Tørklæder skal ikke tvinges på

Send til
Debat  32
Anbefal

Fredag den 27. april 2007, 00:00

Tørklædefængsling af børn ER blufærdighedskrænkende og en grov seksualisering af et barn. Af FN s børnekonvention fremgår: »Barnets ret til at opnå den højst mulige grad af sundhed (...) med særlig vægt på forebyggende sundhedspleje. Statens forpligtelse til at (...) arbejde for afskaffelse af traditionelle skikke, der kan skade barnets sundhed«.

Danmark har forpligtet sig til at indbygge dette i lovgivningen. Den tilhyllede livsstil fører til mangel på vitamin D, som kan føre til blivende skader på tænder og knogler og til knogleskørhed.

Piger med mørk hud har allermest brug for solens stråler, fordi den mørke hud fordrer en længere soleksponering for at danne tilstrækkeligt med vitamin D. Når man tvinger tørklæder på små piger med mørk hud, kan det sammenlignes med at tvinge børn med astma til at ryge cigaretter.

Med tildækningen lærer pigen, at hendes krop er uren, den begrænser pigen i at bevæge sig frit, og hun bliver lettere inaktiv og overvægtig. Vi har i mange år været vidne til reel ligegyldighed, når det gælder muslimske børns vilkår. Børn og unge har begrænset adgang til tobak og alkohol, fordi det er skadeligt. Det har intet at gøre med Nordkorea, men med, at samfundet prioriterer børns sundhed.

Det kaldes OMSORG for børn! Og den bør gælde alle børn – uanset religion, kultur og etnicitet.

 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
28.04-2007 | 10:21 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
28.04-2007 | 12:48 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
28.04-2007 | 12:57 af Karin Bennedsen
@Jan2

Efter min mening har Vibeke Mannicke kun een dagsorden, nemlig at promovere sig selv på indvandrerkvinders bekostning.

Men fortæl mig hvilke resultater hendes suspekte forening har opnået?

Og fortæl mig, hvorfor foreningen ikke anmeldte et tilfælde af pigeomskæring, som man havde konkret viden om!
29.04-2007 | 18:59 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
01.05-2007 | 11:49 af (Slettet bruger)
Hvad betyder sååå...hm, Per Jonson? Giver du op så let?

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
27.06-2007 | 11:08 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
27.06-2007 | 11:14 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
30.06-2007 | 09:11 af Jens Peter Vildersbøll
Forbilleder.

At have nogen at se op til;- at blive opdraget af på ordentlig måde,-er måske der, hvor noget mangler for mange børn.-Hvis der er sket fejl,-kan det jo få fatale følger,-hvis man,-når man bliver lidt ældre,-ikke formår at gøre sig fri af den forkerte påvirkning..

Mindre piger med tørklæde,-er nok lidt nuttede at se på,-men bare vent;--når oprørsalderen kommer,-så er det ikke alene forældrene,-som vil have at skulle forstå det,-men også det omgivende samfund,- hvor så hjælp tillige må være at hente,-ved konflikter.

I det hele taget er mit indtryk, at piger med tørklæder opfører sig så pænt;- på en måde, som mine egne børn,- ikke ville have kunnet gøre bedre.

En dag, ved juletid,- var jeg ude at skaffe aftensmaden, og pigen ved kassen havde et rødt tørklæde på.--Jeg lavede sjov med hende;--og Vi kom til at le !-.

Jens Peter
30.06-2007 | 12:47 af Jens Peter Vildersbøll
D-vitamin.

Når man ser lægens omsorg,-vedrørende det tætsiddende tørklæde,-er jeg enig,-men bare ikke om, hvordan man løser problemet,-bortset fra på længere sigt.

Naturligvis er det usundt, at have sit hår dækket til hele tiden i det offentlige rum,-og det er fra en lidt anderledes vinkel,-jeg har beskrevet.

Når de;-kvinderne kommer hjem,- smider de det sandsynligvis langt væk,- og går i bad.

Måske en dag, bliver det for meget for dem,--og de klæder sig tørklædet på,--siger : Hej! til forældrene,-går i ud i byen,- og så ned i tasken med det,--indtil næste konfrontation.

Jeg selv,- har gjort det samme engang,-med en alpehue,--ladet den blive efterladt i våbenhuset i Fårevejle Kirke.

Jens Peter Vildersbøll.
04.07-2007 | 13:04 af Jens Peter Vildersbøll
Look.

En eftermiddag var jeg i Netto i Fredensborg at handle ind,- en mand i mørkt tøj, så ofte på mine ben,- de var noget ridsede,- efter kontakt med havens hindbærstængler,-desuden ar efter et havelys,som faldt ned engang på det venstre,- samt små åreknuder, også på venstre ben.- Jeg havde lige været i Synoptik og fået mine nye briller,---jeg tænkte at jeg kunne sige til ham- Nå!-får du det hele med? --Jeg valgte at formode, at det var både det grimme, og det smukke han så!

Jens.
27.04-2007 | 22:01 af (Slettet bruger)
Får du motion nok?

- for dig, der spiser for mange burgere, hænger for meget foran TV et og drikker for mange bajere?

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
27.04-2007 | 21:37 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
27.04-2007 | 20:35 af (Slettet bruger)
Du har ret, Bitten, men nu har Kristoffer Gravgaard m.fl. jo indført et system, der gør det muligt for dem, der tror, det handler om at nedstemme de indlæg, de ikke kan lide og give point til dem, de godt kan lide, at sætte dagsordenen - mere eller mindre. Derfor kører debatten i ring. Derfor bliver vi ved at diskutere de samme ligegyldige ting, mere eller mindre.

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
27.04-2007 | 20:08 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
27.04-2007 | 13:26 af (Slettet bruger)
Per Jonson!

Hvad mener du? Hvordan forhindrer tørklædet "den fri leg for piger i skolealderen"?

De binder det vel hverken om arme eller ben?

Mener du, at de er bange for, at det skal falde af, hvis de f.eks. løber etc.? Det må man da (i givet fald) kunne tale med forældrene om?

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
27.04-2007 | 13:20 af (Slettet bruger)
Hov, mit link virkede ikke!

Jeg prøver igen:

http://avisen.dk/blogs/perhchristiansen/er-omsorg-vibeke-mannicke-270407.aspx

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
27.04-2007 | 13:14 af (Slettet bruger)
Godt skrevet, Sara fra Skibby!

Gad vide, hvorfor Søvndal og Helle Thorning Schmidt m.fl. ikke interesserer sig mere for den side af sagen?

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
27.04-2007 | 13:14 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
27.04-2007 | 13:13 af (Slettet bruger)
Der er tale om frihed i liberalistisk forstand, John, dvs. de stærkeres og/eller mere egnedes frihed til at udnytte de mindre stærke og/eller mindre egnede osv., dvs. de muligheder der findes i de kapitalistiske samfund for at berige sig på andres bekostning. Men det lyder jo kønt på papiret at tale om demokrati og frihed!

Kan man tale om frihed uden langt, langt større lighed sådan rent økonomisk og på alle mulige andre områder?

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
27.04-2007 | 12:36 af John Andersen
"Kvinder for Frihed" accepterer ikke et frit valg.

???
27.04-2007 | 11:38 af Karin Bennedsen
Ja, Sara Christensen, man kunne også nævne unge kvinders siliconebryster og bortskæring af de små kønslæber. Og hvad med fede børn og unges indtag af colaer, burgere og pommes frites, for slet ikke at tale om mobiltelefoner, playstationspil, TV på værelserne, som gør dem inaktive, isolerede og maniske?

Der er nok at tage fat på, også problemer der er mere sundskadelige, end et tørklæde.
27.04-2007 | 11:15 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
27.04-2007 | 10:38 af Karin Bennedsen
Når man ikke har mere OMSORG for muslimske kvinder og piger, end at man undlader at anmelde et konkret tilfælde af kvindeomskæring, men bare lukker øjnene for det, måske fordi det er ubekvemt at blive blandet ind i sådan en sag, så giver jeg ikke fem flade øre for Jeres "projekt".

Men formålet med foreningen er vel også mest at bringe Jer selv i mediernes søgelys, end at "befri" nogen som helst.

Men måske kan Vibeke Mannicke redegøre for, hvilke befriende resultater foreningen indtil nu har opnået?
27.04-2007 | 10:22 af (Slettet bruger)
Er det også omsorg, Vibeke, når du vil forbyde sygeplejersker samt andre offentligt og privatansatte at børe tørklæde? Eller har du ændret holdning til disse spørgsmål?

Du svarede aldrig på følgende indlæg, da de var i ugeavisen Fjordbyerne. Nu har du chancen:

http://avisen.dk/blogs/perhchristiansen/er-omsorg-

vibeke-mannicke-270407.aspx

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
27.04-2007 | 09:55 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
22.07-2007 | 12:32 af Jens Peter Vildersbøll
Bommerang fra Karin,

jeg ved ikke så meget om dette stykke træ fra Australien- men det er vel, at det kommer tilbage, hvis det ikke har ramt et bytte.-jeg har altså kastet min boomerang ud og tilbage er et levende menneske ved siden af.

Jens.
22.07-2007 | 12:10 af Karin Bennedsen
Kære Jens Peter Vildersbøll

Ja, man skal være varsom med, hvilke ord man tager i sin mund, eller lader flyde fra tastaturet. Man ved aldrig, hvornår man får det returneret som en boomerang!! *S*
22.07-2007 | 12:02 af Jens Peter Vildersbøll
Karin Bennedsen

jeg har givet hende blomster, og Benny Andersens samlede digte,- jeg har fortalt, at alle mennesker er lige,-jeg har fortalt så mange ting,- og skal altså stadigvæk være den voksne-- og det skal du også,- idet du nævnte ordet Foregangsland .

Jens.
22.07-2007 | 11:33 af Karin Bennedsen
@Jens Vildersbøll

Den med Søren Bruun kan jeg godt genkende.

I stedet for at afmelde kommentarer fra din kone, så "Husk, hvad blomster kan gøre for dig" ;o)
22.07-2007 | 11:22 af Jens Peter Vildersbøll
Kære K.B.

Når jeg har skrevet noget,- og ser det senere,- står jeg som tegneseriens Søren Bruun oppe på katheteret,-holder mig for munden, og tænker : Ah! -min Gud ,hvad har jeg dog sagt!-

Iøvrigt vidste jeg ikke at man kunne afmelde kommentarer.-det vil jeg forsøge næste gang min kone prøver at få ret.

Jens.
22.07-2007 | 10:05 af Karin Bennedsen
@Jens Peter Vildersbøll

Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor du henvender din kommentar til mig.

Hvis du har fulgt lidt med i debatterne her på Avisen.dk, så ved du også, at de allerfleste debatter dør ud i løbet af 1-2 døgn.

Det var kun fordi jeg ikke har fået afmeldt mail om nye kommentarer for denne tråd, at jeg ser, hvad du har skrevet. Altså lidt af en tilfældighed.

Forresten, velkommen på bloggen. Håber du bliver glad for at deltage!

Mvh. Karin
22.07-2007 | 09:49 af Jens Peter Vildersbøll
att. Karin Bennedsen.

Det har ikke været min hensigt at stoppe en god debat med mine betragtninger,- det har blot været inspiration for mig til at komme af med noget - og jeg håber at I vil fortsætte.-For mig er det et uvant medie,-men også spændende.

Jens
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
Gratis nyhedsbrev
Vejret i dag | Danmark 18°
Powered by AccuWeather
Annonce
MEST POPULÆRE PÅ AVISEN.DK forrigenæste