Thornings toiletpapir vækker undren

Send til
Debat  53
Anbefal
Forleden bildte hun en million tv-seere ind, at hun bruger toiletpapir af økologisk oprindelse, men økologer afviser, at produktet findes.

Torsdag den 3. januar 2008, 10:50

Har du travet supermarkederne tynde efter økologisk toiletpapir, siden Helle Thorning-Schmidt (S) forleden i DR s Året der gik fortalte, at det bruger hun? Så indstil jagten.

S-formanden talte ikke sandt, da hun over for 1,051 millioner seere i DR s årsrevy påstod, at hun købte øko-papir. Det findes nemlig slet ikke.

»Nå da, så det gør hun?! Altså, jeg har godt nok aldrig hørt om økologisk toiletpapir,« klukker Jesper Schimming, købmand i Egefeld, Københavns første økologiske supermarked.

Egefelds kunder må derfor nøjes med at putte miljøvenligt, svanemærket toiletpapir i indkøbskurven.

Teoretisk toiletpapir

Men har Thorning et varmt tip om en udbyder, vil øko-købmanden gerne høre det:

»For at det skal være økologisk, skal størstedelen af produktets ingredienser jo være dyrket økologisk. Men hvis det fandtes, ville jeg da sælge det.«

Mens Thornings pressechef forsøger at få fat på sin formand for at høre, om hun kan huske, hvor hun har købt det eftertragtede papir, prøver Nyhedsavisen lykken hos Økologisk Landsforening.

Der bliver tavst et langt øjeblik i den anden ende af røret. To medarbejdere og en time senere lyder dommen fra organisationens markedskonsulent Helle Bossen:

»I teorien kunne det findes. Men jeg er ret sikker på, at ingen er godkendt til at producere det. Økologi er jo en beskyttet titel, og selvom nogle måske dyrker træer økologisk, skal forarbejdningen også være det. Men ordet økologisk bliver tit forvekslet med miljørigtigt.«

Så mangler vi bare Thornings svar. Har hun eller har hun ikke en hemmelig øko-pusher?

Det har hun ikke tid til svare på, men sender pressechefen, Steen Kristensen, i byen.

»Det havde da nok været mere rigtigt at bruge ordet miljøvenligt, men det er jo lidt en leg om ord, ikke?« siger han.

 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
03.01-2008 | 11:03 af Lars Nunnegaard
Der tog i røven på hende! :)
 
03.01-2008 | 11:07 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
03.01-2008 | 11:08 af Jørn
Så må man jo tænke sig til alle de øvrige løgne som oppositionen har fyldt vælgerne med!

Sagen stinker!!
03.01-2008 | 11:11 af (Slettet bruger)
Er der så andre ting hun har opdigtet, men som heller ikke eksisterer i virkeligheden?
 
03.01-2008 | 11:23 af Lars Nunnegaard
Jørn: Det er ikke kun oppositionen, der lyver!
 
03.01-2008 | 11:25 af (Slettet bruger)
Øko-toilet papir findes dog er det ikke mærket med det danske Ø-Mærke.

Blandt andet Irma og SuperBrugsen forhandler den slags.

Der er tale om genbrugspapir der er miljøvenligt.

Jeg syntes det er latterligt at kaste sig over HTS på sådan en banal sag der er ingen tvivl om at Helle er langt mere miljøorienteret end regeringen , det var nu socialdemokraterne og SF der i 90erne fik sat miljø og Økologi på den politiske dagsorden.

Det skal de da have ros for.

MVH/SHansen
 
03.01-2008 | 11:37 af (Slettet bruger)
@ Shansen

Miljøvenligt er ikke det samme som økologisk.

Miljøvenligt betyder at det ikke videre skader naturen efter brug.

Økologisk betyder at det ikke videre skader naturen før brug.
 
03.01-2008 | 11:38 af (Slettet bruger)
Denne historie er vel nok en bundskraber.
03.01-2008 | 11:43 af karenmarie
Hvor meget er "en leg med ord" for Helle Thorning-Schmidt og hendes parti? Der er ikke noget værre end en skinhellig politiker. Det er en om er Helle Thorning-Schmidt.
03.01-2008 | 11:44 af brasserne
jeg syntes det er pisse relevant.

Bare for at se hvor langt ud på havet nyhedsavisen skal for at finde deres "journalister".

Det er jo bare et sammenrend af inkompetente lokalspredere fra nær og fjern.
03.01-2008 | 11:49 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
03.01-2008 | 11:54 af karenmarie
Ilskov-Jensen

Toiletpapir sagen skal ses i sammenhæng med så meget andet Helle Thorning-Schmidt og partiet har sagt.

Når Helle Thorning-Schmidt bliver spurgt om toiletpapir og lignende ting, så skyldes det bl.a. at hun ofte siger at vi skal "tænke med maven". Det skulle vi bl.a. da vi skulle stemme til det seneste valg. Hun siger også at statsministeren og VKO ikke taler nok om "de nære ting" og vælgernes "hverdag". Helle Thorning-Schmidt ønsker at tale om de nære ting, om hverdagsting og mavefornemmelser. Derfor bliver hun spurgt om hvilket toiletpapir hun bruger og derfor tales der om hendes moderrolle og om hendes sko og tasker og tøj. Hun er selv med til at trække debatniveauet ned på et lavt plan.
03.01-2008 | 12:03 af (Slettet bruger)
Til: Shansen

Jeg har engang arbejdet indenfor parpir industrien og du har helt ret, der er tale om genbrugs papir og det er mærket med en lille pil og det betyder, at papiret er resurcce besparende, men ellers er jeg ikke sikker på om, det er særligt miljø venligt. Hvis toilet papir skal se hvidt ud, så skal det efter min bedste viden tilsættes hvid farve.

Toilet papir kan måske være mærket mere eller mindre miljø venligt, som kan være baseret på antallet af kemikalier der brugt, men det kan så meget vel være på bekostning af genbrugs procenten.

Der har også været sager om det, hvor mange kemikaliere der har været tilsat toilet papir i forbindelse med, at papiret bruges til og berøre huden og her er svanemærket en garanti for så lidt som muligt af kemikaliere og en "venlig" lim i papiret.
 
03.01-2008 | 12:07 af (Slettet bruger)
Til: Henrik I.-Jensen

Jeg er meget enig i din fornuftige kommentar.

Det er tydeligt, at ligegyldigt hvilken lille ting, som pressen kan puste op bliver pustet op...

Pressen er blot nogen der sider på lukommet og puster grise op hverdag... hvad siger det om pressen og vores såkaldte "oplyste demokrati"!!!!!
 
03.01-2008 | 12:21 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
03.01-2008 | 12:26 af (Slettet bruger)
Pmand

Nemlig og han sagde inden han gik til valg at asylbørn skulle ud af de danske asylcentre.

Hvorfor kaster man sige ikke over alle Foghs løgne fremfor at kaste sig over noget så intetsigende som et udsagn om toiletpapir ?

Hvis toiletpapir er DET som man kan hænge HTS udfor så er hun helt klart en langt mere værdig statsminister kandidat end Fogh.

En forkert udtales om toiletpapir har aldrig resulteret i en krig, det har derimod forkerte oplysninger om masseødelæggelses våben og andet.
 
03.01-2008 | 12:53 af Jørn
@shansen

Tænk - jeg synes faktisk de socialistisk/kommunistiske løgne egne miljøherligheder er en større forbrydelse end de illegale indvandrere/flygtninge, som udsætter deres børn for vanrøgt, fordi de ikke fraflytter landet som en domstol har afgjort.

Som sædvanlig laver hele venstrefløjen i Danmark en "animal farm - nogle er mere lige end andre", medens de peger anklagende fingre af andre om ubetydeligheder såsom illegale flygtninge/indvandrere.

Som altid med Jer venstrefløjstumber forsøger i at gøre sort til hvid, nat til dag - og mislykkes som de ynkelige personager I er!

Løgn er løgn, og damen er fanget i en løgn!
03.01-2008 | 12:55 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
03.01-2008 | 12:57 af brasserne
og du jørn, bruger ikke toiletpapir.

Du lukker kun lort ud, desværre.
03.01-2008 | 12:59 af (Slettet bruger)
Thorning lyver ligesom hendes højrehånd fra Køge, der lækkede fortrolige oplysninger til Venstre.

Om det er toiletpapir eller andet, så er det princippet om at lyve for egen vindings skyld og for at komme til at fremstå som et bedre menneske end os andre, der bruger det billigste toiletpapir fra Lidl.
03.01-2008 | 13:05 af (Slettet bruger)
Sagen er vel ikke flere ord værd, men jeg mener at kunne huske at Irma s toiletpapir, der vistnok hedder Tusindfryd, under fremstillingen er bleget med brintoverilte i stedet for klor, hvilket skulle være mere miljøvenligt.

Og det er vel så enden på den historie.
03.01-2008 | 13:49 af Torben Andersen
Hvor har folk dog små sko på, når man kan gå op i sådan en bagatel som hvilken type toiletpapir HTS bruger.

Brug dog tiden på noget mere interesant!!!!!!!!
03.01-2008 | 14:08 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
03.01-2008 | 14:22 af E. Bill.
Anne Rossmann Thejsen.

Von Doderer skriver:

En journalist er et menneske, der altid har noget vigtigt at foretage sig, og som derfor aldrig når til noget vigtigt.

Du har skrevet avisens vigtigste artikel; men det siger meget om alle de andre artikler.
03.01-2008 | 14:25 af brasserne
ja kalundborgjyden, du er et svin der kun tænker på dig selv.

desuden er der andet end jyder i kalundborg.
03.01-2008 | 15:06 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
03.01-2008 | 15:16 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
03.01-2008 | 15:35 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
03.01-2008 | 15:36 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
03.01-2008 | 15:39 af (Slettet bruger)
@ Brasserne:

Pas lige på injurielovgivningen, og sørg for at søge noget hjælp. Det må du trænge til med din umådeholdne tilsvining af debatører som du ikke er enige med!
03.01-2008 | 16:03 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
03.01-2008 | 17:00 af (Slettet bruger)
Når enden er god er alting godt.
03.01-2008 | 19:50 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
03.01-2008 | 21:05 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
03.01-2008 | 21:28 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
03.01-2008 | 22:28 af Modild
Vandet bliver stadig dybere... :-)

»Det havde da nok været mere rigtigt at bruge ordet miljøvenligt, men det er jo lidt en leg om ord, ikke?« siger han. (Steen Kristensen).

Så har jeg pludselig en både miljørigtig og økologisk bil til salg...

Favre nye verden...

Mon en socialdemokrat vil købe en økobil af mig?
03.01-2008 | 22:29 af Modild
Ps...

Den kører på øko-diesel!

;-)
03.01-2008 | 23:48 af leon lerche
Tænk hvis verden kun drejet sig om toilet-papir,så var vores lykke gjort,hilsen,leon.
 
04.01-2008 | 02:30 af (Slettet bruger)
For år tilbage fandtes der noget lokumspapir, der var brunt og tillige både glat og blankt (i hvert fald på den ene side).

Dets sugeevne var lig nul, så lortet "gled af på det"! Til gengæld regnedes det for meget miljøvenligt, da det ikke belastede kloaksystemnet nær så meget som det lokumspapir, vi alle bruger i dag.

I Norge var det vist nok på et tidspunkt forbudt at bruge andet end det glatte/brune papir.

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
04.01-2008 | 03:12 af flywheel
Det her er helt surrealistisk - jeg tror virkelig ikke et ord af det hele - det er ikke normale hjerner der er istand til at piske det her op.
04.01-2008 | 08:06 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
04.01-2008 | 08:51 af (Slettet bruger)
De borgerlige må fandme have mange skjulte løgnehistorier i bagagen, - dem dækker de vel over ved nu at gøre spørgsmålet om ”miljørigtigt” contra ”økologisk” toiletpapir til et troværdighedsspørgsmål.

PS: Det var Jens Rhode, der blev fyret for utidigt at have fremsat udokumenterede påstande om Jens Sass Larsen, - hvad fanden rager interne personspørgsmål hos Socialdemokraterne i øvrigt hardcore borgerlige?? – Skal denne indblanding tjene til at dække over sager som f.eks. Farumsagen, diskussionen om den konservative arvefølge, uenigheden om de afviste asylansøgere, 3 milliarder i Skatteministeriet, man ikke kendte til, Pia Christmas Møllers løsgængeri osv. osv. Vi må forvente, at vi kun har set toppen af isbjerget af borgerlige skandalesager.
 
04.01-2008 | 09:29 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
04.01-2008 | 11:48 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
04.01-2008 | 12:20 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
04.01-2008 | 13:32 af Jørgen Larsen
Jaeh Trine, jeg ved snart ikke rigtigt.

Det her med toiletpapir har altid været vigtigt, særligt for højrefløjen, der bruger det i begge ender, da de aldrig har været sikre på hvorfra affaldet udsondres.
04.01-2008 | 13:58 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
04.01-2008 | 14:06 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
04.01-2008 | 14:41 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
04.01-2008 | 16:10 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
04.01-2008 | 18:00 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
04.01-2008 | 19:14 af Jørgen Larsen
Det der forbavser mig lidt er at Helle ikke har været inde på debatten for at forsvare sig, det er trods alt hendes skyld det har udviklet sig til et samfundsproblem for højrenødderne.
04.01-2008 | 20:30 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
Gratis nyhedsbrev
Vejret i dag | Danmark 18°
Powered by AccuWeather
Annonce
MEST POPULÆRE PÅ AVISEN.DK forrigenæste