Kampen om danske arbejdspladser i transportbranchen har angiveligt udviklet sig til en væbnet konflikt.
Tidligere på året blev cirka 80 østeuropæiske dæk sprættet op med kniv. Dengang luftede nærpolitiet i Padborg en mistanke, der rettede sig mod danske truckere.
Mistanken blev senere trukket tilbage, men ifølge både danskere og østeuropæere er stemningen på rastepladserne mere fjendsk end nogensinde før.
Truslen om arbejdsløshed
"Jeg kører ikke med navneskilt i forruden. Det tør jeg ikke. Stemningen mellem os østeuropæere og jer danskere er blevet for hadsk," fortæller litauiske Darijus Juodelis, der er på vej til Italien med et læs gods for danske DSV.
Ifølge ham er det truslen om arbejdsløshed, der har fået djævlen frem i hærværksmændene.
"Jeg forstår godt, hvis danske truckere er frustrerede. Jeg er selv bange for at miste mit job. Bulgarere og rumænere er næsten 1.000 euro billigere at aflønne end os baltere," forklarer østeuropæeren.
8.000 job forsvundet
Få dage før hærværket offentliggjorde International Transport Danmark, der er brancheorganisation for vejgodstransporten herhjemme, en rapport.
Rapporten viser, at cirka 8.000 danske job er forsvundet siden 2008, fordi firmaer lukker, udflager biler eller hyrer billige østeuropæiske chauffører og fyrer de danske.
Både lastbilchaufførernes fagforening, 3F, og chaufførerne selv mistænker østarbejdere for at køre ulovlig godstransport.
"I dag bliver man så forskrækket, at man nærmest falder ned fra forsædet, når en af de modkørende chauffører vinker og blinker, fordi der er så langt imellem de danske lastbiler," siger Benny Stæger-Holst, der er langturschauffør.
Ifølge reglerne må en lastbil på østeuropæiske plader kun køre tre indenrigsture i Danmark på en uge. Regler, som fagbevægelsen mener bliver brudt hver eneste dag på de danske motorveje.
Ballade mellem østarbejdere og danskere
De 24 biler, der fik punkteret tæt på alle dæk sidst i januar, var personbiler på østeuropæiske plader.
De stod på en p-plads ved den dansk-tyske grænse. Her bliver båsene brugt af østarbejdere, når de skal skifte fra egen bil til lastbil.
Dengang sagde det lokale politi, at de mistænkte danske truckere for at have chikaneret deres østeuropæiske kolleger med kniv. En mistanke, der blev trukket tilbage efter kritik fra 3F.
Benny Stæger-Holst nægter til gengæld at trække sin mistanke tilbage.
[pagebreak]
"Der er blevet mere ballade mellem danskere og østeuropæere," vurderer han.
Benny Stæger-Holst parkerede selv sin Volvo på p-pladsen tre dage efter, at hærværket mod de østeuropæiske biler var begået.
Mere end bare en flænge
"Det var ikke bare en enkelt flænge. Det så ud som om, at alle dæk på alle biler var flået op," siger han.
Langturschaufføren tager afstand fra hærværket.
"Uanset om bilerne kommer fra nord, syd, øst eller vest, er der ikke noget, der kan retfærdiggøre groft hærværk som det her," mener han.
Hos 3F er meldingen den samme.
"Chauffører, der er fra udlandet skal kunne parkere i fred. Men vores chauffører skal ikke udsættes for påstande om motiver, når der ikke er skyggen af belæg for at slynge dem ud," siger Jørgen Christensen, der er faglig sekretær hos 3F i Aabenraa og henviser til politiets mistanke, der endnu ikke er dokumenteret.
Svært at finde de skyldige
Siden hærværket har politiet ikke fået en eneste henvendelse i sagen om masse-punkteringen. Derfor har det været praktisk talt umuligt at efterforske sagen, oplyser politiet i Aabenraa.
Tavsheden undrer ikke Benny Stæger-Holst.
"Jeg er selv nordjyde, men jeg ved, at sønderjyderne er dødtrætte af østeuropæerne, så jeg kan godt forstå, at de ikke har travlt med at tale med politiet," siger han.
Ifølge langturschaufføren er hærværket et udtryk for de stærke følelser, der er fulgt med de seneste års mange fyresedler.
"Arbejdsløsheden er rekordhøj blandt chaufførerne, og det er jo aldrig sjovt at stå og se se på, at en anden - uanset nationalitet - sætter sig bag rattet i den truck, der har været din."
'Vi er jo kolleger'
I førerhuset på DSV-bilen håber litauiske Darijus Juodelis, at østeuropæerne fremover vil få lov til at arbejde i fred.
"Det kan godt være, at der står forskellige kendingsbogstaver bag på vores biler, men når alt kommer til alt, er vi jo kolleger. Vi forsøger bare at forsørge vores familier, ligesom I gør," siger han, før han blinker ud på E45.
På trucker-hjemmesider på nettet diskuterer lastbilchauffører hærværket på de østeuropæiske biler. Meningerne er delte.
Her får du et lille udpluk:
"Sukker i tanken var bedre, og så koster det en motor," mener en trucker, der har kørt lastbil i knap 20 år. Han kalder sig Michael Bette.
"Der er åbenbart ingen grænse for, hvor lavt vi vil gå, hvis vi synes. at det er ok at ødelægge folks personbiler, mens de passer deres arbejde," siger en anden bruger, der kalder sig Johnny.
"Så jeg opfordrer politiet til at gøre deres job angående ulovlig cabotage-kørsel (godstransport, red.) og parkering af lastvogne i Padborg, før de går i flæsket på nogle, der udfører lovlig selvjustits," mener en trucker, der har kørt lastbil i over 30 år. Han kalder sig Jan.
Kilde: Lastbilgalleri.dk