Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Udvisning af 14-årig dreng sat i bero

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Udvisningen af en 14-årig tyrkisk dreng skal behandles på ny. Nye oplysninger kan give mulighed for opholdstilladelse.

29. aug. 2008 kl. 12:55 Leny Malacinski
Foto: Morten Pedersen/Avisen.dk
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Leny Malacinski
CV:For mange, mange år siden blev jeg født i Tyskland på en varm sommeraften. Sommerfugle dansede i luften; det var i det hele taget vældigt.

Siden gik der tid med det ene og det andet.

Jeg fik fregner.

Bagefter blev je...

Ahmet Barut og hans far kan ånde lettet op.

Udlændingeservice har meddelt, at udvisningsdatoen 7. september er ophævet, mens den 14-årige drengs sag genoptages efter en ny ansøgning fra familiens advokat.

Faderen Nevzat Barut mener, at det nu vil lykkes at få en opholdstilladelse til hans søn.

- Det er glædeligt. Og så kommer der lidt ro for vores familie, siger Nevzat Barut til avisen.dk.

På halvandet år har han været igennem fire instanser for at få opholdstilladelse til sin søn, og nu skal sagen behandles for femte gang i Udlændingeservice.

Dermed vurderes sagen at være bedre stillet for at få opholdstilladelse.
Udlændingeservice er nemlig nu forpligtet til at inddrage blandt andet en udtalelse fra drengens skole, der beskriver ham som en velintegreret dreng, der har lært dansk hurtigt og spiller fodbold flere gange om ugen på skolens hold.

Det oprindelige afslag byggede på, at drengen ikke kunne integreres i Danmark, fordi han havde boet i Tyrkiet, frem til han var 13 år. Afslaget blev dengang givet uden en udtalelse fra skolen og udelukkende på grundlag af drengens situation, på det tidspunkt han ankom til Danmark.

Byretten i København afgjorde da også, at Udlændingeservice burde have inddraget oplysningerne om, at drengen lærte dansk og integrerede sig i ansøgningsperioden.

Østre Landsret omgjorde dog beslutningen. Nu skal familiens advokat i gang med at indhente opdaterede udtalelser fra blandt andet skolen til den nye sagsbehandling.

- Drengen er jo allerede fuldt integreret. Nu vil jeg indhente de nødvendige udtalelser, der kan belyse det, siger advokat Henrik Lüth.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
29.08-2008 | 13:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.08-2008 | 13:31 af Kim Kaos
Som jeg tidligere skrev:

"Find et hul i loven og prop knægten ind i hullet og lad ham blive hos sin far her i landet."

Jeg håber de har fundet hullet eller så kan de stille sagen i bero indtil knægten er 89 år. ;-)

En stram udlændingepolitik - men hvis den tolkes stivsindet og usmidigt så virker den ikke efter hensigten.

Børn skal der altid vise specielle hensyn til og de må ikke blive kastebolde i systemet - tilgengæld skal forældre heller ikke bruge dem som gidsler for at få opholdstilladelse.

I Ahmets tilfælde drejer det sig om en simpel skilsmisse sag - og den burde kunne behandles på under to timer.

Faren bor i Danmark - arbejder - er gift - skylder ikke osv. osv. - Så hvad fanden er problemet - det er for pokker hans vaskeægte far - en far der elsker ham og gerne vil have ham boende og har råd til det.

Det koster os ikke en bøjet femøre - han skal bare have et bord og en stol på den nærmeste skole og en madpakke med hjemmefra - hvor er problemet?

Alle sager skal naturligvis behaldles efter reglerne og vi skal ikke åbne for undtagelser der totalt underminere vores love - men vores love er intet værd hvis de ikke indeholder en humanistisk fortolkning.
 
 
29.08-2008 | 13:33 af Golda Blair
Hvor er drengen født--i Danmark eller i Tyrkiet ?
Har han været på genopdragelse i Tyrkiet ?
Hvorfor har det været nødvendigt at handle hans sag FEM gange ?
At kunne spille fodbold i skolen er vel næppe nok til at få status som indvandrer--men drengen er måske født her i landet,så kan det da næppe være nødvendigt med alle de behandlinger i systemet. Får vi alt at vide ?
 
29.08-2008 | 13:44 af Slet Mig
det er så vildt når regeringerne laver den slags - det er pisseulovligt at lave særbehandling. Smid ministeren i brummen og lav en menneskelig lov istedet for den her slags..
 
29.08-2008 | 14:03 af Else Thomsen
Forhåbentligt er der nu grundlag for at sige tillykke til familien.

Det er desværre ikke den første sag, der på lignende måde trækkes i langdrag.

En humanistisk fortolkning af lovene HVER gang ville være ønskeligt.
 
29.08-2008 | 15:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.08-2008 | 15:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.08-2008 | 16:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.08-2008 | 16:58 af Helle Nielsen
Nej men kan vel godt ønske lidt flere oplysninger om sagen før man kaster sig ud i en kamp.
 
29.08-2008 | 17:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.08-2008 | 17:33 af Kim Kaos
@Itzak

"...hans far dansk statsborger, dyrlæge med chefjob i staten. Faderen taler dansk, er velintegreret, gift, har to børn og bor i parcelhus i Tønder (gult med sort tegltag.)..."

http://avisen.dk/nyhedsavisen-lad-14-aarige-ahmet-blive-birthe-roenn_97503.aspx

"Den 14-årige tyrkiske dreng, Ahmet Barut, der i halvandet år har boet hos sin far i Tønder, bør ikke udvises af landet, som Udlændinge­service ellers har besluttet - en afgørelse landsret­ten nu har stadfæs­tet. Det mener socialdemokraternes integrationsord­fører Henrik Dam Kristensen.

Ahmets far er dansk statsborger og ledende dyrlæge. Drengen går i dansk skole, taler dansk, har danske venner og kan ikke flytte hjem til sin mor i Tyrkiet. "Barnets tarv skal vægtes højere, end det er tilfældet med landsrettens afgørelse," siger han."

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-14556512.html
 
 
29.08-2008 | 17:36 af Nanna Gersov
Kloge ord, Helle!
Jeg så også hellere at Nyhedsavisen belyste denne sag lidt bedre frem for at gøre sig selv til part i en sag, hvor man ikke fuldt ud kender præmisserne.

For mig at se tilkommer det myndighederne i Tyrkiet at tage hånd om denne sag, da det jo er der drengen er hjemmehørende og hvor moderen, som har forældremyndigheden, bor.

Moderen har før modsat sig at drengen kom til Danmark. Har hun mon nu skiftet mening, eller har faren via sin egen far gennemtrumfet sin vilje?

Personligt har jeg ikke før hørt om en mor, som pludselig ikke ville have sit barn, fordi hun havde fundet en ny mand. Tværtimod betyder dette ofte en økonomisk forbedring.

Derimod ved jeg at det er gammel patriarkalsk tankegang at det krænker mandens "ære", hvis en anden mand flytter ind og skal til at agere far for barnet. Så det kan være årsagen til, at drengen skulle til Danmark.

En anden årsag kan være, at han ikke selv har det godt med sin nye stedfar og selv ønsker sig væk.

Hvad den herboende far angår undrer det mig, hvis han ikke har besøgt sin søn i Tyrkiet. Har han forsørget sin tidligere hustru og sin søn og sendt penge fra Danmark? Det forlyder der ikke noget om.

Hvad farfaderen angår, så kan han være skyldig i børnebortførelse, såfremt moderen ikke var indforstået med, at sønnen blev sendt til Danmark. Faderen kan være medskyldig. Det kan i givet fald betyde fængselsstraf, da børnebortførelse er en kriminel handling.

For mig at se har vi at gøre med en far, som vil gå meget langt for at sønnen bor hos ham. Spørgsmålet er hvad der reelt er bedst for drengen selv samt hvad han selv dybest set ønsker. Hvor fri er han til at udtrykke sin helt egen mening? Hvilke alternativer har han?

Og hvad med de større perspektiver? Er der humanitære eller andre særlige begrundelser for at fravige reglerne netop her? Og skal en fravigelse af reglerne her så danne præcedens for andre - måske til skade for andre børn, der modsat denne dreng ikke ønsker at blive revet ud af deres sædvanlige miljø og sendt med et fly op til faderen, som arbejder i Vesten.

Der må være mange sådanne børn rundt om i verden. Hvad siger deres mødre mon til, hvis vi bare siger ja tak til at beholde deres børn. Så kan mænd i hobetal lade deres familier i stikken, drage til vesten og så håndplukke de af børnene, som de vil have.

For har denne dreng nogen søskende nede i Tyrkiet? Det melder historien ikke noget om. Der er i det hele taget mange ubesvarede spørgsmål.
 
 
29.08-2008 | 18:00 af Helle Nielsen
@Nanna, lige netop, jeg har lidt svært ved at køre med på en så følesesrettet Nyhed, jeg ønsker flere oplysninger

Der er alt for mange ubesvarede spørgsmål i den her sag, og jeg ækles faktisk ved at den sagsfremstilling i det her medie virker .
 
29.08-2008 | 18:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.08-2008 | 18:31 af Nanna Gersov
Helle
I sager som denne bør man høre alle parter. Pressen bør ikke lave partsindlæg i sager om forældremyndighed og hvor børn skal bo, hvor man kun ser tingene fra den ene parts side.

Man risikerer at nedtrampe barnet, selv om alt er i den bedste mening. Den slags er også set tidligere. Hverken pressen eller politikerne bør sætte sig over vort retssystem.

DE kender alle de personlige ting, alle detaljerne, som ikke egner sig til at komme ud i offentligheden. Det er IKKE barnets tarv, at pressen og populismen sætter dagsordenen.

At rykke et barn op med rode er et stort indgreb. Og jeg har ikke noget imod at loven bremser, at skilsmissebørn blot ekspederes over landegrænserne efter forgodtbefindende til lande, hvor deres fædre er indvandrede efter at have ladt deres koner i stikken i hjemlandet.

Hvor små børn bliver mon sendt rundt næste gang, hvis der blot siges ja og amen til dette? Og er det barnets tarv at blive sat på en flyver til et vildtfremmed land væk fra sin mor og uden udsigt til at se denne mor og den resterende familie foreløbig?

Drengen virker pt populær iblandt de andre. Men han er jo også ny og spændende. Om nogle år kan det se helt anderledes ud. Og han kan have brændt broerne bag sig i sit hjemland.

Hvem siger, at han kan leve op til de forventninger, folk har til ham? Han skal begynde forfra i en ny klasse. Også det kan være svært. Senere ind på en ungdomsuddannelse. Måske for at blive højtuddannet som sin far. Og så går det måske godt. Vi kan da håbe.
 
 
29.08-2008 | 18:48 af Helle Nielsen
Ja, det er da en svær problematik i forhold til hans fremtid både her eller i Tyrkiet.

Jeg giver dig fuldstændig ret i at det et er ikke er barnets tarv, at pressen og populismen sætter dagsordenen.
 
29.08-2008 | 18:51 af Nanna Gersov
Leny
I har sikkert lavet god resarch her i Danmark, men stadig mangler oplysninger fra den tyrkiske synsvinkel.
 
 
29.08-2008 | 18:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.08-2008 | 19:22 af Nanna Gersov
Kære Leny
Nu er jeg slet ikke inde i de regler som du er. Men jeg tænker bare at et barn eller ungt menneske kan strande i et fremmed land, hvor det ikke har rødder og kun meget lidt familie og dermed blive ensom/rodløs, hvis tingene ikke falder heldigt ud.
 
 
29.08-2008 | 23:26 af Andrej Korobejnikov
@Lars
"domstole er uafhængige deres regering."
Nej, de får løn fra dem..
 
 
29.08-2008 | 23:32 af Andrej Korobejnikov
Og hvad så" Mine forælder skulle kontakte Ole Espersson for at det "gik godt" det hjalp i hvert fald og ikke noget med gratis mad pakke hjemmefra.....
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites