Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Tolken og hans to koner er rejst

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Kravet om, at han skulle lade sig skille fra den ene af sine to koner for at blive i Danmark, blev for meget for en irakisk tolk. Nu er han rejst tilbage til Irak, oplyser hans advokat.

19. aug. 2008 kl. 07:25 Christina Agger
Irakiske styrker har overtaget styringen i Basra. Nu vil tolken se, om han her kan skabe sig en fremtid.
Irakiske styrker har overtaget styringen i Basra. Nu vil tolken se, om han her kan skabe sig en fremtid. Foto: Getty Images
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Christina Agger
11. september 1972. Skriget fra en 19-årig kvinde flænser luften. Trætheden sitrer i hele hendes krop. 17 timer med veer, nu mangler kun en sidste anstrengelse. Få minutter senere vræler en mørkhåret skabnin...

En meget omtalt irakisk tolk med to koner rejste i den forgangne uge tilbage til Irak. Hovedårsagen er de danske myndigheders krav om, at han skulle lade sig skille fra den ene af konerne.

Det oplyser Marianne Vølund, den ene af den irakiske tolks to advokater.

»Det har været svært for dem at tage beslutningen, men nu er de rejst for at se, hvordan forholdene er i Basra i Irak. De savnede Irak, men de var også nervøse og bekymrede for at vende tilbage. Men de var endnu mere kede af hele sagen om hans to koner og den presseomtale, der fulgte,« fortæller Marianne Vølund.

Nægtede at droppe hustru

Manden med de to koner kom til Danmark for godt et år siden sammen med en række andre irakere, der havde arbejdet som tolke for de danske styrker i Irak. Det arbejde, vurderede myndighederne, kunne betyde fare for tolkenes sikkerhed, og flere af dem fik derfor asyl i Danmark.

Men for den omtalte tolk blev opholdet noget omtumlet, da det kom frem, at han havde to koner med sig til Danmark, hvor flerkoneri ikke er tilladt.

Familiestyrelsen krævede derfor, at tolken frivilligt opløste det ene ægteskab – ellers ville myndigheden forsøge at få det tvangsopløst ved retten. Det nægtede den irakiske tolk, som derfor stod foran en retssag om hans ret til at forblive gift med begge kvinder.

Retssag bør fortsætte

Den sag forventer tolkens to advokater, Marianne Vølund og Jytte Lindgård, stadig, at tolken dukker op til – hvis da ellers myndighederne holder fast i at gennemføre retssagen. Men det bør de, selvom manden og hans koner nu er rejst tilbage til Irak, mener Jytte Lindgård

Det kan nemlig sagtens være, at den irakiske mand og hans to hustruer vender tilbage til Danmark igen, påpeger hun.

»Derfor er det vigtigt at få afklaret spørgsmålet om ægteskaberne, og derfor kan sagen ikke bare falde bort, fordi han er ude af landet lige nu,« siger hun.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
19.08-2008 | 08:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.08-2008 | 08:41 af Erling Rasmussen
Mon der så var så farligt at blive i Irak som man råbte op om?
Men Irak er da sikkert det bedste sted for en Iraker Det vil da også klæde ham at være med til at bygge sit eget land op frem for at medvirke til at nedbryde vores land og normer..
 
19.08-2008 | 08:50 af Else Thomsen
Erling Rasmussen

JA! - Det ER farligt at vende tilbage til Irak.
Det er sandelig ikke for sjovt, at de mange tolke med familier flygtede derfra.
Men det må være utroligt frusterende, at de danske løfter om en tilværelse i Danmark ikke holdt stik - selv efter at mere end et år.

En pinlig og flov historie for Danmark.
 
19.08-2008 | 09:22 af jette andersen
Else Thomsen (Else) >>Har du været der? siden du pludselig er ekspert på det område,for de kloge men ellers noget andet..
De tolke skulle ikke have været her, de har jo et ben i hver lejr,ingen ved om de kunne smide en bombe her,eller udøve anden terror.


Erling Rasmussen (JarlII) >>Jeg kan kun give dig ret
 
19.08-2008 | 09:32 af Lars Nielsen
Til tolken & hustruer,

Af hjertet tak.
 
 
19.08-2008 | 09:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.08-2008 | 10:04 af Christian Nielsen
Som jeg ser det har han et forhold hvori der er et "aftalt" utroskab. I det mindste er han ærlig i forhold til så mange andre der knalder til højre og venstre
 
19.08-2008 | 10:05 af Slet Mig
jarll: Irak er måske nok det farligste sted på jordkloden lige nu. At højrefløjen forsøger at minimere en million døde og 2 millioner flygtede - et tal der i øvrigt stiger dagligt er ynkeligt.
 
19.08-2008 | 10:21 af Hans Devantier
Det er godt nok pinligt!

Først beder vi manden (og hans familie, altså de 2 koner + evt. børn) om at sætte livet på spil for at hjælpe vores soldater.

Så lover dem, at Danmark til gengæld vil huse dem, når vi selv trækker os ud, fordi "opgaven er løst" (læs: det er blevet for farligt at blive)

Og endelig bringer vi dem i en situation, hvor de må overveje, om det trods alt ikke er bedre at rejse hjem med risiko for at blive slået ihjel, end det er at blive i et land, der helt tydeligt ikke har til hensigt at leve op til løfterne.

Husk lige på, at efter irakisk lov og efter deres religiøse overbevisning er der intet oriøst i at have 2 koner.

Hele historien er en skamplet på det "rummelige og tolerante" Danmark!
 
19.08-2008 | 11:21 af Else Thomsen
jette Andersen 09.22

Nej, jeg har ikke været i Irak, hvilket heller ikke er nødvendigt for at være bekendt med forholdene dernede.
Der findes masser af seriøs information.

Vi har kun en mikroskopisk brøkdel af Iraks flygtninge her i landet, og dem kan vi ikke engang tage os af - heller ikke dem vi på forhånd har lovet at hjælpe.

Det kan vi simpelt hen ikke være bekendt.
 
19.08-2008 | 11:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.08-2008 | 11:28 af heidi thamestrup
Godt så fin stykke arbejde du har gjort for os.
Velkommen til Danmark, vær opmærksom på at du skal skille dig af med din din kone, ja ja bare een af dem og du må enda selv vælge!

Godt gået!
Til tolken der valgte at holde sit ægteskabsløfte. Fremfor at tækkes et lille småborgerligt lands kultur-nazistiske tilbøjeligheder.

Tænk at bede tolken om, at vælge mellem sine koner.....
og
Tænk, at bede tolken om, at behandle sin ene kone som et par forvaskede underbukser....

Danmark
 
19.08-2008 | 12:04 af Peter Andersen
Han skal være i et muslims naboland, og han har aldrig været velkommen i Danmark. Vi skal sende muslimer til nabolande hvor kulturen er den samme i stedet for at ødelægge Danmark med deres middelalderlige levemåde. Byg flygtningelejre nær hjemlandene!!!!!!!!!
 
 
19.08-2008 | 14:20 af Slet Mig
michael: tjah - hvis vi nu lod være med at invadere disse "middelalderlige" lande, kunne det være de slap for at flygte??
 
19.08-2008 | 14:30 af Ulla Dybdal Jensen
men stadig - flerkoneri er forbudt ved lov herhjemme - der skal statueres et eksempel - må en må alle, der kunne ha' lyst til at gøre elskerinden til kone nr. 2 - så slipper de jo også for at ta' stilling.
VI LEVER ALTSÅ - SET FRA ET KVINDESYNSPUNKT - i 2OO8
 
19.08-2008 | 16:11 af Eva Adamsen
@ Allahn

Orrv, har vi også invaderet Somalia, Pakistan, Tyrkiet m.v., der er vist noget vi er gået glip af???
 
 
19.08-2008 | 16:15 af Lars Nunnegaard
Madonna:
Der er sikkert meget vi har til gode. :)))
 
 
19.08-2008 | 16:27 af Eva Adamsen
@ Nunne

Jeg tror nu ikke, vi behøver medvirke til invaderinger, for at tiltrække folk fra den del af verden, selvom de piver over at starthlælpen ikke er større end folkepensionen.

Så har den en hvis tiltrækningkraft, selvom venstrefløjen mener af vi behandler de såkaldte flygtninge "så frygtelig ringe", så formår de dog at betale igen til dem, der har hjulpet dem hertil, samt familien derhjemme.:-)
 
 
19.08-2008 | 16:35 af Eva Adamsen
Er der virkeligt nogen , der mener i fuldt alvor, at vi også skal forsørge flygtninge ,der kommer med et helt harem og får 10 børn med hver???

Eller HVOR skal grænsen sættes, mht. HVOR stort antallet af koner så skal være, som man må medbringe til DK?!

Der må være nogen, der venter med længsel på en status som dhimmi.:-)
 
 
19.08-2008 | 17:57 af Else Thomsen
Eva Adamsen

Helt alvorligt - et er at vi mangler arbejdskraft - noget andet er, at der jo også fødes for få børn af etnisk danske kvinder, så det er da positivt at vore medborgere af fremmed herkomst gennemgående får flere børn - til gavn for Danmark.
 
19.08-2008 | 18:48 af jette andersen
Eva Adamsen (Madonna) >>ja desværrer er der nogen der altid syntes, at tilsidesættelse af Dansk lovgivning, er i orden
der er også mange der lukker øjne,og ører for at det netop er anden,og treide generations indvandre der er problemer med alle vegne,de overhører gruppevoldtæger,overfald på sagesløse mennesker, og planlægning af terror,osv osv osv...
 
19.08-2008 | 19:30 af Sheet Head
Allan
Har du meget svært ved at forstå at vi har og har haft flygtninge fra hele mellemøsten, pga. af stedernes eget kaos?

Har du slettet mellemøstens historie fra USA's invasion og tilbage?

Før krigen var flygtningene her pga. Shah, Ayatollah, Saddam, kaos, krig, statsterror osv. Nu er de her fordi de igen bliver truet af deres 'egne'. Det er ikke USA og koalitionen der er den udslagsgivende trussel, men den enorme uro der er påført Irak fra dets egne stammefraktioner og fra turistterrorister fra de omliggende lande.

For terrorister er kaos i sig selv et mål. Ser man på Taleban er deres taktik at trætte befolkningen med kaos, ufred og utryghed og så vente på at folk bliver så trætte af det at de er parat til at underkaste sig hvem som helst, for at få relativ fred.

Det er chokerende at du så ensidigt kaster den fulde skyld på vesten. Din verden er måske nok sort/hvid, det lader det ihvertfald til, men den virkelige verden er det ikke. Lær at leve med at verden ikke passer på dine paroleforenklinger!
 
 
19.08-2008 | 19:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.08-2008 | 21:40 af Else Thomsen
anette pedersen

Det er så DIN mening.

Dette handler jo om andet og mere end den ene tolk, som svigtes af løfter om en god tilværelse i Danmark.
Problemet med det juridisk ulovlige flerkoneri burde forlængst være løst på en fornuftig måde, men er det ikke selv efter mere end et år.

Hvad med svigtet af de øvrige tolke - samt afviste irakiske asylansøgere, som har ventet i årevis.

DET er SÅ flovt - efter MIN mening.
 
19.08-2008 | 21:40 af Else Thomsen
anette pedersen

Det er så DIN mening.

Dette handler jo om andet og mere end den ene tolk, som svigtes af løfter om en god tilværelse i Danmark.
Problemet med det juridisk ulovlige flerkoneri burde forlængst være løst på en fornuftig måde, men er det ikke selv efter mere end et år.

Hvad med svigtet af de øvrige tolke - samt afviste irakiske asylansøgere, som har ventet i årevis.

DET er SÅ flovt - efter MIN mening.
 
19.08-2008 | 21:51 af Lise Mikkelsen
Else Thomsen..Giver dig helt ret, og denne artikel gør det ikke mindre flovt for Danmark

http://www.berlingske.dk/article/20080819/danmark/80819111/
 
19.08-2008 | 21:54 af Sheet Head
Else
Hvor mange koner skal man så tillade i undtagelsens hellige navn? 2? 3? 5? Skal man sætte en grænse i hvor meget man vil undtage bestemte mennesker fra dansk lovgivning? Skal det kun gælde flerkoneri? Eller er der flere ting man skal kunne favne?

Det er jo sådan man som politiker skal tænke, hvad nu hvis! Og derfor bliver de nødt til at tænke sig om og træffe principbeslutninger.

I dette tilfælde synes jeg de har handlet korrekt. Hvis en mand skulle undtages for bigami, så kan man ligeså godt ophæve loven. Og det er en anden diskussion!
 
 
19.08-2008 | 22:09 af Else Thomsen
Palle Christensen

Lov er lov - og lov skal holdes, det ligger helt fast - også eget min mening..

Det ville jo ikke forhindre manden i at være "gift" med begge i muslimsk forstand - men altså IKKE i juridisk forstand efter dansk lovgivning.

Det måtte gøres helt klart, at det måske kun ville være det første ægteskab, der var det gyldige her i Danmark - i juridisk forstand.

Iøvrigt fortsætter retssagen iflg. artiklen - og en afgørelse er således endnu ikke truffet.
 
19.08-2008 | 22:10 af Else Thomsen
Lise Mikkelsen

Tak for din kommentar.
 
19.08-2008 | 22:18 af Sheet Head
Else
Citat: Det ville jo ikke forhindre manden i at være "gift" med begge i muslimsk forstand - men altså IKKE i juridisk forstand efter dansk lovgivning. Citat slut

Det er stadig en fix måde at rode sig uden om det faktum at det er bigami. et retorisk udenomsargument der ikke laver om på at manden har to koner.

Skal han følge dansk lov, er det kun tilladt at være gift med én. Vil man tillade bigami på den ene eller den anden måde, så bør man afskaffe loven om én kone pr. mand. Alt andet kan jo betragtes som rationering.....
 
 
19.08-2008 | 23:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.08-2008 | 23:19 af Anni B. Christensen
Bigami er forbudt i Danmark, men elskerinder ved siden af den lovformelige ægtefælle er tilladt. Er det så ikke hykleri, når man i den grad forarges over tolken med de to koner, som han lovformligt har giftet sig med i Irak. Hvis en muslimsk mand har to komer skal han behandle dem begge lige godt, og det kan jo godt have været hans dilemma i forhold til, hvem han jurisik skulle skille sig fra.
Selv om jeg ikke går ind for bigami, så må det dog være mere værdigt for en kvinde, end hvis en mand har elskerinder ved siden af med eller uden konens vidende.
@Michael Hansen. Der er altså masser af flygtningelejre i nabolandene. I Jordan befinder sig omkring 700.000, og i Syrien ca. 1,5 mio.irakiske flygtninge som venter på bedre forhold i Irak, så de kan rejse tilbage. Og det er såmænd bare mellem 300 og 400 afviste irakiske asylansøgere, vi stadig har i Danmark, og det latterligt lille tal ken vi ikke engang finde ud af at behandle anstændigt Jeg har forøvrigt hørt fra andre irakere her i landet, at flere af dem, der prøver at rejse tilbage, i stedet forsøger at komme ind i Syrien eller Jordan.
Det er ekstremt farligt at færdes specielt i det centrale eller sydlige Irak. Der er ingen myndighed, som kan yde dig beskyttelse. Det vrimler med private militser, som skyder på hvem som helst. Jeg kender en iraker, som for nylig har været i Irak for Danmarks Radio, og han vidste, han tog afsted med risiko for sit liv.
Jeg er helt enig med Else Thomsen. DET ER FLOVT, som vi har behandlet de irakiske tolke, som vi selv inviterede herop, efter et have brugt deres arbejdskraft i Irak, og som vi derved efterfølgende har bragt i livsfare. Vores håndtering af, at én af dem medbragte to koner, er også pinlig og usmidig.
 
20.08-2008 | 07:44 af Else Thomsen
Anni B. Christensen

Glimrende indlæg - der samtidig besvarer kommentarerne fra både anette pedersen og Palle Christensen.
 
20.08-2008 | 09:19 af Sheet Head
Anni og Else
Så man skal ikke tillade Bigami, men acceptere det alligevel, fordi nogle mennesker er deres partnere utro?!

Jeg er bange for at det ikke helt kan lade sig gøre at udføre den slags gummilovgivning. Nu må i tage en beslutning!

Skal det være forbudt eller skal det være tilladt?
 
 
20.08-2008 | 10:41 af Else Thomsen
Palle Christensen

Der er da ingen tvivl om, at bigami ER forbudt iflg dansk lovgivning, og det finder jeg er helt rigtigt.

Tolken kan IKKE være lovformeligt gift med to kvinder i Danmark, og derfor kan kun det ene ægteskab godkendes som gyldigt her i landet.
Men det forhindrer jo ikke manden i at fortsætte samlivet med begge kvinder, vel?
 
20.08-2008 | 11:15 af Else Thomsen
Palle Christensen

Om der er stor forskel på ægteskabets retsvirkninger i Danmark og i Irak, det ved jeg ikke.
Hvis der er, kan der jo også være økonomiske konsekvenser for familien når to ægteskaber ændret til et.
Som Anni skrev, er en muslimsk mand med to koner forpligtet til at behandle begge lige godt.
 
20.08-2008 | 11:50 af Sheet Head
Else
Det er jo netop det han er blevet stillet overfor og har derfor valgt at rejse hjem. Problem solved, han tog en konsekvens!
 
 
20.08-2008 | 12:00 af Else Thomsen
Palle Christensen

Ja, han tog en konsekvens, MEN aner jo i virkeligheden ikke, om han har valgt pest eller kolera - forholdene i Irak taget i betragtning.

Det fremgår jo også af artiklen, at han MÅSKE vender tilbage til Danmark igen.
 
20.08-2008 | 12:10 af Sheet Head
Else
Sådan er det jo med valg. Man ved sjældent om man er købt eller solgt.
 
 
20.08-2008 | 12:39 af Helle Nielsen
@Else - Du skriver at tolken "aner jo i virkeligheden ikke, om han har valgt pest eller kolera - forholdene i Irak taget i betragtning."

Han ved det da i allerhøjeste grad bedre end nogen af os, han er en af dem i Danmark, der ved det bedst.

Han må helt bestemt have været klar over at flerkoneri ikke er tilladt, i Dk. før han rejste hertil, kommer han tilbage, så ved han det ihvertfald.

Der er altså en stor del af Irak der er helt fredelig, oven i købet med byggeboom og en hurtigvoksende turisme.
 
20.08-2008 | 13:06 af Else Thomsen
Helle Nielsen

Hel stabil fred er der altså INGEN steder i Irak endnu - forhåbentligt kommer det engang.

Inden tolkene kom til Danmark blev hver enkelts situation jo nøje gennegået - af danskere.
Det kan ikke være gjort så omhyggeligt, som det er blevet påstået, hvis familieforholdene ikke var klarlagt.- og heller ikke den fremtidige arbejdssituation var på plads. - Heller ikke nu efter over et år.

Det er for dårligt.
 
20.08-2008 | 13:21 af Helle Nielsen
@Else - Jeg kender et par, som lige er kommet hjem fra ferie i Irak og de har kun lovord om forholdene.

Luksushoteller, indkøbscentre som vi ikke har mage til i Dk. afslappet forhold til religion og vin til maden og absolut fredeligt.

Det eneste der skæmmede synet, var de mange byggerier der er igang.
 
20.08-2008 | 13:26 af Linda Nielsen
Indianerne forstod ikke at dæmme op for indvandringen i tide, derfor bor de i dag i reservater!!!
 
 
20.08-2008 | 13:26 af Linda Nielsen
Indianerne forstod ikke at dæmme op for indvandringen i tide, derfor bor de i dag i reservater!!!
 
 
20.08-2008 | 13:53 af Else Thomsen
Helle Nielsen

Hvor i Irak var det?
Sikkert i de nordlige kurdiske områder, hvor der er en skrøbelig fred, som dog ikke tåler massiv tilflytning, da der i forvejen er mange flygtninge fra andre dele af Irak.

Tolkene kommer fra det sydlige Irak, hvor de danske soldater jo var.

Har du læst Anni's indlæg fra i aftes kl. 23.19?
Hun er ret godt inde i de sikkerhedsmæssige forhold i Irak.
 
20.08-2008 | 14:24 af Helle Nielsen
@Else - Jeg er ikke helt klar over hvor det var, men sikkert i den nordlige del af Irak, navnene sagde mig intet, men de var der 1 måned, og i 10 af dagene rejste de rundt i landet, de kender også rigtig godt til forholdene der.


Det er jo et meget stort land og der er en meget, meget stor mangel på arbejdskraft. Så selvom tolken og hans koner kommer fra det sydlige del af Irak og måske vil være i fare der, kan det være en bedre idé at rejse til en anden landsdel i deres eget land, i stedet for at flytte til en helt fremmed kultur.
 
20.08-2008 | 14:28 af Else Thomsen
Helle Nielsen

Kun tiden kan vise, om det vil gå dem godt eller skidt i Irak.
 
20.08-2008 | 17:12 af Peter Andersen
Multikulturalt samfund

Jeg ønsker ikke et multikulturelt samfund, men vil have at der bliver stræbt efter et monokulturelt samfund.

Tossegode danskere

Jeg mener danskerne gør personer med en fundemental forskellig kulturforståelse, og levemåde, en bjørnetjeneste ved at give dem adgang til Danmark.

Tolken vil ikke leve efter dankerenes levemåde og kultur, men vil fastholde en irakisk levemåde og kultur, og leve med 2 koner.

Det er set mange gange før at børnene bliver opdraget efter en irakisk kultur, fordi forældrene venter på at komme tilbage, som aldrig sker.

Mellemøsten er et stor sted, og der er mange steder han og hans husstruer kan bosætte sig.

Han får penge; jeg mener det er 15.000 kr.; for at frivillig at forlade Danmark. Det er mange penge i mellemøsten til at danne sig et nyt liv, og samtidig leve efter mellemøstlig levemåde.

Det kan da være at han skal have en ekstra sum penge for at have hjulpet danske soldater.
 
 
20.08-2008 | 17:23 af Peter Andersen
Princip og presedens

Jeg mener af princip at der skal være lighed for loven, og hvis der bliver tilladt flerkoneri i tolkens tilfælde, så kan en dommer vel med god ret sige at andre flygtninge med flere koner også skal have den mulighed, selvom de ikke har hjulpet Danmark.

Ellers skal der laves en særlov fra folketinget, til denne iraker, om han kun han må.

Særlove kan være grundlovsstridig, som man så med tvindloven.
 
 
21.08-2008 | 00:48 af Anni B. Christensen
@Helle Nielsen
Som jeg skrev i et tidligere indlæg så befinder der sig ca. 700.000 irakiske flygtninge i Iraks naboland Jordan og mere end 1 mio i Syrien, som venter på at kunne rejse tilbage. Mange irakere fra den sydlige del er flygtet til Nordirak, fordi der er mere fredeligt der.
Irak får på længere sigt brug for alle irakere, men sikkerhedssituationen er stadig så usikker og freden så skrøbelig i den centrale og sydlige del af Irak, at en massiv tilbagevenden nu kan ødelægge den skrøbelige fred., der er. Derfor opfordrer Det irakiske Parlament til besindighed, og derfor har FN opfordret de vestlige lande til at give de irakiske flygtninge beskyttelse, indtil de sikkert kan vende tilbage, og indtil landet er parat til at modtage dem.
Jeg mener forøvrigt, at andre lande bl.a. vist England har tacklet sager som med den irakiske tolk med de to koner anderledes. Ægteskabet med begge koner er indgået lovligt i det land, han kom fra, og man vurderer det derfor i den enkelte sag anderledes, uden at man derved gør bigami lovligt som sådan.
Det vil nok komme frem, hvis man vælger at føre retssagen til ende her i Danmark. Det ville da rent juridisk være interessant at få en vurdering på det.
Jeg tror nu ikke, at Irak er lige på vej til at blive det store turistland. Udenrigsministeriet har da gennem længere tid frarådet rejser til Irak i deres rejsevurdering.
 
21.08-2008 | 01:14 af Anni B. Christensen
@Helle Nielsen
Jeg har lige checket den senst opdterde rejsevejledning for Irak fra 18/6-2008. Her står bl.a.:"Udenrigsministeriet fraråder stadig alle rejser til Irak med undtagelse af de tre kurdiske provinser, Dohuk, Erbil og Sulemaniya, hvortil alle ikke nødvendige rejser stadig frarådes.-------Selvom situationen i de kurdiske provinser er bedre end i det øvrige Irak er der risiko for terrorhandlinger og kidnapninger."
Den fulde ordlyd af den meget detaljerede rejsevejledning kan findes på http://www.um.dk.
 
21.08-2008 | 07:38 af Else Thomsen
Ja, Anni, virkeligheden i Irak er ikke så "normal", som mange danskere gerne vil tro.
 
21.08-2008 | 11:05 af Helle Nielsen
@Anni og Else - Irak har vist aldrig været det vi kalder normalt. Saddam var en tyran ingen tvivl, men en ting var positivt ved ham, den fundamentalistiske totalitære ideologi blev holdt nede.

Ved at nedkæmpe ham og slå ham ihjel, vi var desværre allieret, er der lukket op for kampen om magten og her er de fundamentalistiske præster afgjort med.

Nøjagtig på samme måde som med Iran og som måske er ved at ske i Pakistan lige nu. En diktator bliver styrtet, og fundamentalister tager magten. I siger at de irakiske tolke hjalp danskerne, det er også rigtigt, men de hjalp først og fremmest sig selv fordi de har troet på sagen.

Der er områder i Irak, hvor man kan beskrive livet som fredeligt. Men der er afgjort risiko for krig, og der kan komme terror, det kan der også her, men jo flere "fornuftige" irakere der er med i den kamp, jo mindre risiko er der for et totalitært præstestyre.

Muslimske lande har jo ikke haft demokrati, og det vil være utopisk at tro de får det, så længe de fleste faktisk ikke kan lide det.

Ja det er rigtigt at rejsevejledningen fraråder unødvendige rejser, alligevel var det næsten umuligt at få plads på flyveren, selvom de havde 4 doblet antallet af afgange. Det var nok mest Irakere der var med og folk med et arbejde dernede.

En blog om en dansker i Nordirak
http://avisen.dk/blogs/micu/jeg-foeler-mig-sikker-i-irak_15346.aspx
 
21.08-2008 | 17:25 af Else Thomsen
Helle Nielsen

Du har helt ret i, at der med nedkæmpning af en tyranisk leder samtidig blev lukket op for kampen om magten - ikke mindst fordi USA m.v. satte landets politi og militær ud af spillet, og dermed blev der frit spil for udefra kommende terrororganisationer.

Man havde ikke taget højde for, hvordan freden kunne vindes, og det lider landet stadig væk under.
 
22.08-2008 | 00:11 af Anni B. Christensen
@ Else Thomsen
Helt enig.
Og det var Danmark medspiller i som en del af koalitionen, så derfor har vi et ansvar - også for de irakiske flygtninge, der er kommet hertil landet, som et resultat af det kaos, der fulgte efter Saddams fald..
 
22.08-2008 | 02:18 af grg wr
Altså hvorfor kunne han dog ikke bare beholde hans to koner? Who fu...ing cares???? I england, havde de ladet nogle komme ind i landet med 2 koner eller flere, og ladet dem beholde dem allesammen.
 
24.08-2008 | 00:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.09-2008 | 01:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites