Toget kommer ind på perronen og standser med et højt hvin. De passagerer, der ikke allerede har fingrene i ørene, får det hurtigt. Når de gamle regionaltoge standser på perronen, kan lydniveauet komme over 80 decibel, viser målinger som Nyhedsavisen har foretaget.
Hvis medarbejdere er udsat for støj over 80 decibel, bærer virksomheden udgiften for høreværn, da risikoen for høreskader stiger. Men togpassagerer må selv beskytte sig imod støjen på perronen.
Skader hørelsen
Ud over det umiddelbare ubehag vil der for langt de fleste ikke være nogen negative konsekvenser af den høje lyd, da støjen kun er midlertidig. Men nogle passagerer kan risikere at få midlertidige høreskader.
»Der kan være nogle situationer, hvor man kan få et midlertidigt høretab, men hørelsen vil typisk vende tilbage,« forklarer Per Finne, der er specialist i akustik. Det betyder, at man i nogle dage efter kan have svært ved at høre.
I DSB er man bekendt med larmen fra de gamle regionaltoge.
»Vi ved, at det er et støjniveau, som man på ingen måde ville acceptere på et nyt tog. Det er noget, som vi er meget opmærksomme på og prøver at modarbejde,« fortæller vedligeholdelseschef Peder Jespersen.
Togene skal skiftes
Men det er svært at hindre støjen. I DSB har man drøftet at bygge de gamle regionaltog om, men eftersom de snart skal udskiftes, har man valgt at vente på de nye tog: »De gamle vogne bliver snart udrangeret. Lige nu har vi 100 vogne kørende, men det er primært i myldretiden. Jeg håber, vi får nye tog snart, så vi kan få dem ud,« siger Peder Jespersen.
Indtil da vil det være svært at undgå støjen fra togene.
»Lige på perronen er der ikke meget at gøre. Det ville være en halvhjertet gerning, hvis man ændrede på de gamle regionaltog, som alligevel snart skal skiftes ud,« fortæller Peder Jespersen. Han anbefaler rejsende at putte fingrene i ørene, inden toget bremser op på perronen.