Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Svend Auken er død

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Den tidligere formand for Socialdemokraterne, og mangeårige miljøminister, Svend Auken er død, 66 år gammel.

4. aug. 2009 kl. 08:45 (opdateret kl. 09:27) Jakob Olling
Foto: Jens Panduro / POLFOTO
Foto: Jens Panduro / POLFOTO
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Jakob Olling

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Svend Auken har lidt af prostatakræft igennem flere år, og han har de seneste uger været indlagt på hospitalet efter en forværring af sin sygdom.

Han døde ved fem-tiden tirsdag morgen, oplyser Socialdemokraterne.

Auken var indtil sin død medlem af Folketinget for Socialdemokraterne for Århus-kredsen. Han var ved sin død næstformand for Folketinget.

Svend Auken var formand for Socialdemokratiet fra 1987 til 1992, og selvom han aldrig nåede at vinde regeringsmagten, så førte han Socialdemokraterne gennem en række historiske valgsejre.

Han har været arbejdsminister, men det er især som mangeårig miljø- og energiminister, at han vil blive husket af den danske befolkning. Han formåede gennem ni år at gøre ministeriet til et af de toneangivne ministerier, og ministeriet voksede voldsomt under hans ministerskab.

Auken var en del af den såkaldte trojka i Socialdemokratiet - bestående af Svend Auken, Poul Nyrup, Mogens Lykketoft og Ritt Bjerregård. Fra 1972 og helt frem til i dag har den socialdemokratiske kvartet haft afgørende indflydelse på Socialdemokraterne og Danmarks udvikling.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
04.08-2009 | 08:54 af Jens Yde
En trojka var han med i bestående af Auken, Nyrup, Lykketoft og Ritt. En trojka er et russisk køretøj bestående af en vogn trukket af tre heste. Hvem af de fire var så hestene, og hvem var vogn?
 
04.08-2009 | 08:57 af Kristian Mortensen
"Fra 1972 og helt frem til i dag har den socialdemokratiske kvartet haft afgørende indflydelse på Socialdemokraterne og Danmarks udvikling."
Fra 1972 og for Socialdemokratiet selv, ja, men ikke hele Danmark. Det sluttede i 2001.
 
 
04.08-2009 | 09:00 af Jens Yde
Da Auken var S-formand nåede Socialdemokratiet toppen af mandater i Folketinget. Efter han forlod formandsposten, gik det støt ned ad bakke for Socialdemokratiet, der under nedturen valgte at tage navneforandring til Socialdemokraterne, og partiet oplever nu den laveste opbakning i mere end 100 år.

Han huskes som kristen.
 
04.08-2009 | 09:00 af Kristian Mortensen
@jJens
Journalisten modsiger sig selv:
"Auken var en del af den såkaldte trojka i Socialdemokratiet - "
for lidt efter at ændre det til:
"Fra 1972 og helt frem til i dag har den socialdemokratiske kvartet haft afgørende - "
Tja, det er ikke altid en fordel at tvinge folk ud af sengene så tidligt som muligt, nu må vi se hvilke ulykker NATO laver med Foghs riven folk ud af deres gode nattesøvn
 
 
04.08-2009 | 09:07 af Jens Yde
Han var en af de største politikere, udtaler Henrik Qvortrup, Se&Hør-manden fra TV2. Auken havde siddet i Folketinget i 40 år, siger han.

Jeg har engang i Århus stået ved siden af Svend Auken. Han rundede på toppen de to meter. Uovertruffen som polemiker, siger man endnu i dag.
 
04.08-2009 | 09:10 af Lars Nunnegaard
Lange Svend er ikke mere. Ære være hans minde.
R I P
 
 
04.08-2009 | 09:11 af Vagn Jensen
Ja,og så var der sagen med Arbejdernes Landsbank og de mange grønne afgifter = skjult skat.
 
04.08-2009 | 09:19 af Kristian Mortensen
@Isbjørne forskrækker
Den sag om Arbejdernes Landsbank er mikroskopisk i forhold til Danske Banks og andre bankers korrution af VKO
Grønne afgifter var forsåvidt rigtig nok, problemet var at Radikale blokerede for den økonomiske kompensation for de dårligst stillede som Soc dem gerne ville have haft med
 
 
04.08-2009 | 09:19 af Kristian Mortensen
Rettelse:
andre bankers korruption af VKO
 
 
04.08-2009 | 09:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.08-2009 | 09:21 af Carsten Svendsen
Uden 'Miljø-Svend' havde Danmark ikke været i den absolutte verdenselite indenfor vindkraft og miljøteknik, men blot sunget med på George Bush(den gamle)'s:"Read my lips, no more taxes!"
 
04.08-2009 | 09:26 af peter jensen
har stor respekt for hans engagement og entusiasme

rip
 
 
04.08-2009 | 09:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.08-2009 | 10:51 af Vagn Jensen
Nå så sagen om AL er mikroskopisk?
Der er nok nogle der har en dårlig hukommelse.
I guder ham Lange Svend og hans løgne.
Som dengang med Soltenberg, og en udtalelse denne skulle have kommet med.
Det er muligt at Lange Svend var et rart menneske, men politiker?
Mon ikke det er muligt at få samtlige familieforetagener ud af politik.
Auken, Hækkerup, Ellermann osv. opv, for slet ikke at glemme Helveg Petersen.
 
04.08-2009 | 10:56 af Lars Nunnegaard
Det var mange navne.
 
 
04.08-2009 | 12:24 af Stig Winther Petersen
Så danses der på graven.
 
 
04.08-2009 | 13:07 af L. Steen
Svend Auken var den bedste statsminister - Danmark aldrig fik.
 
 
04.08-2009 | 13:24 af Kristian Mortensen
At Arbejdernes Landsbank støtter Soc Dem er der jo ikke noget nyt i.
Men jo man er inhabil hvis man bevidst gør noget til andres fordel, og de så giver returkommision som tak for det.
Men det var næppe tilfældet med Svend Auken om dagpengene der var sat ind i AL..
Sandsynligvis var AL den bank der faktisk gav den højeste indlåns rente, så hvis pengene havde været sat ind i andre banker, havde staten ikke fået så meget i rente som den faktisk fik, og som minister skal man vælge ex det pengeinstitut der giver den bedste indlånsrente og færrest mulige omkostninger for skatteyderne.
Pudsigt at når man Googler på denne sag er alle de farvede negative omtaler allesammen skrevet af ekstreme liberalister, borgerlige eller DF sympatisører. Ikke en kilde som virker troværdig, eksempelvis kunne en Rad have beskrevet det
 
 
04.08-2009 | 17:12 af ika aa
uanset hvad.ære være hans minde r.i.p.prostatakræft er en grim sygdom.min egen far har den også.
 
04.08-2009 | 19:35 af Vagn Jensen
Blå Burka
Ergo er jeg DFér.
Hvad tror du de mange der måtte afhænde sommerhuse/egne boliger grundet de tårnhøje grønne afgifter mener?
Og så lige den gang Auken løb fra en aftale om hvem der skulle stemme først (forslag).
Det løb han også fra.
Læs FODFEJL af Uffe Ellermann Jensen.

CITAT: Pudsigt at når man Googler på denne sag er alle de farvede negative omtaler allesammen skrevet af ekstreme liberalister, borgerlige eller DF sympatisører. Ikke en kilde som virker troværdig, eksempelvis kunne en Rad have beskrevet det .
Er du ikke bare en smule useriøs, med den slags bemærkninger?
 
04.08-2009 | 20:01 af Kristian Mortensen
Nej jeg mener ikke at det er useriøst, såvel som at jeg heller ikke vil henvise til ex dagbladet Arbejderen eller Enh's listens hjemmeside i andre sammenhænge, netop fordi de er så helt klart farvede og i visse sager ekstremt yderligtgående, ligeså mener jeg at de hjemmesider som jeg henviser til kl 13:24 er, men bare på den anden fløj. Det er jo næppe sandsynligt at ex 180 grader på nogen måde vil forsøge at se sagen objektivt, tværtimod er deres holdning til sagen jo afgjort fra starten.
Om de høje grønne afgifter har tvunget folk til at afhænde ejerboliger, måske har Socialdemokratiet nok haft en del forklaringsproblemer hvad angår deres forhold til ejerboliger og beskatning af samme
http://avisen.dk/blogs/csvendsen/df-eller-muslimer-er-der-ikke-andet-her-i-vores-ve_23002.aspx
4. august 2009 08:11 | af Kristian Mortensen (Den_lille_blaa_burka)
Det er nu næppe de grønne afgifter der har sendt dem fra hus og hjem, snarere ejendomsbeskatningen. Og jo det vil jeg godt medgive at alm mennesker der hele livet har betalt af på et hus, skal tvinges på nedsparing i deres pensionsalder p gr af ejendomsskatter er horribelt, især når det er huse under ca 2-3 mill kr, prismæssigt derover kan man dog godt kræve noget ejendomsskat
Hvad angår FODFEJLEN:
http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/fodfejl.htm
"Ellemann-Jensen gentager her Schlüters beskyldninger fra valgkampen i 1988, at Auken løb fra sit ord, og fastholder således det borgerlige Danmarks billede af Auken som værende utroværdig. Der er ingen tvivl om, at Auken til tider kunne have et problem med sandheden, som den efterfølgende Stoltenberg-sag viste, men i det nævnte tilfælde har Nikolaj Petersen dokumenteret i sit bind af dansk udenrigspolitisk historie, at der ikke eksisterede en klar aftale mellem Auken og Schlüter, og at Auken faktisk forsøgte at få den socialdemokratiske folketingsgruppes opbakning til at acceptere regeringens dagsorden, men blev nedstemt. Det havde klædt Ellemann-Jensen, hvis han havde blødt en smule op på de hårde beskyldninger mod Auken i dette tilfælde. Pointen er jo faktisk, at det socialdemokratiske lederskab i dette tilfælde ikke kunne kontrollere sin egen gruppe, og at det afgørende brud mod dansk NATO-medlemskab i fodnote-epoken således var et resultat af et splittet Socialdemokrati snarere end en særlig nederdrægtig måde at angribe regeringen på. "
 
 
04.08-2009 | 21:58 af Vagn Jensen
Du nævner fodnote perioden Burka.
Ja, den var også pinlig, især for socialdemokraterne, der for manges vedkommende hadede USA (Reagan).
Og hvad med socialdemokraterne og samarbejdet med nazisterne?
Reagan blev af sosser kaldt en gal cowboy mv.
Men det var Reagan der fik afsaluttet den kolde krig.
Men at jeg skulle være DF fan, den er ret morsom.
Og det VAR, gentager VAR, de grønne afgifter der gjorde at mange måtte gå fra sommerhus og lign.
 
04.08-2009 | 22:02 af Vagn Jensen
Burka
Du vil ikke henvise til EL's hjemmeside eller lign. venstreorienterede organer.
Hvorfor skriver du så? CITAT: Pudsigt at når man Googler på denne sag er alle de farvede negative omtaler allesammen skrevet af ekstreme liberalister, borgerlige eller DF
Dine udsagn hænger ikke sammen, og undlad venligst at kalde mig DF eller andet.
Det har du ingen viden om - overhovedet!
 
04.08-2009 | 22:13 af Kristian Mortensen
@Vagn
Hvis jeg har kaldt dig DF'er så må du undskylde
Men jeg prøver jo netop at undgå de ekstreme og meget yderligt gående på fløjene.
Ang Svend Auken og AL har jeg ikke kunnet finde andet end websites skrevet af 180grader, og div privatpersoner som bestemt ikke hørte til på midten i dansk politik
 
 
04.08-2009 | 22:17 af Kristian Mortensen
"Og hvad med socialdemokraterne og samarbejdet med nazisterne?"
Her synes jeg du skulle læse dette:
http://www.forbryderalbum.dk/mat.php?n=33
Samarbejdsregeringens forsvarsminister
 
 
04.08-2009 | 22:19 af Kristian Mortensen
"Reagan blev af sosser kaldt en gal cowboy mv.
Men det var Reagan der fik afsaluttet den kolde krig"
Hvad med Iran-Contra skandalen?
 
 
05.08-2009 | 10:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.08-2009 | 11:08 af Erik Willumsgaard
Her er godt vue over Svend Aukens liv:
http://www.berlingske.dk/article/20090804/politik/708040089/

Han var et varmt og engageret menneske og en stor intellektuel kapacitet. Men han havde også sine klare fejl, og det var godt for både ham og Socialdemokraterne, at Nyrup væltede ham som formand.

Det siger noget om hans format, at det var en mærkesag for Fogh-regeringen i mange år, at slette sporet af Aukens store indsats på miljøområdet, nok netop fordi det var Auken. Man splittede det ministerium han havde opbygget og indsatte en noksagt af en landbrugslobbyist på posten. Først mange år senere erkendte Fogh offentligt, at de havde været på helt gale veje.
 
 
06.08-2009 | 09:53 af Vagn Jensen
Hej EW
Senere i dag, vil jeg på denne blogtråd fremkomme med nogle synspunkter.
Disse er udelukkende om politikeren S. Auken.
Og disse har jeg ved fyraftensmøder osv. tidligere fremhævet over for Auken selv.
Så det har jeg det fint med, uagtet at Auken netop er afgået ved døden.
Personligt (privat) har jeg intet kendskab til S. Auken, men han har givetvis været et rart menneske (privat).
Begynd på:
http://medderesegneord.blogspot.com/
Der er også andre godbidder fra den FREDELIGE VENSTREFLØJ i Danmark.
 
09.08-2009 | 10:13 af Per Gøtterup
Mange har haft travlt med at rose Auken for hans menneskelighed, hans mangel på åbenlys bitterhed efter 'kongemordet' og så videre, men på visse områder var han en fanatisk fantast. Auken elskede vindmøller. Auken ville lære danskerne at elske vindmøller - med alle midler. De var jo høje, bevægede sig (tiltrak opmærksomhed), skyggede og især larmede, men Auken kaldte det for 'pjat'. Folk klagede og organiserede sig, og snart fik "naboer til vindmøller" heldigvis så meget magt at der blev lavet regler for placeringerne. Senest har en mand fået erstatning for det værditab hans ejendom har lidt fordi naboens vindmølle skygger og generer med larm. Det har selvfølgelig fået opsætningen til at gå næsten helt i stå, men hellere det end at store grupper genereres og siden kan få erstatning.

Havvindmøller er vejen frem. De kan let placeres langt ude på havet, hvor det sjovt nok også blæser en del mere end inde på land. Derude generer de ingen og kan endda gøres rigtigt superstore. Men Auken kunne ikke rigtig lide havvindmøller. Måske var det fordi man ikke gik og så på dem hver dag. At de måske let blev lidt glemt. Politikere elsker at efterlade sig monumenter og for Auken skulle det være et land fyldt med vindmøller. Det skulle være lige så naturligt at når et barn tegnede en gård så stod der en vindmølle ved siden af, som når et barn tegner et almindeligt hus så står der en flagstang med Dannebrog på. Heldigvis fik han ikke magt som han havde agt. Vindmøller er faktisk meget generende for mennesker. Det er jo derfor at kun Tvinds vindmølle er placeret i nærheden af ejerens hus - alle andre placeres lagt væk, ofte meget tæt på naboen i stedet (for det er længst væk fra en selv), og så har vi balladen.
 
09.08-2009 | 11:00 af Eva Adamsen
Det havde klædt både Lykketoft og Nyrup, hvis de havde holdt deres mund i forbindelse med Aukens død, fremfor at promovere sig i den sag ved at hykle venskab.
 
 
09.08-2009 | 13:29 af Ann Walter
Uanset hvad folk mener om Auken, så er 66 år alt for tidligt.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites