Vi skal lære at gå til tandlægen – som forbrugere. Sådan lyder opfordringen fra Forbrugerrådet, der mener, at danskerne glemmer, at tandlægehjælp er en vare, der kan forhandles.
"Vi er som forbrugere rasende dårlige til at stille spørgsmål ved tandlægens priser. Vi er forfærdeligt autoritetstro," siger Sine Jensen, sundhedspolitisk ekspert hos Forbrugerrådet.
Netop nu ligger Tandlægeforeningen i svære forhandlinger med regionerne om en ny overenskomst. Den aftale skal også indeholde priser og tilskud for tandlægebesøg.
Tandlægerne advarer om, at det kan ende med en større regning til patienterne.
Men det er vigtigt at huske på, at det kun er nogle få priser, der ligger fast, forklarer Sine Jensen. Alle større behandlinger er åbne for konkurrence mellem tandlægerne.
En undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har vist, at 85 procent af danskerne aldrig har forsøgt at presse prisen hos Tandlægen. De fleste fordi de slet ikke vidste, at det var en mulighed.
Der ligger også en anden forhindring i vejen, som kan gøre det svært at shoppe tandlæge, vurderer Sine Jensen.
"Det helt store problem er, at ingen ved, hvad sammenhængen er mellem pris og kvalitet," siger hun.
"På tandlægeområdet kan vi ikke vide, hvad vi får for vores penge. For en dyr tandlæge er ikke nødvendigvis bedre," lyder det fra Forbrugerrådets sundhedspolitiske ekspert.
Shop omkring
Sine Jensen slår fast, at det er en fordel for kunderne, at der er konkurrence mellem tandlægerne.
Men for forbrugeren er der også et dilemma. For der kan også være en værdi i at have en fast tandlæge, som man kender, og som følger med i, hvordan det står til med ens tænder.
Hun er dog ikke i tvivl om, hvad hun vil anbefale:
"Vores budskab er: Hvis du skal have lavet noget større, så husk at spørge om prisen."
Sine Jensen fortæller, at alle tandlæger har pligt til at give et skriftligt overslag på prisen ved en behandling til mere end 2.500 kroner.
Og den mulighed skal man benytte sig af, mener hun.
For der er meget at vinde ved at forhandle med sin tandlæge. Undersøgelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viste nemlig, at blandt dem, der prøver, er det fire ud af fem, som har oplevet at få en bedre pris eller bedre vilkår.
Sine Jensen fra Forbrugerrådet kan dog godt forstå, at mange ikke føler sig trygge ved at skulle presse deres tandlæge. For det kan godt føles som et meget ulige magtforhold:
"Man er jo i et utroligt sårbart forhold. Man ligger der med åben mund, og så siger de: 'vi laver lige det her – vupti!'"
Avisen.dk har sammenlignet tandlægepriser på sundhed.dk, og eksempelvis koster en krone på en kindtand alt fra 3.000 til 8.000 kroner.