Når tosprogede børn begynder i folkeskole, er det allerede for sent at begynde arbejdet med deres danske sprog.
Den sproglige udvikling begynder nemlig allerede før, børn er fyldt et år. Derfor skal der sættes ind helt fra start - i vuggestuen og senest i børnehavealderen.
Det mener Niels Egelund, professor i pædagogik ved Aarhus Universitet, i forbindelse med Jyllands-Postens historie om, at tosprogede børn dumper i dansk på baggrund af en ny undersøgelse fra Syddansk Universitet, SDU, med 3.497 sprogvurderinger af skolestartere fra hele landet.
- Når tosprogede starter i skolen, er det allerede for sent. Der er sproglig stimulering i børnehaver, men det er vigtigt, at det også sker på professionel vis, siger Niels Egelund til Nyhedsbureauet Newspaq.
Dårligt dansk betyder dårligt ordforråd, ordkendskab og udtale. Ifølge Niels Egelund er sproget helt afgørende for at følge med i skolen, og dårlige sprogkompetencer giver derfor problemer i alle fag undtagen idræt.
Han efterlyser derfor flere pædagoger med en sprogpædagogisk uddannelse, der kan arbejde med børnene, så de får dækket deres sproglige mangler.
Det er ikke noget, enhver pædagog kan gøre, men kræver, at man har en særlig uddannelse til det. Og flere sprogpædagoger er fuldstændig afgørende for ikke at tabe en hel generation på gulvet.
- Hvis tæt op mod halvdelen af vores nydanskere ikke har ordentlige sproglige kompetencer, får de ikke en chance på arbejdsmarkedet. Så kan de se frem til et liv på offentlig forsørgelse, siger han.