Der er for mange smogdage i Københavns kommune. Det vil trafik- og miljøborgmester Klaus Bondam løse med et nyt projekt, som vil betyde, at bilpendlere kommer til at holde for rødt lys længere, når der er meget smog i luften i hovedstaden.
Men længere køer vil ikke nødvendigvis lokke billisterne over på cyklen eller i toget, siger trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.
- Hovedproblemet med kollektiv trafik er, at hvis du kigger på gennemsnittet over hele landet, så er rejsetiden med kollektiv trafik to en halv gange så lang som med bil.
Om man kommer til at vente et par minutter længere for rødt lys, kommer ikke til at ændre på noget for mange billister, mener Harry Lahrmann.
- Det er meget svært for den kollektive traffik at konkurrere på rejsetiden. Det er meget få af dem som tager bilen, som har et alternativ. Der er folk, der holder en halv time i kø hver dag på Køge bugt-motorvejen, men alternativet for dem er endnu værre, mener Harry Lahrmann.
Og det har han ret i. Eksempelvis tager turen fra Farum 20 kilometer til Nyhedsavisens redaktion i bil 45-50 minutter, når myldretiden er værst. Og det er stadig hurtigere end toget, hvor en togpendler skal bruge mindst en time for den samme strækning.
Ideen med at lade billister holde længe for rødt, på dage med meget smog giver kun mening hvis det bliver brugt exceptionelt, mener Harry Lahrmann.
- Hvis der er tale om noget, man gør på dage med exceptionelt meget smog, så vil det måske være en god ide. Men hvis det bliver oftere end fem gange om året, hvis det bliver til en ugentlig begivenhed, at billister skal holde i lang tid på indfaldsvejene, så er der ingen mening i det.
Hvis ideen bliver en stor succes, vil den kollektive traffik samtidig skulle udbygges, mener Harry Lahrmann. Det er noget som Københavns kommune ikke er herre over alene. Den kollektive traffik skal hænge sammen med behovet, hvis der skal være et højere formål med at stresse billister ud af bilerne og ind i togene.
- Så må man i øvrigt også håbe, at der er plads i busser og S-toge. Det vil kun være en god ide, hvis den kollektive trafik er forberedt på, at der vil være særligt mange kunder på bestemte dage, siger Harry Lahrmann, trafikforsker, Aalborg universitet.