Det skal være slut med halvnøgne damer og kønsdiskriminerende bemærkninger i reklamer, hvis der bliver flertal for det forslag, som den svenske regerings udreder, Eva-Maria Svensson, i går fremlagde for landets ligestillingsminister.
I dag er folk, som opfatter en reklame som diskriminerende, tvunget til at anmelde sagen til det svenske erhvervslivs etiske råd, ERK. Sidste år fik ERK 320 anmeldelser af reklamer, som blev opfattet som krænkende. 50 af anmeldelserne førte til kritik fra rådet, og i de fleste tilfælde blev reklamerne trukket tilbage.
For princippets skyld
Men selvom problemet ikke er stort, mener regeringsudrederen, at det er princippet, der skal veje tungest.
»Man må se muligheden for et forbud i sammenhæng med samfundets ambitioner om at skabe fuld ligestilling mellem mænd og kvinder over tid. Det vigtigste er ikke omfanget af problemet, men selve indholdet i handlingen,« siger Eva-Maria Svensson.
Hun foreslår, at en lov mod kønsdiskriminerende reklamer indføres fra 2009, men det er endnu usikkert, om der er flertal for forslaget.
Ifølge avisen Expressen er regeringspartierne splittet i spørgsmålet. Både Centerpartiet og Moderaterne er skeptiske, mens Kristendemokraterne støtter et forbud.
»Dette er noget, vi har arbejdet for længe, og jeg håber, at det kan gennemføres,« siger kristendemokraten Inger Davidson til Expressen.