»Hej Seb, du er for skøn!« »Seb tro på os to! Jeg er din største fan«, »Elsker dig Sebastian«, »Du r bare såå lækker«.
Beskeder som disse er sammen med mange andre i samme stil skrevet på Nyhedsavisens hjemmeside i forlængelse af en artikel om vinderen af dette års Melodi Grand Prix for børn, Sebastian Øberg Nielsen.
Modsat andre skribenter på Avisen.dk, som typisk debatterer en artikels indhold, henvender de unge piger sig direkte til den 13-årige Grand Prix-vinder i håbet om, at han læser med. Det kan virke naivt, men der er en god forklaring på fænomenet.
»Ved at skrive en offentlig besked henvendt direkte til sit idol giver de unge indtryk af at have en særlig relation til den pågældende. Beskederne er med til at styrke ens identitet som fan,« forklarer blog-ekspert og assisterende professor ved IT-Universitetet i København, Lisbeth Klastrup.
Ved at krænge deres kærlighed ud til deres idoler på offentlige fora ønsker de unge at sende et signal til deres venner om, at de er rigtige fans, mener hun.
Medierådet for Børn og Unge er netop nu i gang med, at kortlægge danske unges og deres forældres forhold til internettet. Ph.d studerende Malene Chalotte Larsen, Aalborg Universitet, leder undersøgelsen, og hun mener, at de unge i dag bruger den nye teknologi til at skabe sig en identitet.
»Det minder lidt om dengang for 10-15 år siden, hvor piger skrev til hinanden i venindebøger. I dag bruger de bare internettet. Det er et nyt forum for det samme fænomen,« mener hun.
Der er dog en forskel. De unge nærer i dag et håb om, at stjernerne reelt også læser deres mails og beskeder. Og det kan ikke udelukkes, at det rent faktisk sker, mener Lisbeth Klastrup.
»Man skal ikke undervurdere, at kendte også foretager ego-surfing på nettet. De googler sig selv for at se, hvad andre skriver om dem. På den måde er der faktisk en reel chance for, at de kendte læser, hvad de unge skriver,« forklarer hun.