- I andre lande med rygeforbud så man jo, at de i begyndelsen fik en vis tilbagegang. Men de her tal viser, at rigtig mange har accepteret rygeforbu­ddet og endda bruger flere penge, siger Lone Njor Hulth, direktør i brancheforeningen Horesta.

Kun mener, at kritikken om, at rygeforbuddet ville smadre værtshusbranchen, nu må forstumme:

- Selvfølgelig kan enkelte værtshuse have fået det dårligere, men generelt har branchen altså oplevet det modsatte af, hvad mange forudsagde, siger Lone Njor Hulth ifølge TV2.

I organisationen Danmarks Restauranter & Caféer (DRC) har man flere gange argumenteret for, at branchen bredt set har oplevet en tilbagegang i omsætningen. Men der er altså tilsyneladende ikke hold i dommedagsprofetierne.

 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
28.03-2008 | 23:33 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
29.03-2008 | 03:55 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
29.03-2008 | 14:07 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
29.03-2008 | 15:33 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
28.03-2008 | 08:59 af Anne paulsen
DET TROR JEG ER FALSK REKLAME ....løgn
28.03-2008 | 09:23 af MrLES
@Michael Lund

Når man nu ikke er stand til selv at flække en artikel sammen, og derfor må citere andre for, hvad de har skrevet, så skal man som minimum sørge for at citere det rigtigt og sammenhængende.

Du skriver:

I organisationen Danmarks Restauranter & Caféer (DRC) har man flere gange argumenteret for, at branchen bredt set har oplevet en tilbagegang i omsætningen.

Og du konkluderer derefter:

Men der er altså tilsyneladende ikke hold i dommedagsprofetierne.

Desværre har du hakket historien midt over. For oprindelig den lyder sådan:

I organisationen Danmarks Restauranter & Caféer (DRC) har man flere gange argumenteret for, at branchen bredt set har oplevet en tilbagegang i omsætningen på 20-30 procent efter indførelsen af rygeforbuddet den 15. august 2007, og at et generelt rygeforbud derfor vil knække nakken på mange af de små værtshuse.

Informationschef i DRC, Carsten Kruuse, vil ikke forholde sig til tallene fra Danmarks Statistik, men fortæller, at det er deres egen undersøgelse, som viser den store tilbagegang.

"Faktum er, at de virksomheder, vi har spurgt giver udtryk for, at de har oplevet omsætningstilbagegang efter rygeforbuddets indførelse," siger Carsten Kruuse, informationschef i DRC.

Kan læses på denne adresse:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-10990852.html
 
28.03-2008 | 09:46 af svend b.j.
ja tal kan mand bruge på mange måder, jeg kan sige hvis de nye regler totalt rygeforbud bliver til noget vil halvdelen af værtshusene lukke.
28.03-2008 | 09:49 af egon legaard
Michael Lund@

Din historie vil gå rent ind hos sundhedsapostlene, men jeg har min tvivl om, hvor meget, den er i tråd med virkeligheden.Nogle undersøgelser viser det stik modsatte, og påstanden om, at Irerne elsker at stå udenfor deres egne værtshuse holder i al fald ikke, ved jeg af egen erfaring. Jeg har sjældent mødt så mange utilfredse med ordningen, som i Irland. Forresten, hvorfor denne artikel ?
 
28.03-2008 | 10:06 af svend b.j.
jeg har oplevet det samme i de lande, gør dog det samme som i spanien, et logo på spisestederne om rygning er ok,eler ikke så kan mand jo selv vælge.

det er demokrati.
28.03-2008 | 10:19 af Gonzo Gonzo
Det er sjovt at se at rygere bare ikke vil acceptere at der er mange der er glade ved at der ikke må ryges på værtshuse.

Der er helt sikkert nogle rygere der holder sig væk, men også andre der kommer på grund af rygeforbudet.

Jeg kender nu syv personer der har været storryger og meget imod rygeforbud, men de er nu holdt med at ryge og er meget glade for det.

Som den ene sagde - jeg tænkte kun på det negative ved rygeforbudet og kunne overhovedet ikke se at jeg ville få det bedre ved at holde op med at ryge.

Så rygere - hold op med hele tiden at brokke jer, jeg accepterer i ryger, men har i mange år været tvunget til at sidde i jeres røg, f.eks. i frokoststuen, så nu må i accepterer at i gerne må ryge, men uden at genere andre med det.
28.03-2008 | 10:58 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
28.03-2008 | 11:02 af Erik Willumsgaard
I skal nu ikke fæste alt for megen lid til Horestas statistik, jfr. nedenstående:

http://avisen.dk/blogs/willumsgaard/lemfaeldig-begrundelse-totalt-rygeforbud-280308.aspx
 
28.03-2008 | 11:16 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
28.03-2008 | 11:22 af Erik Willumsgaard
@GB

Ja, Danmarks Statistik har selvfølgelig ikke fordrejet nogle tal, men gå over i min tråd og se, hvorledes Horesta misbruger statistikken!
 
28.03-2008 | 11:32 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
28.03-2008 | 11:57 af Erik Willumsgaard
@GB

Vedr. fordrejet udlægning af DS statistik har jeg sværet ovre i min tråd, som drejer sig det. Linket er nu ændret til: http://avisen.dk/blogs/willumsgaard/fordrejet-begrundelse-totalt-rygeforbud-280308.aspx
 
28.03-2008 | 12:25 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
28.03-2008 | 13:45 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
28.03-2008 | 14:51 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
28.03-2008 | 17:32 af MrLES
Skal vi lige få det på plads.

Horesta er hotel-, restaurant- og turisterhvervets landsdækkende brancheorganisation med godt 2000 medlemmer.

Nåeh. Den sved hva.

2000 medlemmer. Ja. Så kan de andre ca. 20.000 uorganiserede drikkestuer rundt omkring i danmarrk godt gå hjem og lægge sig. De har overhovedet ikke noget at skulle ha´ sagt.

Og hvorfor kan de ikke bare acceptere,

kære @egon

- at der er mange der er glade ved at der ikke må ryges på værtshuse.

fordi kære @egon

der er nogen, der nyder en en smøg sammen med deres bajer.

Er det så h....... svart at forstå.

Der er kun afsat 40m2 - skriver - FYRRE KVADRATMETER - til de tiloversværende rygere i dette land, hvorfor f..... kan man ikke lade dette spinkle rum komme den til gode.

Hitler kalde det - Lebensraum - hvad kalder I det
 
28.03-2008 | 18:12 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
28.03-2008 | 18:15 af Erik Willumsgaard
@skjold

Ja, det er jodet, som er problemet!

Se også her;

http://avisen.dk/blogs/willumsgaard/fordrejet-begrundelse-totalt-rygeforbud-280308.aspx
 
28.03-2008 | 18:21 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
Gratis nyhedsbrev
Vejret i dag | Danmark 18°
Powered by AccuWeather
Annonce
MEST POPULÆRE PÅ AVISEN.DK forrigenæste