De har miljøvenlige personbiler. Potente sportsvogne. Og slagkraftige lastvogne.
Mærke efter mærke skyller de over de danske grænser, hver dag kan vi byde Volvo, Saab og Scania velkommen til vores lille flade og idéløse land, der ikke kan lave noget selv.
For hvad har vi, når det kommer til bilproduktion? En Ellert? Tja, det er jo ikke engang nogen bil, vil forsvarere af det lille trehjulede køretøj jo straks indvende. Det er et supplement.
Men hvordan i alverden kan det være, at svenskerne har så ubetinget større succes med at producere køretøjer, end vi selv har? Hvorfor hitter vi ikke i den internationale bilverden?
Selvransagende bud
Ellertens far har selv et udmærket og selvransagende bud på sin egen begrænsede succes. Ham gemmer vi lidt.
Først en forklaring fra svensk bilindustris konge, Volvo:
»Der er nok to forklaringer. For det første har Danmark ikke jernmalm i jorden, og derfor lå det ikke så lige for at begynde med en produktion af biler. For det andet har vi ikke opbygget en ekspertise inden for området,« siger informationschef i Volvo Personbiler Danmark, Hanne Lindgaard.
Men hvorfor går Danmark ikke bare i gang nu?
»Det bider jo sig selv lidt i halen. Vi uddanner ikke bilingeniører i Danmark, og derfor opstår der ikke et miljø med folk, der har lyst til at være det,« siger hun.
Netop Volvo forsøgte ellers at give Danmark en hjælpende hånd, da Ellerten blev lanceret i 1983. To forhandlere besluttede sig for at sælge den sammen med deres Volvo’er. En ydmygende håndsrækning fra vores blågule brødre, og det viste sig endda at være uden det store held.
Men hvis Ellerten virkelig var vores eneste chance for bare en mikroskopisk anerkendelse på den internationale motorscene – hvorfor gik det så galt?
»Ja, nu har jeg jo haft et par år til at tænke mig om,« siger opfinderen det lille elektrisk drevne køretøj, ingeniør Steen V. Jensen i telefonen fra Auning.
Det må man sige. Ellerten gik ud af produktion i Danmark i 1995 efter et 12 år langt liv.
»Jeg tror ikke, at markedet var klar til den. Den lagde op til for stor en holdningsændring hos danskerne. Man skulle vænne sig til konceptet, til farten, til formen,« erkender Steen V. Jensen.
Hvad ville du have lavet om?
»Jeg havde nok ikke gjort den trehjulet. Og så var krafttilførslen til motoren for dårlig, så man kun kunne køre 40 km/t eller holde helt stille.«
Men hvorfor så ikke bare rette det og sparke gang i den igen i dag?
»Jeg tror desværre, at der er opstået en naturlig skepsis omkring Ellerten i dag. Og i dag kan du også købe en brugt bil for de samme penge.«
Og dermed er det afgjort. Danmarks eneste forkølede bud på en bil – undskyld, køretøj – har fået dødsstødet. Det genopstår ikke, og vi får aldrig vores eget bilmærke.
Tillykke, Sverige.