Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

TV 2-vært afbrød kun Thorning

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Kritik af TV 2-værten Jes Dorph-Petersen, der gentagne gange afbrød Helle Thorning-Schmidt i direkte valgprogram. Statsministeren blev aldrig afbrudt. Det var ikke min intention, siger værten.

2. nov. 2007 kl. 18:25 Kaare Sørensen
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Kaare Sørensen
Uddannet fra Journalisthøjskolen og Morgenavisen Jyllands-Posten med en tur forbi Kulturredaktionen, JP Købehavn og Reportagegruppen.

Modtager af Dagbladenes Pris for hovedopgaven ”Mens Europa sover” – om salg af min...

Skrevet i samarbejde med Rune Skyum-Nielsen, rusk@avisen.dk 

Helle Thorning taler. Og så bryder Jes Dorph-Petersen ind:

- Nej, nu er tiden gået Helle Thorning. Anders Fogh - du får det sidste ord i denne velfærdssnak.

 Og senere igen:

- Ah, det er I vel ikke uenige om? Jeg tror lige, at jeg giver statsministeren muligheden ...

Under programmet Topmøde på TV 2 torsdag aften blev Helle Thorning-Schmidt afbrudt i alt otte gange, og Jes Dorph-Pedersem gav straks ordet videre til Anders Fogh Rasmussen.

Yderligere fem gange forsøgte TV 2-værten at afbryde Thorning uden held. Anders Fogh Rasmussen blev på intet tidspunkt afbrudt eller forsøgt afbrudt.

Og statsministeren fik da også mest taletid - om end det blot var 84 sekunder mere end Thorning - viser en optælling, som Nyhedsavisen har lavet af det første møde mellem de to statsministerkandidater.

Ærefrygt

Professor i retorik, Christian Kock, så tv-programmet og var overrasket over den hårde behandling af Thorning.

- Det lugter af en blind ærefrygt for Anders Fogh Rasmussen, og det er sigende for mange journalister. De gør det ikke bevidst, men de kommer til at give Fogh en vis form for luksusbehandling, siger Christian Kock.

Efter programmet kørte Jes Dorph-Petersen hjem og skrev klokken tre om natten et indlæg på TV 2’s hjemmeside.

- Der har i den grad i timerne efter klokken 21 været reaktioner og vrede mails, skrev studieværten, der understreger, at han på ingen måde havde til hensigt at afbryde Thorning for at sætte hende i et dårligt lys.

- Nogle siger, jeg holder med Venstre. Det er noget forrygende vrøvl. Men jeg oplever, at Helle Thorning taler i længere tid, når hun taler. Jeg kritiserer hende på ingen måde, men når hun taler i længere tid, så er det min opgave at bryde ind, siger Jes Dorph-Petersen.

Siden udsendelsen har han modtaget adskillige klager over at være for blå , og også på TV 2’s hjemmeside har vrede seere givet udtryk for kritikken.

- Når jeg nu har set udsendelsen igennem, så vil jeg godt vedstå, at det er trist, at man kan få det billede, at jeg går efter hende. Men det var på ingen måde min intention, siger Jes Dorph-Petersen.

Sådan gjorde vi

Nyhedsavisen har gennemset udsendelsen adskillige gange og detaljeret noteret forløbet ned. I otte tilfælde bliver Helle Thorning-Schmidt afbrudt, mens hun har ordet – og ordet bliver givet videre til Fogh.

Yderligere fem gange forsøger Jes Dorph-Petersen at stoppe hende. Uden held. Fogh bliver aldrig stoppet. Udsendelsen har ni emner – her får Fogh lov at indlede seks af dem, mens Thorning kun får lov at indlede tre gange.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
02.11-2007 | 18:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 18:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 18:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 18:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 18:47 af Torben Petersen
Det forekommer helt rimeligt at duellens leder afbrød den storskvaldrende Helle Thorning-Schmidt.af og til. Det var hans rolle at sikre den synligt bebyrdede olme Anders taletid under udsendelsen. Og som Helle allerede tidligt bebudede, ville hun jo slå Anders Fogh - og jeg er egentlig slet ikke sikker på, at han har for vane at slå på kvinder.

Helle er en disku-bich, der ikke respekterer sin modstander overhovedet. Ukultiveret rejekælling.
 
 
02.11-2007 | 18:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 18:51 af Peter Jespersen
Den danske presse er primært borgerligt orienteret - det skinner især igennem under valgkampen.
 
02.11-2007 | 18:58 af leon lerche
johnsen.du snakker som du har forstand,helle.er en god taler,og skal vel også havde lov til at sige sin mening,jeg ved godt at din partifælle ikke kan,klare.helle.da hun har ordet i sin mund.og ikke skal læse,hvad der skal tales om inden udsendelsen.men til alle jer stakels venstrefolk.helle vinder.leon
 
 
02.11-2007 | 18:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 19:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 19:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 19:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 19:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 19:18 af sdasd asdasd
Det var skidt af Jes.

Havde det være omvendt situation med DR, havde det nok medført massiv angreb fra både aviser og bloggere.

Men pssst, lad os bare tie den her væk ;)
 
02.11-2007 | 19:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 19:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 19:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 19:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 19:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 19:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 19:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 19:57 af insider
Vi forlanger som minumum en tilbundsgående  kommissionsundersøgelse af sagen, hvis der da ikke ligefrem er grundlag for at indlede en rigsretsag.

Regeringen må øjeblikkeligt træde tilbage, og TV2 skal have inddraget deres sendetilladelse.

Fogh er en farlig mand!

MVH

Mogens Lykketoft
 
02.11-2007 | 20:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 20:04 af Brylle
Tømreren

Helt enig...og så det skærebrænder stemmeleje tillige med burde hun helt klart få gjort noget alvorligt ved.

Jeg syntes hun er skrækkelig at høre på
 
02.11-2007 | 20:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 20:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 20:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 20:16 af SLETTET SLETTET
"Og statsministeren fik da også mest taletid - om end det blot var 84 sekunder mere end Thorning -  viser en optælling, som Nyhedsavisen har lavet af det første møde mellem de to statsministerkandidater."

Hvis ikke HTS var blevet afbrudt, så havde det næppe været ligeligt fordelt - eller ??
 
02.11-2007 | 20:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 20:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 20:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 20:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 20:42 af Peter Hansen
Sjovt at se denne debat om at TV2 er proFogh.

Naturligvis er de det.

De har været ægte Venstre fra den dag de blev stiftet hvor man endda gjorde udenrigsministerens kone til chef for nyhedsafdelingens københavnredaktion, hvor journalisterne var nødt til at gemme særlige nyheder til når hun havde fri.

Og så sidder her en række jubelfjolser og spørger til om hvorvidt taletiden var ligelig fordelt - efter at man i artiklen kan se en opgørelse af at det faktisk var Fogh der talte mest. At han fik lov at starte mest og at man også forsøgte at lade ham få lov at afslutte emnerne.

Men oppositionen skal ikke klage. Vi er jo vant til det, og faktisk er denne form for særbehandling af Fogh med til at sætte hans præstation i relief.

Fra start til slut var han rystet - men det viser sig måske at være fordi han vidste at han havde overtrådt alle landets trafiklove på grund af at han ikke engang kan ligge en ordentlig køreplan mere.

Med alle de andre fejlagtige planer han har fostret det sidste års tid, så må det jo tære på selvtilliden.
 
02.11-2007 | 20:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 20:48 af Erik Willumsgaard
For at noget tilsvarende ikke skal overgå mig - som HTS - i aftenens duel med spidskandidaten fra Schiller Institute på SBC har jeg allieret mig med Jysk Tidtagningsinstitut, som vil foretage en nøje opmåling i MILIsekunder.
 
 
02.11-2007 | 20:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 20:59 af Lars Nielsen
HTS snakker jo hurtigere end et tærskeværk.
 
 
02.11-2007 | 21:17 af karenmarie
HTS virker alt for overgearet og ikke som en kvinde der kan magte en statsmands/kvindes opgaver. Hun er desværre alt for skinger og virker også ret usikker - alt for offensiv og aggressiv. Det er slet ikke nødvendigt at være så aggressiv. Anders Fogh Rasmussen viste overskud ved ikke at være så aggressiv. Han havde mere ordet i sin magt og havde ikke behov for at føre sig frem på en umoden måde. Helle Thorning-Schmidt virker for tyndbenet indholdsmæssigt og hun kunne ikke forsvare hvorfor socialdemokraterne nu vil slække på indvandrerpolitikken, skolepolitikken og på skattepolitikken. Det er ikke til at vide hvor man har socialdemokraterne. Jeg håber for Helle Thorning-Schmidt at hun lærer at dæmpe sig og ikke bruser sådan frem, men koncentrerer sig om det hun vil sige og ikke så meget om hun skal virke maskulin, for det skal hun ikke. Mere modenhed ønskes der af Helle Thorning-Schmidt. Hun er for lillepiget aggressiv til at varetage en statsministerrolle. Jeg frygter at hun ikke kan klare ærterne hvis vi igen får en Muhammedkrise.
 
02.11-2007 | 21:22 af karenmarie
Jess Dorph-Petersen gjorde det godt.
 
02.11-2007 | 21:29 af Peter Hansen
karenmarie

Sikke en gang sludder og vrøvl.

Der var da kun en som to gange i debatten hidsede sig op og kun med manipulerende beskyldninger. Og det var dit store forbillede - manden som skiller befolkningen op i får og bukke. Manden som kastede Danmark ud i en ulovlig krig.

Naturligvis gik Helle ikke ind på Foghs beskyldninger om at hun var løbet fra 24-årsreglen blot fordi Fogh siger at man ikke kan stole på hende nu hvor de radikale har sagt at de ikke længere vil gøre kravet ultimativt.

Men i dag har dit store forbillede været ude og fortælle at han gerne vil bygge sin næste regering på lige netop de radikale.

Ja se, så kan man pludselig godt danne regering på baggrund af de radikale uden at det giver problemer med 24-års-reglen.

Kan du selv se hvordan Foghs og din argumentation lyder hul - eller skal vi stave det for dig?
 
02.11-2007 | 22:59 af Bruce1
For en gangs skyld gjorde klumrehovedet Dorph det ok, den uopdragne øretævende-indbydende HTS afbrød ustandseligt, som alle sosser kender hun ikke til begrebet at lytte og høre sin modstander ud. Ingen manerer, føj for den lede.
 
 
02.11-2007 | 23:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2007 | 23:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 00:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 02:26 af L Sindalsen
Det gør heller ikke noget at Helle Thorning-Schmidt holder kæft gerne for altid.
 
03.11-2007 | 03:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 03:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 05:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 07:18 af Karin Bennedsen
@Thomas Rasmussen

Ingen er vist efterhånden i tvivl om, at det ikke er Socialdemokratiet, du stemmer på, men hvis ellers du har et budskab, udover at tale grimt om Helle, så formår du selv at gøre dette kedsommeligt og uden gennemslagskraft ved hele tiden at bruge udtrykket slingrekurs/slingrefis som mellemnavn til hende.

Det virker temmelig umodent for ikke at sige plat, når man konsekvent bruger øgenavne om andre mennesker.
 
03.11-2007 | 07:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 07:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 07:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 08:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 09:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 10:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 11:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 11:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 11:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 12:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 12:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 12:27 af Jens-Erik Olsen
En statsmand der ikke vil forklare, hvorfor han gik i krig i Irak. Det er den mest ynkelige statsmand, der har været i historien. Man underskriver sig ikke, med en anden mands navn "insider", det er for dumt. I stedet for Liberalisme har Fogh givet os Idiotisme, kontrol staten. Danske journalister er generalt højre orienteret i dag, og desværre ikke lært at være objektive.
 
03.11-2007 | 12:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 12:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 12:51 af Bruce1
Den snakkende mannequin dukke HTS vil ikke være en værdig statsminister, men en falliterklæring, utroligt nogen kan være socialdemokrat i vore dage. Et om nogen overflødigt parti, gadedreng manerer kendetegner det.
 
 
03.11-2007 | 12:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 13:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 13:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 13:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 14:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 14:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 14:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 14:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 15:04 af Karin Bennedsen
@Morten Hansson

Ja, og alle TV2 s annoncører ønsker selvfølgelig en fortsat borgerlig regering. Så selvklart at de lægger pres på for at Fogh får den bedste behandling.
 
03.11-2007 | 16:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 16:59 af NyRegeringTak
Er helt enig i, at det var en forfærdelig skæv debat. Og hold så op med at sige, at Helle kævlede løs, er en rejekælling og andet sexistisk lort. Hvad skal vi så kalde Lars Løkke-Rasmussen eller Jens Rohde? Tak tíl Helle, fordi der endelig er en, der kan matche regeringens aggressive retorik! Synd for dem, der er så ufatteligt nemme at manipulere med.

Iøvrigt burde man sætte en ægte kritisk politisk journalist på jobbet og ikke søde flinke konsensus-søgende Jes.
 
03.11-2007 | 18:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 19:33 af klute
Hvad andet havde man forestillet sig fra TV-2, også kaldet TV-Venstre. TV-2 er jo Venstres lydige pressetjeneste og VKO s ukritiske talerør. Hvis det at være en kritisk og selvtænkende person er at være rød så fint med mig.
 
03.11-2007 | 19:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 21:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 21:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 21:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 22:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 22:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.11-2007 | 12:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites