Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Svage ledige smides ulovligt af støtten

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Kommuner straffer ledige fleksjobbere i strid med reglerne. Ni ud af ti sager afgøres forkert, viser undersøgelse fra Midtjylland.

6. feb. 2012 kl. 06:00 Søren Elkrog Friis
Mange personer med nedsat arbejdsevne er uberettiget blevet frataget den såkaldte ledighedsydelse.
Mange personer med nedsat arbejdsevne er uberettiget blevet frataget den såkaldte ledighedsydelse. Foto: Colourbox
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Søren Elkrog Friis

En fleksjobber uden job har bedre chancer for at finde en reje i en rygeost end for at få sin sag behandlet korrekt i kommunen.

Ledighedsydelse

- Ledighedsydelse er en særlig ydelse til personer, der er godkendt til et fleksjob og er ledige.

- Personen er berettiget til ydelsen, mens de venter på et fleksjob.

- Ydelsen er lidt mindre end dagpengeniveauet og udgør 13.000-14.000 kroner månedligt.

- Formålet med ydelsen er at fastholde personer med nedsat arbejdsevne på arbejdsmarkedet.

Kilde: Beskæftigelsesministeriet

Det er i hvert fald tilfældet i Midtjylland. Her er der fejl i mere end ni ud af ti sager. Det viser en praksisundersøgelse, som Statsforvaltningen Midtjylland for nylig har afsluttet.

Ni ud af 13 undersøgte kommuner har en fejlrate på 100 procent. Samtlige sager er med andre ord afgjort forkert.

"Vi havde godt nok en fornemmelse af, at kommunerne havde svært ved at håndtere de her sager korrekt. Men vi er overrasket over, at der er fejl i mange sager," siger Steen Skibsted fra Statsforvaltningen Midtjylland.

Kontorchefen finder det usandsynligt, at midtjyske kommuner som de eneste straffer ledige fleksjobbere for hårdt.

"Det ville være mærkeligt, hvis det kun er et problem i Midtjylland," siger Steen Skibsted.

53.000 danskere er i fleksjob, fordi de har nedsat arbejdsevne. 17.000 flere er godkendt til fleksjob, men er på såkaldt ledighedsydelse, fordi de enten ikke kan få et job - eller har mistet det, de havde.

Straffer for hårdt og for hurtigt

Langt de fleste af de midtjyske kommuners fejl handler om, at de straffer arbejdsløse fleksjobbere for hårdt og for hurtigt.

Det betyder i praksis, at personer godkendt til fleksjob i mange tilfælde uberettiget er blevet frataget ledighedsydelsen, og dermed er overladt til enten kontanthjælp eller egen forsørgelse.

Den kendgerning sender chokbølger gennem Landsforeningen for Fleks- og Skånejobbere.

Artiklen fortsætter...

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
06.02-2012 | 09:46 af Erling Jensen
Men hvad er problemet. Hvis de folk i disse kommuner ikke kan finde ud af det, så må de jo bare have en fyreseddel, længere er den ikke. Sådan er det på det private arbejdsmarked.
 
06.02-2012 | 10:07 af Jess D. Skov-Nielsen
Det her har været kendt i mange mange år, og politikerne ved det udmærket, for dem det går ud over har klaget til dem uafbrudt i årevis... eneste grund til at det nu kommer som en åbenbaring er, at der er samfundsmoment lige pt. omkring netop fleksjob, og som kun er aktuelt fordi der snart skal laves en reform af fleksjob.

Det er utroligt som folk og medier først for fingeren ud af røven når det er at medierne lige synes de gider begynde at tale om det... det varer ikk elænge, så negynder debatten om førtidspensionen også... jeg sider eggentligt kun og venter på, at LA begynder en eller anden J.B.Olsen bræksang, så kører den igen.
 
 
06.02-2012 | 10:57 af Bjørn Kristiansen
Jeg kan som Erling Jensen, slet ikke se problemet - der er tale om rigtigt mange sagsbehandlere som bare skal fyres - her har vi jo et oplagt tilfælde, hvor der kan fyres nogen af de alt for mange offentligt ansatte.

Men hvad sker der nu - med garanti ikke særligt meget.

Og hvad gør de politikere som nu får kendskab til det her - ordførende på området kommer måske på banen - et par stykker af dem ihvertfald, det giver jo lidt presse,, men så dør den ud igen - og det hele fortsætter i den samme gamle skure.

Det eneste jeg ikke kan undlade at le af, er at så mange nu har stemt rødt, fordi den tidligere regering jo var så "ond" - lad mig minde om, at de fleste skarnkepaver på kommunerne har siddet der i mange år - og her har vi altså at gøre med direkte snyd, idet der faktisk ikke skal anlægges skøn eller vurderinger i disse sager om fleksjob - loven er loven, og den er helt tydelig på området her og altså ikke "særskilt kompliceret"

Ren snyd og bedragm ud af vagten med de formastelige som altid kan skjule sig bag påstanden om tolkningsret - men altså ikke her.
 
06.02-2012 | 11:15 af Jess D. Skov-Nielsen
Det handler jo overhovedet ikke om rød vs. blå... det er lidt træls hele tiden at se folk hoppe på den vogn... det er de rige vs. de svageste og middelklassen, og ind til vi fatter dette, og gør noget ved DET, så kan hvem som helst side på pindende derinde, det ændrer ikke en skid.

Det er pga. et sygt samfund, som er født af et sygt ego-trip der har fundet sin vej igennem et årti med ´"overflod"... folk tænker KUN på sig selv, og det har sat spor i både befolkningens opfattelse af velfærd og overførsler, og langt ind i de politiske rækker samt kommunale styreformer.

Du kan se samfundsmentaliteten tydeligt når du ser på Carina debatten, Skattereformen og andre tiltag... det er røde som blå der peger fingre ad dem der ligger ned, og de gør det sammen med selv de lavtlønnede, og disse har tilsammen skabt et lovsystem der tillader dem rent retsmæssigt og juridisk at føre samme nidrige behandling af de svageste i samfundet.

Nu har vi så oven i købet fået krise, og disse røvhuller af et samfund og politikere og systemer bruger den som endnu et argument for at hakke på de svageste, og tage penge og resourcer og retsikkerhed fra dem for at hellige sig selv igennem krisen.

Det er SÅ forudsigeligt som det kan være... de røde er underlagt EU, og EU er underlagt fascisme og neo liberalisme (to alen af samme stykke i dag). De blå har hele tiden kæmpet for denne udvikling, så de er essensen af den ondskab i det hele taget...

summa summarum; der findes ikke flere røde partier, så derfor er debatten om hvad de røde lovede fuldkommen åndsvag! ... der findes kun ET rødt parti tilbage i DK, og det er Enhedslisten, og de har holdt hvad de lovede, og står i skrigende kontrast til alle de andre røvede partier, som i bund og grund blot helliger sig virksomhedernes fascistiske planer og elitens dominans.

Det er på tide at folk fatter at vil man velfærden, så nytter det ikke at stemme på nogen som helst af dem fra SF og ud til højre... JO, de er gradvis værre jo længere du kommer ud mod højre, men alle de andre partier er langsomt men sikkert sat på en glidebane mod højre, og sådan vil det fortsætte ind til der sker et eller andet meget stort i verden... en verdenskrig... bank holliday... hyperinflation... læs: 30'erne om igen eller det der er værre.

Tegnene står så klart i sol og måne efterhånden, at enhver med bare en smule omtanke i knolden kan se det komme...
 
 
06.02-2012 | 13:53 af Bjørn Kristiansen
Jeg orker ikke at læse hele dit indlæg Jess, for det er historieforfalskning.

Jeg siger jo netop selv i mit indlæg, at det her problem ikke er skabt af de røde - men det er ikke desto mindre de røde der nu har magten, og den har de stjålet ved at lyve hver gang de åbnede munden under valgkampen.

Stemmekvæget er dem du kalder de svageste, og de er desværre også dumme, hvis de tror at deres stemme på den røde og løgnagtige statskups regering, gør det mindre slidsomt at være - de svageste som du kalder dem.

Den regering der sidder nu (sikke dog et ord) er ramt af akut virkelighedsnærhed, nu hvor de har fået magten - et godt eksempel er Mette Fredriksen, som i et væk holdt 1 maj taler, inden hun fik magten - hun bruger den nu til at svinge pisken over dem du klader de svage - det syntes jeg er ukønt.

Kommunerne må meldes til Politiet, og Statsforvaltningerne må af egen drift tage sagerne op - og sørge for at de skadeslidte får oprejsning,,og naturligvis erstatning som forvaltningsloven giver mulighed for.
 
06.02-2012 | 14:33 af Jess D. Skov-Nielsen
Jammen vi er sådan set enige hele vejen, det er ikke det... og jeg er også enig i at de røde ingen forskel gør, det var egentligt det jeg prøvede at understrege, men uden at det fremstår som om det er bedre med en blå regering, for jeg tror bestemt ikke det havde været anderledes med en blå regering... når det skrives på den måde du gør, læses det som om at det havde været bedre med en blå regering... eller som minimum det samme... det er jeg dog uenig i.

Jeg er helt med på at der bør politianmeldes... jeg kan dog kun sige, at hvis alle de lovbrud der er foregået igennem de sidste 10 år skulle anmeldes, så får politiet dæleme travlt.

Egentligt tror jeg faktisk at den nuværende regering mente hvad de lovede inden valget... problemet er, at man har lavet en folkestemning i forbindelse med krise-skrækscenarier, der har vendt selv lavtlønnede imod vores velfærdssystem... jeg ser egentligt ikke at den røde regering KAN gøre andet end lade sig glide med strømmen, for det er den blå propaganda og vildledning af folk igennem medierne der har startet den hets vi nu ser fra de røde hvis du spørger mig... nogen gange kan jeg komme i tvivl om de røde ministre overhovedet VED at de bliver taget røven på af det liberale hylekor... jeg trror det nogengange ikke for at være ærlig.

Og så vil jeg da gerne vide, hvorfra du får den overbevisning at det er historie forfalskning?
 
 
06.02-2012 | 14:02 af Bjørn Kristiansen
Og endvidere er det også smaskhamrende forkert, at der er udviklet lovsystem som Juridis og retsmæssigt !! giver grundlag for at behandle de svageste som denne artikel omhandler - det er netop det stik modsatte som er tilfældet Jess.

Men du har helt ret i - at EU er facisme,, men det skal jeg den undelynemig også love dig for at de røde er,, og da ikke mindts dine store idoler, under ledelse af den hadefulde og studentikose elevrådsformand.
 
06.02-2012 | 14:44 af Jess D. Skov-Nielsen
Jeg er dybt uenig med dig i den ting... der ER lavet lovgivning (samt skuffecirkulærer) som har opildnet kommunerne til at handle MEGET TÆT på lovgivningen, og i nogle tilfælde bryde den.

For det første er der refusionssystemet som Hjort Fredderiksen satte i værk, hvor man giver kommunerne anledning til at spekulere i refussioner... de får mere i refision for aktiverede kontanthjælpsmodtagere, end f.eks. en ledig fleksjobber, førtidspensionist eller passiv kontanthjælpsmodtager, så det er jo logik at når man laver den slags lovgivning, og samtidigt sætter tommeskruer på kommunernes økonomi, så vil de begynde at spekulere i refusioner. Jeg har selv set det implementeret i Næstved's årsbudget, at man beregner næste års budget indkomst efter hvor meget man vil få i refussioner... det betyder i bund og grund, at skulle borgerne vise sig at have bedre af at blive sat på andre ydelser der ikk egiver refusionen, så stemmer deres budget ikke mere... det betyder jo at kommunerne stejlt forsøger at holde borgere på bestemte ydelser, for at modtage refusionerne.

Tænk over det... en kronisk syg der søger fleksjob og er på sygedagpenge... det mest økonomiske for en kommune her er at holde den person i aktivering lige ind til sygedagpengeperioden flader, og de ryger på kontanthjælp. Bliver personen derefter tilkendt fleksjob, vil personen kun skull ehave hvad der svarer til kontanthjælp i ledighedsydelse, og ikke en højere sats som villle være tilfældet hvis folk var blevet udredt under sygedagpenge.

At side og tro, at det hele bare er en flok lyssky kommunalt ansatte der er årsagen til at sådan noget her sker, der må jeg sgu' sige du er godt naiv Bjørn... MEGET naiv... jeg har trods alt fulgt systemet de sidste 7 års tid, så jeg ved udmærket hvordan det fungerer. En af hovedmændende bag hele det gedemarked vi nu ser revet op hedder CLAUS HJORT FFREDDERIKSEN...

Du kan jo læse lidt mere her på denne ældre side: http://www.checkjobnet.dk/


Din påstand om at Enhedslisten er facisme den må du gerne lige uddybe, for det var da den værste omgang pis og papir at komme med... de modarbejder NETOP fascismen.
 
 
06.02-2012 | 15:22 af Bjørn Kristiansen
Tak for henvisningen til dit fine Link Jess - hvis det er der du får din viden - så er det ikke så sært at du ikke har fået meget ud af de 7 år du siger du har fulgt med.

Prøv iøvrigt at tage færrer slurke af flasken, så kan du bedre forstå hvad det er jeg skriver.

Jeg er på fleksjobbernes side, bare hvis du skulle være i tvivl.

Hvis du læser,,,,,,,,og forstår den artikel du her har valgt at udlægge for os andre, så vil du kunne se - at alt dit forvrøvlede snak om at det er Claus Hjorth der er skyld i det hele, jo er ganske malplaceret.

Når Statsforvaltningen siger - at der er begået lovbrud, fejlforvaltning af de her klienters rettigheder - vel at bemærke - lovbundne rettigheder, så kan du godt se, at det ikke lige er denne gang du skal trække Claus Hjorth af stalden igen igen - lær nogle nye vaner Jess.

Og at du så sidestiller skuffecirkulærer, med gældende lov - er bare til at le af.
Det er samme ubegavelse der gør, at så mange såkaldte socialrådgivere, kan sidde og svine med forvaltningen af de allersvageste
samfundsborgernes rettigheder - nej Jess, det er ikke skabt af Claus eller Pia, men af uduelige offentligt ansatte, som burde fyres, alle til hobe.
 
06.02-2012 | 21:24 af Jess D. Skov-Nielsen
Ved du hvad, hvis du ikk ekan andet end at nedgøre fakta der serveres, og beskylde mig for at være dranker fordi jeg ikke er enig med dig, så ser jeg ingen grund til at debatere med dig om det her...

Så kom for fanden med nogle beviser for dine påstande om at kommunerne ikke har lovgivning der kan bidrage til hvad der er sket i den her sag... det er noget der er sket de sidste fucking ti år! jeg har selv stået i det lortesystem, og talt med MANGE andre der har været ude for lign. umenneskeligheder!

Jeg har på intet tidpunkt sagt at jeg ikke er på fleksjobbernes side, jeg har ingen grund til IKKE at være det, eftersom jeg selv er førtidspensionist og ved hvad man må gå igennem i det system som Hjort Fredderiksen har skabt! så JO! det er dæleme ham der sider med en stor del af skylden for den måde kommunerne tænker og agerer via de love han SELV har lavet og suppleret med skuffecirkulærer og "vejledninger" som de jo SKAL følge... og GØR!

Mon ikke du bare skulle hoppe ind på BT hvor du hører hjemme... du er tydeligt DF'er hvilket forklarer dine perfide angreb på min viden om det her... back up your shots, og shut up!

 
 
07.02-2012 | 09:08 af Bjørn Kristiansen
Jamen kære Jess dog - blev min humor for grovkornet - det må du undskylde, jeg har ingen interesse i at genere dig, men det er sådan man taler, mand og mand imellem - især da, hvis der som i dit tilfælde, kan såes tvivl om du har læst den artikel de kommenterer på.

Jeg kan jo ikke bevise det ubeviselige, men hvis du har fulgt så godt med som du påstår, så vil de være nærliggende at tro, at du kender det tilknyttede lovværk.
Kommunerne har ikke lov til at fejlbehandle nogen sager - heller ikke fleksjobberne - det er det denne artikel drejer sig om,,,,,,Jess

Jeg har ikke skrevet at du har skrevet,,,at du ikke er på fleksjobbernes side,,,,men du henvender dig til mig, som om jeg ikke er det.

Ta dig en kop kaffe mere Jess, det kvikker - og læs så artiklen grundigt igennem - skulle forstå den, forventer jeg ikke at få en undskyldning fra dig.


 
08.02-2012 | 21:18 af Jess D. Skov-Nielsen
Kalder du det HUMOR at kalde andre debattører for drankere? ... beklager, men den slags gider jeg bare ikke høre på, mere enkelt kan jeg vidst ikke sige det. Hvis mænd taler sådan imellem hinanden, så er jeg hævet over at være mand, tak.

Ja, jeg kender lovstoffet... både lov om aktiv beskæftigelsesindsats, og også lov om social pension, deriblandt fleksjob.

Nej... kommuner har ikke "lov til" at fejlbehandle sager, men problemet er at loven er så bøjelig, at de fleste kører efter den laveste fællesnævner når de skal følge den... men de lovbryder altså aligevel, for du kan bare tage et smut ind på socialrådgiverforeningens hjemmesider, og finde den anonyme rundspørge de har lavet iblandt deres medlemmer... over 30% tilkendegav i den undersøgelse, at de har brudt lovgivningen eller arbejdet på kanten af den pga. pres fra deres chefer... det burde være bevis nok til dig, at min påstand altså er korrekt.

Jeg er i øvrigt ikke efter dig pga. at du skulle være enten for eller imod fleksere, men fordi du påstår at det er kommunerne der er synderne alene i det her, og det mener jeg at jeg har belæg for at kunne modbevise efter 7 år i det feldt Bjørn. Der har været samtaler med sagsbehandlere i en kommune der kunne erklære, at de skuffecirkulærer Hjort har skabt igennem de sidste 10 år, har givet meget klart indtryk af, at man skulle arbejde efter laveste fællesnævner, dette sammenholdt med hans stramninger af kommunernes økonomi og skæve refusionssatser, så ER det altså logisk at det ender i lovbrud og meget ringe service og retsikkerhed for borgerne, raske som syge.

Nej, der står intet i loven om at man skal lovbryde... det er jo dybt godnat hvis der gjorde, men en ondsindet agenda som den Hjort altid har haft omkring overførsler kan altså godt tilnærmelsesvis arrangeres så man ikke "bryder loven"... og det har kassespekulerende kommuner sgu udnyttet i et årti efterhånden... men de lovbryder oven i købet oven i... og det har Hjort i øvrigt OGSÅ gjort... han blev fanget af Jespåer Tynell som vandt cavlingprisen for at havde afsløret hans lovbrud overfor fprsøg med borgere på sygedagpenge.... og hvad gjorde han efterfølgende?... lavede loven om så han kunne fortsætte....

Så jeg gir ikke en skid for din kommentar om, at det kun er kommunerne der er problemet her... det er hele arb.markeds politikken, samt regler for fleksjob, førtidspension og ledige den er gal med, og hvis man ikke får fokus på det, og ÆNDRET DET, og kun hakket nogle lovbrydende kommuner i knolden, så sker det igen... og igen og igen...

Og nej, der er ingen undskyldning at hente herfra før jeg har fået en først, det var dig der startede dine personlige nedladenheder overfor mig... vi kan være fløjtende uenige om vores holdninger og politik, det røer mig ikke, men jeg gider IKKe blive kaldt dranker, eller blive talt til som om jeg er halvt idiot og dum fordi jeg ikke lige har samme holdning til tingene som dig. der sætter jeg grænsen.

Og så drikker jeg i øvrigt heller ikke kaffe! ;O)
 
 
06.02-2012 | 20:10 af Henrik Pedersen
Nu tror jeg ikke, at det ville hjælpe at fyre alle de uduelige offentligt ansatte. I grunden er de formodentligt ikke så uduelige, som det umiddelbart kunne se ud. Problemet er nok snarere, at de 1) skal finde en optimale løsning for den enkelte borger/klient inden for 2) en ramme, der er beskåret så kraftigt, at den optimale løsning for borgeren i mange tilfælde ikke er til rådighed. Når man så på den ene side skal udbetale en overlevelsesydelse til borgeren og på den anden side har en kommunal økonomiafdeling på nakken, der ikke mener der er kontanter nok i kassen grundet skattestop, kommunal udligning med videre, ja så går det åbenbart så galt, at borgeren sidder tilbage med en gennemfejlbehandlet sag - og uden forsørgelsesgrundlag.
Om det er rød, blå, fascisme, EU, liberalisme eller hvilken anden etiket der skal klistres på fadæsen er lidt ligegyldigt. Der burde efterhånden være plads til ikke et oprør fra midten men oprør fra bunden, hvor ALLE kvitter den grådighed, alle- høj som lav - i dag udviser.
 
07.02-2012 | 09:02 af Bjørn Kristiansen
Prøv at læs artiklen igen Henrik - det er jo ikke det der er til debat her.

Det der burde debatteres under denne artikel - er det faktum, at Statforvaltningen har fundet fejl i stort set samtlige sagsbehandlinger, om fleksjobbere....intet andet - Claus Hjorth har ikke noget med det at gøre, selvom mange har så begrænsede evner, at de ikke kan bidrage med andet.

Hvorfor tror du ikke det hjælper, at fyre de uduelige ansatte - det er da stor set det eneste der er uprøvet, at fyre offentligt ansatte, gøre dem ansvarlige for det arbejde de får løn for at udføre.
 
08.02-2012 | 21:22 af Jess D. Skov-Nielsen
Så nu har man altså også begrænsede evner, hvis man er uenig med dig?... vor herre bevares.
 
 
07.02-2012 | 11:34 af Finn Sørensen
8 ud af 8 sager! Det lyder da bestemt helt tilfældigt! Og så i Jylland, - hvor de særligt kristne, - og i den forbindelse,- menneskekærlige folk bor. De som nu også har begavet os med den Kristelige Fagforening, som jo, ud over at være billig,- også beder om mild luft for De klippede får ,- hver søndag! At hvor nuværende, Røde regering skal trækkes med De Radikale, - som er imod, - forhindrer jo at løfterne, som jo også var dyre, - kunne vedtages! Så derfor er der intet løftebrud, kun afmagt. Politik er det muliges kunst, som også forgængerne måtte sande, da De sad på Folkepartisternes nåde.
 
08.02-2012 | 19:19 af Bjørn Kristiansen
Ja - og se hvordan det nu går - hvor de ikke sidder på DF' nåde...

Når bare løftebruddene var dyre,, så gør det ikke noget at man har løjet sig til magten,,,,mmmh - men jeg
syntess det fint du er ærlig omkring det Finn.
 
08.02-2012 | 21:06 af Jess D. Skov-Nielsen
Løgn og latin er vidst begge fløjes domæne Bjørn... det kan du ikke klantre den nye regering for, de gør ikke en skid andet end hvad de blå ville gøre og har gjort adskillige gange.

Men hvad hvis det var de blå der havde fået magten igen? tror du det havde været anderledes for vores velfærd og EU tilbedelse? ... det nægter jeg at tro på det havde, jeg tror det havde været værre endnu... under alle omstændigheder er EU problemet, for de fører samme politik som de blå har ført her hjemme i 10 år, og når man samtidigt har en klods om benet der hedder R, hvad er der så egentligt tilbage at gøre?

intet... rød som blå det er fløjtende ligegyldigt så længe vi er under EU, og kommer vi ud af det skidt, SÅ kan vi begynde at tale om hvad der er bedst... rød eller blå, for så er der reelt forskel på fløjene... hvad man SÅ stemmer på handler jo om, om man kun tænker på sig selv, eller tænker på sine medmennesker også... jeg ved godt hvad jeg vælger.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites